کد خبر: 319095
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ ۱۵:۵۷:۴۱
| |

طمع تولیدکنندگان برای گرانفروشی، موجب خسارت صنعت دامپروری شد

بارندگی های مناسب و افزایش تولید علوفه طی ماه های گذشته موجب رشد پروار بندی دام سبک و سنگین در کشور شد که به دلیل عرضه نشدن به موقع دام، اکنون تولید کنندگان با مشکل انباشت و بالا رفتن اوزان دام روبرو شده اند که این امر خطری جدی برای صنعت دامپروری به حساب می آید.

طمع تولیدکنندگان برای گرانفروشی، موجب خسارت صنعت دامپروری شد
کد خبر: 319095
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ ۱۵:۵۷:۴۱

اعتمادآنلاین| طی سالهای گذشته با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، افزایش نرخ تورم و هزینه‌های تمام شده تولید، قیمت گوشت قرمز که یکی از اقلام اساسی در سبد خانوار ایرانی است از هر کیلوگرم 20 هزارتومان در سال 91، در سال 96 به 46 هزارتومان و در سال 97 به 100 تا 140 هزارتومان رسید که با وجود تلاش‌های دولت برای ثبات قیمت این فرآورده دامی در بازار و تخصیص ارز رسمی به واردات، همچنان این محصول با افزایش قیمت به دست مصرف کنندگان رسید.

آمارهای منتشر شده حاکی است، در سال پایانی برنامه چهارم توسعه 1388 قیمت هر کیلوگرم گوشت بره نزدیک 10 هزارو 500 تومان، گوشت گوسفندی با استخوان هشت هزار تومان، گوشت بدون استخوان 9 هزار و 500 تومان، گوشت گوسال هشت هزار تومان و گوشت گاو هفت هزار تومان بود. سال 89 هم به عنوان سال الحاقی برنامه چهارم لحاظ شد و از سال 1390 برنامه پنجم به مورد اجرا درآمد.

طبق آمارها نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز 960 هزارتن است که بخش عمده آن از محل تولید داخلی و بین 10 تا 15 درصد آن از محل واردات تأمین می‌شود که در سال 97 به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز دولت ناچار شد برای تنظیم بازار این محصول با تخصیص ارز دولتی انواع گوشت قرمز گرم و منجد و حتی دام زنده به کشور وارد کند.

این درحالیست که در اواخر سال 97 نیز با افزایش بارندگی‌ها و افزایش تولید علوفه برخی کارشناسان اعلام کردند که امسال با افزایش وزن دام و کاهش قیمت گوشت قرمز در کشور روبرو خواهیم شد، اما تعجب آور اینست که با وجود افزایش تولید داخلی و افزایش حجم واردات، بازار گوشت قرمز همچنان نابسامان و این محصول با قیمت‌های بالا به بازار عرضه می‌شود.

برخی کارشناسان بر این باورند که ادامه روند رشد نرخ گوشت قرمز تا حدی است که با کاهش سرانه مصرف این محصول در ایران می‌توانیم شاهد گسترش سو تغذیه در آینده نه چندان دور باشیم.

نجات صنعت دامپروری و 2 راهکار

«منصور پوریان» رئیس شورای تأمین دام با بیان اینکه در هفته‌های گذشته به دلیل وفور دام زنده سبک و سنگین تولید داخل و واردات انواع گوشت قرمز کاهشی در این محصول نداریم، گفت: اکنون بخش عمده دام تولیدی کشور آماده عرضه به بازار است، اما هیچ بازاری برای عرضه دام‌های سبک و سنگین وجود ندارد و تولید کنندگان با مشکل انباشت دام روبرو هستند.

وی اظهارداشت: ناگفته نماند که قیمت دام زنده درب دامداری‌ها با آنچه که در میادین به فروش می‌رسد، تفاوت نرخ قابل توجهی دارد، زیرا اکنون هر کیلوگرم دام زنده سبک درب دامداری‌ها بین 35 تا 37 کیلوگرم و دام سنگین بین 29 تا 30 کیلوگرم است، اما آنچه در میادین عرضه می‌شود تفاوت قیمتی زیادی دارد.

وی تصریح کرد: اکنون چوب دارها، صاحبان کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها دام زنده را به قیمت‌های پایین و مدت دار خریداری می‌کنند که منجر می‌شود تولید کننده در فروش دام با تردید روبرو شود.

رئیس شورای تامین دام، انباشت و وزن بالای دام را برای صنعت دامپروری کشور آسیب پذیر دانست و افزود: اکنون در کشور با 30 درصد مازاد دام سنگین و 20 درصد مازاد دام سبک روبرو هستیم که این موضوع نگران کننده است و بنابراین دولت در این خصوص باید چاره‌ای بیندیشد.

وی یکی دیگر از مشکلات انباشت دام در این صنعت را در ماه های گذشته افزایش سرمایه گذاری در این بخش دانست و افزود: همزمان با افزایش نرخ گوشت قرمز، برخی اقدام به افزایش تولید یا ورود سرمایه خود در این صنعت کرده‌اند که همین امر نیز به انباشت دام در کشور منجر شده است.

به گفته پوریان، اکنون برای حمایت از صنعت دامپروری کشور دو راهکار خرید دام و رفع ممنوعیت صادرات توسط دولت می‌تواند این مشکل را برطرف کند، وی یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد در ورامین در مدت مشابه سال گذشته 20 هزار رأس دام سنگین زنده وجود داشت که اکنون این تعداد به 100 هزار رأس دام رسیده که 50 هزار رأس آن وزن بالای 500 کیلوگرم دارند که باید هر چه سریع‌تر به بازار عرضه شوند.

پوریان گفت: وزن مناسب کشتار برای دام سبک باید بین 25 تا 35 کیلوگرم و دام سنگین وزن کمتر از 500 کیلوگرم داشته باشد، این درحالی است که وزن دام سبک بین 45 تا 50 کیلوگرم و دام سنگین بین 600 تا 900 کیلوگرم رسیده و این افزایش وزن خود باعث انباشت دام روی دست تولید کنندگان شده است.

برزیل تامین کننده گوشت منجمد و ایران مسیر ترانزیت دام ترکیه

به گفته وی، کشور برزیل به عنوان یکی از تولید کنندگان گوشت که ایران از این کشور گوشت منجمد وارد می‌کند، زمان کشتار، دام سنگین را در وزن 250 تا 300 کیلوگرم ذبح می کند.

این مقام مسئول، قیمت گوشت برزیلی وارداتی را 46 هزارتومان در هر کیلوگرم ذکرکرد و افزود: امروز کارخانه ها و کارگاه‌های صنعتی گوشت مورد نیاز خود را به دلیل مناسب بودن قیمت‌ها از گوشت برزیلی تامین می‌کنند، بنابراین تقاضایی برای خرید دام تولید داخل از سوی صنایع فراورده‌های خام دامی هم نیست.

وی پیرامون کاهش قیمت گوشت گوساله اظهار داشت: اکنون هر کیلوگرم گوشت گوساله به قیمت 68 تا 70 هزارتومان رسیده است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه اکنون صنعت دامپروری کشور با مشکل انباشت دام زنده روبروست، اما ایران مسیر ترانزیت دام زنده از ترکیه به کشورهای عمان، قطر و عراق محسوب می شود درحالیکه در صورت رفع ممنوعیت صادرات ایران خود می‌تواند محصول مازاد خود را به کشورهای هدف صادر کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها