کد خبر: 318973
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از تاریخچه کوپا آمریکا:

برزیل یا پرو؛ کدام تیم قهرمان می‌شود؟/ برزیل به دنبال کسب قهرمانی نهم/ وارثان اینکاها به دنبال ثبت سومین قهرمانی

فینال چهل و ششمین دوره از رقابت‌های کوپا آمریکا 30 دقیقه بامداد روز دوشنبه در ورزشگاه ماراکانای برزیل برگزار می‌شود.

برزیل یا پرو؛ کدام تیم قهرمان می‌شود؟/ برزیل به دنبال کسب قهرمانی نهم/ وارثان اینکاها به دنبال ثبت سومین قهرمانی
کد خبر: 318973
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ آرژانتینی‌ها باعث شکل‌گیری یکی از مهم‌ترین تورنمنت‌های فوتبالی در جهان شدند. آنها سال 1910 میلادی پیشنهاد برگزاری یک تورنمنت را به مناسبت سالگرد «انقلاب ماه مه» دادند اما 6 سال زمان لازم بود تا کوپا آمریکا شکل بگیرد. بعد از پیوستن برزیل، اروگوئه و شیلی به کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی بود که نخستین دوره از این رقابت‌ها آغاز شد. آرژانتین میزبان این رقابت‌ها بود و تنها با چهار تیم این بازی‌ها برگزار شد: برزیل، شیلی، اروگوئه و آرژانتین میزبان. تیم‌ها در یک گروه با هم‌ بازی کردند و در نهایت آبی آسمانی‌ها توانستند قهرمان این رقابت‌ها شوند. برگزاری این رقابت‌ها تا دهه 80 میلادی با بی‌نظمی همراه بود، اما سال 1984 جلوه رسمی به خود گرفت و منظم شد.

تعداد تیم‌ها در آمریکای جنوبی کم است و به همین خاطر از ابتدای دهه 90 میلادی 2 تیم از قاره‌های دیگر به این رقابت‌ها دعوت می‌شوند. مکزیک تنها تیم خارج از آمریکای جنوبی است که بیشترین حضور را در این رقابت‌ها داشته است. قطر و ژاپن، قهرمان و نایب‌قهرمان جام ملت‌های آسیا، نیز امسال مهمان چهل و ششمین دوره این رقابت‌ها بودند.

برزیل یا پرو؛ کدام تیم قهرمان می‌شود؟

فینال چهل و ششمین دوره از رقابت‌های کوپا آمریکا 30 دقیقه بامداد روز دوشنبه در ورزشگاه ماراکانای برزیل برگزار می‌شود. برزیل میزبان، به لطف پیروزی 2 بر صفر برابر آرژانتین توانست راهی فینال این رقابت‌ها شود. پرو هم با برتری قاطع برابر مدافع عنوان قهرمانی، یعنی شیلی، راهی فینال شد. پرویی‌ها بعد از 24 سال دوباره راهی فینال شدند. برزیل نیز تلاش می‌کند در خانه نهمین قهرمانی‌اش در این رقابت‌ها را جشن بگیرد.

برزیل به دنبال کسب قهرمانی نهم

طلایی‌پوشان آمریکایی جنوبی در این دوره از رقابت‌ها ستاره اصلی خودشان یعنی نیمار را در اختیار ندارند. او به دلیل مصدومیت نتوانست برزیل را همراهی کند. حالا کوتینیو، فیرمینو، ژسوس، سیلوا و دیگر ستاره‌های برزیل سعی می‌کنند جای خالی او را در تیم ملی پر کنند.

ماراکانا کعبه عاشقان فوتبال میزبان دیدار فینال است. این ورزشگاه یادآور خاطرات تلخ و شیرین زیادی برای مردم برزیل است. این مردمِ شیفته فوتبال، از دست رفتن قهرمانی جام‌جهانی را در این ورزشگاه بزرگ و خاطره‌انگیز به چشم دیده‌اند. گل‌های زیبای پله، روماریو و رونالدو را هم در خاطره‌هایشان ثبت کرده‌اند. حالا امیدوارند تا نسل جدید فوتبال این کشور یک قهرمانی دیگر را در این ورزشگاه برایشان به ارمغان آورد.

وارثان اینکاها به دنبال ثبت سومین قهرمانی

پرو اما داستان دیگری دارد. فوتبال این کشور به‌ اندازه برزیل پرافتخار نیست. آنها 2 بار قهرمان کوپا آمریکا شده‌اند و پنج بار هم حضور در جام‌جهانی را تجربه کرده‌اند. سفید و قرمزهای آمریکای جنوبی در مرحله مقدماتی این دوره از رقابت‌ها در گروه A با برزیل، ونزوئلا و بولیوی هم‌گروه بودند و توانستند بعد از برزیل و ونزوئلا راهی مرحله حذفی شوند. پرو در حالی در فینال دوباره به مصاف برزیل می‌رود که در مرحله گروهی با نتیجه عجیب پنج بر صفر بازی را به این تیم واگذار کرد. آنها تا قبل از دیدار با شیلی در نیمه‌نهایی تنها سه گل به ثمر رسانده بودند، اما برابر شیلی همه را غافلگیر کردند و توانستند قهرمان دور قبل را با سه گل از پیش رو بردارند و راهی فینال شوند.

قهرمان‌های کوپا آمریکا

اروگوئه با 15 قهرمانی در این رقابت‌ها پرافتخارترین تیم آمریکای جنوبی است و آرژانتین نیز با 14 قهرمانی در رده دوم قرار گرفته است. برزیل میزبان هم با هشت عنوان قهرمانی در رده سوم این لیست نشسته است. همچنین پرو با 2 عنوان قهرمانی به همراه شیلی و پاراگوئه در رده‌های بعدی پرافتخارترین تیم‌ها در کوپا آمریکا قرار گرفته‌اند. پرو می‌تواند با شکست برزیل تاریخ‌سازی کند و به‌ تنهایی در رده چهارم پرافتخارترین تیم‌های آمریکای جنوبی جای گیرد.

کوپا آمریکای قرن

سال 2016 آمریکا میزبان چهل و پنجمین دوره از رقابت‌های کوپا بود. این دوره به مناسبت صدمین سالگرد آغاز این رقابت‌ها برگزار شد و شیلی توانست با شکست آرژانتین در ضربات پنالتی قهرمان شود. این بازی‌ها یک ویژگی دیگر هم داشت و آن‌ برگزاری این رقابت‌ها در خارج از آمریکای جنوبی بود. این در حالی است که جام قهرمانی کوپا آمریکا 2016 نیز به‌ طور اختصاصی طراحی و ساخته شد؛ این جام نخستین بار در فینال کوپا آمریکا 2015 شیلی رونمایی شد و در سال 2016 برای همیشه به شیلی، تیم قهرمان، تعلق گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها