کد خبر: 318932
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ ۱۱:۰۰:۳۹
| |

راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی زیره سبز

شاپور محمدی رئیس سازمان بورس گفت: زیره سبز یکی از کالا‌های معروف است و ایران یکی از مراجع قیمت گذاری زیره در دنیاست

راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی زیره سبز
کد خبر: 318932
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ ۱۱:۰۰:۳۹

اعتمادآنلاین| شاپور محمدی در مراسم افتتاحیه معاملات سپرده گواهی کالایی و قرارداد آتی زیره سبز گفت: متاسفانه افرادی که از خارج می‌آیند کالا‌های کشاورزی را ارزان خریداری می‌کنند و حضور این کالا‌ها در بورس با شفافیتی که ایجاد می‌کند سبب کشف قیمت موثر می‌شود.


وی ادامه داد: زیره سبز یکی از کالا‌های معروف است و ایران یکی از مراجع قیمت گذاری زیره در دنیاست.


رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه ایران در زمینه زعفران نیز معاملات خوبی در بورس کالا انجام داده گفت: در سال گذشته 28 تن زعفران در بورس کالا معامله شد و در سه ماهه ابتدایی امسال نیز 11 تن زعفران در بورس کالا معامله شده است.


محمدی افزود: صنعت زعفران در دنیا، صنعت هشت میلیارد دلاری است که از این رقم چیزی حدود 400 میلیون دلار نصیب ما می‌شود که رقم بسیار پایینی است.
رئیس سازمان بورس با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های کالا‌های بورسی همگن بودن آنهاست گفت: البته ما در زمینه کالا‌ها همگن صد در صد نداریم، اما کالا‌هایی که در بورس عرضه می‌شود از کالا‌های دیگر همگنی بالاتری دارد.


وی افزود: در گام اول گواهی سپرده کالای زیره در بورس کالا راه اندازی می‌شود و در گام دوم مشتقه این کالا و قرارداد‌های آتی آن معرفی می‌شود، زیرا بازار مشتقه از بازار پایه قیمت مرجع می‌گیرد.


رئیس سازمان بورس با بیان اینکه امیدواریم این کالا در کنار کالاهایی، چون کشمش، خرما و پسته بعنوان کالا‌های همگن با حجم قابل توجهی معامله شود گفت: تلاش همکاران ما در بورس کالا این است که کالا‌های بیشتری از طریق بورس کالا عرضه شود.


وی افزود: حجم معاملات در بورس کالا بسیار مناسب و قابل قبول است و بورس کالا در سال گذشته از نظر حجم معاملات بورس اول ما بود.


وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال حجم معاملات در 4 بورس ما مناسب بوده و امیدواریم کالا‌های بیشتری امسال در بورس کالا مورد پذیرش قرار گیرد.

منبع:

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها