تحریم فرصتی برای صنعت‌گران داروهای گیاهی و طبیعی

مدیر کل امور امور فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر واردات مکمل، فراورده‌های آرایشی - بهداشتی و فراورده‌های طبیعی تقریبا ممنوع شده است، گفت: بنابراین فرصت طلایی تولید افزایش یافته و صنعت داروهای گیاهی روزهای طلایی در پیش دارد.

تحریم فرصتی برای صنعت‌گران داروهای گیاهی و طبیعی
کد خبر: 319100
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ ۱۶:۰۱:۲۴

اعتمادآنلاین| ‌ مهناز خانوی در نشست خبری هشتمین همایش طلای سبز با بیان اینکه اداره کل داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو برای ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه عمل می‌کند، گفت: ما به عنوان نهاد سیاست گذار و نظارتی از مسایل و مشکلات این حوزه و وضعیت واردات و صادرات با خبر هستیم. حال این مشکلات برطرف نخواهد شد مگر اینکه در فضایی که تولیدکنندگان امکان عرضه محصولات‌شان را دارند، این چالش‌ها مطرح شود.

وی افزود: ارتباطی که میان سازمان غذا و دارو و تولیدکنندگان داروها و فراورده‌های گیاهی و طبیعی وجود دارد، کافی نیست و باید جایی باشد که تولیدکنندگان امکان عرضه محصولات‌شان را داشته باشند. همایش طلای سبز محلی برای این اقدام است. حال اگر بحث آموزش و ارتقاء را هم به همایش اضافه کنیم بسیار خوب است. بر همین اساس هر سال پنل‌های آموزشی هم در این همایش برگزار می‌شود.

مدیرکل امور امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه امسال سال رونق تولید است، افزود: بحث حمایت از تولیدکنندگان فرآورده‌های طبیعی برای ارتقاء کیفیت آن‌ها بسیار مهم است. باید توجه کرد که اگر ما بازار واردات را محدود می‌کنیم، موظفیم فرآورده تولید داخل باکیفیت و سلامت به مصرف کننده برسانیم.

خانوی با بیان اینکه در این همایش متخصصین داروسازی دعوت هستند و امتیاز بازآموزی هم برایشان در نظر گرفته شده است، افزود: 109 مقاله برای هشتمین دوره همایش طلای سبز مورد پذیرش قرار گرفته و عمدتا به صورت پوستر ارائه می‌شود. در عین حال تلاش ما این بوده که در این همایش تولیدکنندگان مجازی که محصولات‌شان دارای مجوز سازمان غذا و دارو است، غرفه داشته و محصولات‌شان را ارائه کنند. در عین حال برای اولین بار استارت آپ‌ها در همین طلای سبز نقش و حضور پررنگی خواهند داشت. این همایش در روزهای 19 تا 21 تیر ماه برگزار می‌شود.

مدیر کل امور امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در ادامه صحبت هایش در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر وضعیت واردات فرآورده‌های طبیعی، از کاهش واردات داروهای طبیعی خبر داد و گفت: واردات داروهای طبیعی از 22 میلیون یورو به 7 میلیون یورو در سال 97 رسیده است؛ در شرایطی که واردات ماده اولیه هفت برابر شده است و ما 17 میلیون یورو واردات ماده اولیه در سال گذشته داشتیم. البته باید توجه کرد که مواد اولیه‌ای وارد می‌شوند که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: در شروع سال 98 تقریبا تمام تولیدکنندگان اعلام کردند که سال 97 برای تولیدکنندگان داروهای طبیعی بسیار موفق بوده است و سال 98 قطعا سال بهتری خواهد بود و این پیش بینی از روی عملکرد چهار ماهه نخست سال حاصل شده است.

خانوی با بیان اینکه در حال حاضر واردات مکمل، فراورده‌های آرایشی بهداشتی و فراورده‌های طبیعی تقریبا ممنوع شده است، گفت: بنابراین فرصت طلایی تولید افزایش یافته و رو به رشد است. در زمینه رشد تولید فرآورده های آرایشی و بهداشتی گیاهی هم رشد خوبی داشته‌ایم؛ به طوری که تولیدکنندگان اعلام می‌کردند که کرم گیاهی نبود که تولید کنیم و در بازار مصرف نشود، زیرا از نظر قیمت وضعیت مناسبی داشتند.

خانوی تصریح کرد: صنعت داروهای گیاهی روزهای طلایی در پیش دارد و صنعتگران این حوزه بحران تحریم را به فرصت تبدیل کرده‌اند.

گفتنی است که در هشتمین دوره همایش طلای سبز، بیش از 50 شرکت تولیدکننده گیاهان دارویی و طبیعی حضور دارند و چند داروی گیاهی نیز رونمایی می‌شوند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها