مدیرعامل بورس کالای ایران:

انبارهای پذیرش شده زیره سبز افزایش می یابد/ خراسان رضوی قطب محصولات کشاورزی عرضه شده در بورس کالا

حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالای ایران گفت: به زودی تعداد انبارهای پذیرش شده زیره سبز در بورس کالا افزایش می یابد تا با رونق معاملات گواهی سپرده زیره شاهد کشف قیمت بهینه تر و توسعه تجارت این محصول باشیم.

انبارهای پذیرش شده زیره سبز افزایش می یابد/ خراسان رضوی قطب محصولات کشاورزی عرضه شده در بورس کالا
کد خبر: 318963
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ ۱۲:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در ابتدا به راهبردهای این بورس در حوزه محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: اقداماتی همچون اوراق بهادار سازی محصولات، توسعه ابزارهای مشتقه، ایجاد و به کار گیری ابزارهای تامین مالی و معاملاتی متناسب با نیاز مشتریان به گسترش اندازه و عمق بازار محصولات کشاورزی در بورس کالا کمک می کند که در نتیجه کشف قیمت بهینه تر، تبدیل شدن به مرجع قیمتی و توسعه تجارت در بازار این محصولات حاصل می شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: هم اکنون در حوزه اوراق بهادار سازی و توسعه ابزارهای مشتقه امکان استفاده از ابزارهایی همچون گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی و اختیار معامله زعفران در بورس فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه گواهی سپرده کالایی یکی از بازارهای نوین مالی است، گفت: معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا در سال 94 با معاملات سکه طلا راه اندازی شده که تا به امروز نماد گواهی سپرده سکه از نظر حجم و ارزش با رشد قابل توجهی روبه رو شده است. بعد از آن، گواهی سپرده زعفران و پسته راه اندازی شد و امروز شاهد راه اندازی گواهی سپرده زیره سبز هستیم.

به گفته سلطانی نژاد، گواهی سپرده کالایی ابزاری برای انجام معاملات پیوسته، کشف بهتر قیمت و ابزاری برای تامین مالی است. همچنین عدم نیاز به تحویل فیزیکی، امکان خرید و فروش مستمر، ایجاد اطمینان خریدار و فروشنده نسبت به کیفیت محصول خریداری شده و امکان فروش محصول به قیمت واقعی از جمله مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی است.

وی در ادامه به بازار زیره سبز اشاره کرد و گفت: پس از تجربه موفق معاملات زعفران در بورس کالا و شفاف سازی قیمت و اطلاع کشاورزان از نرخ های واقعی، از این پس فعالان بازار زیره نیز می توانند با آمارهای شفاف و براساس کشف نرخ های عادلانه در بورس کالا مواجه شوند.

وی تصریح کرد: در دنیا بزرگترین بازار زیره مربوط به هند است و ایران در تجارت جهانی زیره سبز بین رتبه سوم تا ششم در حرکت است که با توجه به اقلیم کشورمان می توان میزان تولید و صادرات این محصول را افزایش داد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه توسعه نظام انبارداری به عنوان یکی از الزامات بازار محصولات کشاورزی در برنامه های بورس کالا قرار دارد، عنوان کرد: بورس کالا در تلاش است تا تعداد انبارهای پذیرش شده زیره سبز را افزایش دهد؛ بطوریکه پذیرش انبار کشت و صنعت زیره ایرانیان در دست اقدام است تا به جرگه دو انبار پذیرفته شده بپیوندد.

وی در پایان از همه مجموعه ها و افرادی که به راه اندازی این معاملات کمک کرده اند قدردانی کرد و گفت: با تلاش های صورت گرفته طی چند سال اخیر، هم اکنون استان خراسان رضوی به عنوان قطب محصولات کشاورزی قابل عرضه در بورس کالا تبدیل شده است که این اتفاق به سایر استان های کشور نیز سرایت خواهد کرد.

اقدامات بورس به نفع کشاورزان

همچنین میری مدیرعامل شرکت تامین سرمایه سپهر در این مراسم گفت: بورس کالای ایران همانطور که به بازار زعفران کمک کرده است می تواند به ساماندهی سایر محصولات کشاورزی از جمله زیره نیز کمک کند که این موضوع به نفع کشاورزان و بخش کشاورزی کشور است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه سپهر اعلام کرد: نقش ما به عنوان بازارگردان در کنار خریدار و فروشنده در بازار زیره به نقدشوندگی بازار و ایجاد رونق در معاملات کمک خواهد کرد. همچنین تامین سرمایه سپهر در راستای راه اندازی قراردادهای جدید معاملات بازهم در کنار بورس کالای ایران خواهد بود.

منبع:ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها