کد خبر: 319170
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۷ ۰۹:۰۵:۰۰
| |

فرار شوروی از «تله خرس»! + تصاویر

جنگ 9 ساله شوروی و افغانستان را می‌توان یکی از عبرت‌انگیز‌ترین جنگ‌های تاریخ دانست؛ جنگی که شوروی هرگز تصور نمی‌کرد تا این حد هزینه‌بر و طولانی شود و در نهایت با اسم تحقیرآمیز تله خرس در تاریخ ثبت شود.

فرار شوروی از «تله خرس»! + تصاویر
کد خبر: 319170
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۷ ۰۹:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| جنگ شوروی وافغانستان در بیست و سوم دسامبر 1979 آغاز شد و درست مثل یک باتلاق برای دولت وقت شوروی عمل کرد. این جنگ به دستور «لئونید برژنف» رهبر شوروی آغاز شد، در نهایت در دوران میخائیل گورباچف پایان یافت.

نکته دردناک درباره این جنگ بی‌حاصل را می توان بیش از یک میلیون کشته و نزدیک به پنج میلیون مهاجر و آواره دانست. این جنگ با اهداف ژئوپلیتیک روسیه آغاز شد. شاید برایتان سوال باشد اصلا چرا چنین جنگ بی‌حاصلی آغاز شد. گروه‌های مجاهدین که علیه دولت افغانستان و اشغال کشور فعالیت داشتند، مورد پشتیبانی‌های سیاسی از منابع مختلف از جمله ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها قرار داشتند و در مقابل دولت دست‌نشانده افغانستان مورد پشتیبانی شوروی و هند قرار گرفته بود.

تله خرس

در نتیجه می‌توان از یک دید چنین نتیجه‌گیری کرد که جنگ شوروی با افغانستان درواقع نوعی جنگ قدرت بین ایالات متحده و شوروی بود. شوروی تصور می‌کرد به محض حمله به اغانستان به سرعت مواضعی را در این کشور فتح می کند، اما ماجرا به شدت متفاوت شد و این کشور برای شوروی به یک تله بزرگ تبدیل شد.

تله خرس

مقاومت مردم از یک سو و نیروهای مخالف شوروی از سوی دیگر طی سال‌ها اگرچه تلفات زیادی دادند اما همزمان تلفات زیادی نیز گرفتند. جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده معتقد بود که تهاجم شوروی به افغانستان بیشترین تهدید را پس از جنگ جهانی دوم برای صلح داراست. کارتر به وضع ممنوعیت بازرگانی ضدشوروی در حمل کالاهایی از قبیل غله و سلاح قائل شد.

تله خرس

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها