کد خبر: 319278
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۷ ۱۱:۰۳:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از آخرین اخبار زلزله در ایران؛

زلزله این‌بار به سراغ جنوب ایران رفت/ مسجدسلیمان لرزید/ اعزام تیم‌های ارزیاب اورژانس به خوزستان/ مصدومیت 112 نفر در زلزله مسجد سلیمان

زلزله‌ای به بزرگی 5.7 ریشتر مسجدسلیمان خوزستان را لرزاند.

زلزله این‌بار به سراغ جنوب ایران رفت/ مسجدسلیمان لرزید/ اعزام تیم‌های ارزیاب اورژانس به خوزستان/ مصدومیت 112 نفر در زلزله مسجد سلیمان
کد خبر: 319278
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۷ ۱۱:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زلزله 5.7 ریشتری مسجد سلیمان را در ساعت 11:30:33 امروز (دوشنبه 17 تیرماه) ثبت کرده است.

این زمین‌لرزه که در عمق 17 کیلومتری زمین رخ داد، در مختصات 31.95 درجه عرض شمالی و 49.05 درجه طول شرقی ثبت شده است.

این زلزله در فاصله 19 کیلومتری مسجدسلیمان، 29 کیلومتری قلعه خواجه و 37 کیلومتری ایذه خوزستان رخ داده است.

تیم‌های ارزیاب راهی خوزستان شدند

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از اعزام پنج تیم ارزیاب به مسجد سلیمان در پی وقوع زلزله 5.7 ریشتری خوزستان خبر داد.

مجتبی خالدی در این باره گفت: دقایقی قبل زلزله‌ای به بزرگی5.7 ریشتر مسجدسلیمان خوزستان را لرزاند.

وی ادامه داد: این زلزله در عمق 17 کیلومتری زمین رخ داد و با توجه به شدت این زمین لرزه پنج تیم ازریاب اورژانس به محل اعزام شده و در حال بررسی شرایط موجود هستند.

اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

جزئیات پس‌لرزه‌ها:

پس‌لرزه 4 ریشتری در خوزستان

بزرگی: 4
محل وقوع: استان خوزستان - حوالی مسجد سلیمان
تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 1398/04/17 11:49:03
طول جغرافیایی: 49.5
عرض جغرافیایی: 31.9
عمق زمین‌لرزه: 20 کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:


19 کیلومتری مسجد سلیمان (خوزستان)
34 کیلومتری قلعه خواجه (خوزستان)
35 کیلومتری ایذه (خوزستان)

نزدیکترین مراکز استان:
100 کیلومتری اهواز
136 کیلومتری شهرکرد

گلگیر، کانون زلزله

فرماندار مسجد سلیمان گفت: کانون زمین لرزه 5،7 ریشتری پیش از ظهر روز دوشنبه در خوزستان منطقه گلگیر در 45 کیلومتری مسجد سلیمان اعلام شد.

حیدر حجتی نیا بیان کرد: این روستا در 45 کیلومتری از شهر مسجد سلیمان و دارای حدود هفت هزار نفر جمعیت است.

وی گفت: میزان خسارت احتمالی مالی و یا تلفات جانی در این شهرستان در حال بررسی است.

گزارش‌های اولیه از ترک برداشتن و فرو ریختن برخی دیوارها در کانون زلزله حکایت دارد.

وی افزود: ستاد مدیریت بحران در شهرستان مسجد سلیمان تشکیل شده و از شهروندان درخواست می‌شود تا اطلاع ثانوی در محیط‌های باز و خارج از منازل به سر ببرند.

فرماندار مسجد سلیمان گفت: کانون زمین لرزه 5،7 ریشتری پیش از ظهر روز دوشنبه در خوزستان منطقه گلگیر در 45 کیلومتری مسجد سلیمان اعلام شد. تا به حال هم 4 نفر مصدوم شدند.

این روستا در 45 کیلومتری از شهر مسجد سلیمان و دارای حدود هفت هزار نفر جمعیت است.

گزارش‌های اولیه از ترک برداشتن و فرو ریختن برخی دیوارها در کانون زلزله حکایت دارد.

گفتنی است این زمین لرزه در بیشتر مناطق خوزستان از جمله شهرستان‌های اهواز، آبادان، شوشتر، ایذه، دزفول و شوش نیز احساس شد.

همچنین با اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان مردی کهنسال در منطقه 22بهمن مسجدسلیمان پس از زمین لرزه در اثر ترس و عارضه سکته جان باخت.

وجود 4 گسل موازی در مسجدسلیمان

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای اولیه، کانون این زمین‌لرزه در منطقه کم جمعیت بوده است،‌گفت: به دلیل عبور چهار گسل موازی، این منطقه از نظر تکنوتیکی بسیار لرزه‌خیز است.

دکتر علی بیت اللهی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به زلزله 5.7 امروز مسجد سلیمان استان خوزستان، افزود: این زلزله در عمق 17 کیلومتری در استان خوزستان بین دو شهر "مسجد سلیمان" در غرب و "ایذه" در شرق این استان رخ داده است.

وی با تاکید بر اینکه زلزله 5.7 امروز زلزله تأثیرگذاری بوده است، اظهار کرد: در صورتی که این زلزله در حوالی روستاهای نزدیک باشد، اثراتی را بر جای می‌گذارد، ولی بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد موقعیت رومرکز این زلزله در منطقه‌ای تقریباً کم جمعیت و کوهستانی است و نزدیک‌ترین روستا به محل زلزله امروز در غرب کانون زلزله بوده است.

به گفته بیت‌اللهی، در غرب کانون زلزله امروز استان خوزستان روستای "جلوگیر" و در شمال آن "صالح‌آباد کوتاه" و "اسلام‌آباد" قرار دارد.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه این زلزله از شهر مسجد سلیمان حدود 20 کیلومتر فاصله و از شهر ایذه 35 کیلومتر فاصله دارد، خاطر نشان کرد: برآورد اولیه ما نشان می‌دهد که با توجه به تنک و کم بودن جمعیت منطقه رخداد زلزله، نباید انتظار داشت که زلزله خسارت زیادی وارد کرده باشد.

وی در عین حال تاکید کرد: این منطقه در زون لرزه‌خیزی قرار دارد که از غرب به شرق گسل‌هایی مانند "لهبری"، "مسجد سلیمان"، "پیشانی کوهستان زاگرس" و "ایذه" قرار دارد.

بیت‌اللهی یادآور شد: این گسل‌ها به صورت موازی در می‌نوردند و یک زون تکنونیکی فعال را ایجاد و منطقه را از نظر لرزه‌خیزی فعال کرده‌اند.

نماینده ایذه: زلزله آسیب جدی به شهرهای اطراف مسجد سلیمان نزده است

هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت استان خوزستان پس از زلزله بیان کرد: مرکز زمین لرزه 5/7 ریشتری در شهر مسجد سلیمان است و شهرهای هم جوار آن نظیر اهواز، ایذه و باغملک نیز تحت تأثیر این زلزله قرار گرفته و لرزیده اند.

وی در ادامه اظهار کرد: در شهرهای اهواز و ایذه خسارت جدی وارد نشده است اما در خصوص مسجد سلیمان اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما ان‌شاءالله در آنجا نیز خسارت جانی نداشته باشیم.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس تصریح کرد: به شهرهای اطراف خسارت جدی وارد نشده است و صرفاً لرزش شدید احساس شده است. اکنون نگران مسجد سلیمان هستیم. ستاد مدیریت بحران تشکیل شده است و نیروهای امدادی و بالگردها در حال اعزام به مسجد سلیمان هستند.

دیوار خانه‌های روستایی ترک برداشتند

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر درباره تخریب ساختمان‌ها اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش ‌های دریافتی زمین لرزه 5.7 ریشتری که در عمق 17 کیلومتری در مسجد سلیمان استان خوزستان اتفاق افتاد، تا کنون در شهرهای مسجد سلیمان، باغملک، ایذه و هفتگل بدون صدمات جانی و خسارات مالی بوده است.

وی ادامه داد: در مناطق روستایی مسجدسلیمان برخی از منازل دچار ترک خوردگی شده‌اند و در محور های فرعی شهرستان مسجد سلیمان کوه به صورت محدودی ریزش کرده است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه این زلزله در کهگیوله و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری و بوشهر احساس شده است گفت: در روستاهای کلته بهمئی و سرآسیاب استان کهگیوله و بویر احمد برخی یوار برخی منازل دچار ترک خوردگی جزئی شده و زلزله در چهارمحال و بختیاری و بوشهر نیز بدون صدمات جانی بوده است.

به گفته وی بالگردهایی جهت ازریابی به مناطق متاثر اعزام شدند.

افزایش مصدومان به 40 تن

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام آماده باش تمامی دستگاه‌های امدادی در پی زلزله مسجد سلیمان از مرگ یک تن تا کنون خبر داد.

اسماعیل نجار در این باره اظهار کرد: به دنبال وقوع زلزله 5.7 ریشتری حوالی مسجد سلیمان سازمان مدیریت بحران کشور تمامی تیم‌های امدادی و دستگاه‌های خدماتی را به حالت آماده‌باش در آورد.

وی با بیان اینکه تیم های ارزیاب دقایقی پس از زلزله به مناطق متاثر از زمین لزره اعزام شدند گفت:‌ برابر گزارش‌های اولیه تا کنون 40 تن در پی این زمین لزره مصدوم شدند که بیش از نیمی از آنان خدمات درمانی را به شکل سرپایی دریافت کرده‌اند.

وی افزود: متاسفانه تاکنون یک تن نیز جان خود را از دست داده که دلیل آن نیز وحشت ناشی از زمین لزره و سکته بوده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: آماده باش دستگاه‌های امدادی و ارزیابی‌ها همچنان ادامه دارد.

تخریب بیش از 50درصدی هشت خانه

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از ترک‌های جزئی منازل در 10 روستا و تخریب بیش از 50 درصدی هشت خانه در پی زلزله مسجد سلیمان خبر داد.

مرتضی سلیمی درباره آخرین آمار از خسارات و صدمات زمین لرزه 5.7 ریشتری شهرستان مسجد سلیمان استان خوزستان اظهار کرد: این زلزله که ساعت 11 و 30 دقیقه شهرستان مسجد سلیمان را لرزاند تا کنون هفت پس‌لرزه داشته است. بزرگترین آن 4.7 ریشتر بود که ساعت 11 و 56 دقیقه این شهر را به لرزه در آورد.

وی با بیان اینکه این زلزله در مجموع 45 مصدوم داشته است، گفت: 42نفر در شهرستان مسجد سلیمان و سه نفر در شهرستان ایذه مصدوم شدند. یک نفر نیز پس از وقوع زلزله بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داد.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به اینکه طبق ارزیابی‌های صورت گرفته و اعلام فرمانداری‌ها در شهرستان های لالی، اندیکا، گتوند، شوشتر، ایذه و باغملک خسارات و صدمات جانی و مالی گزارش نشده است،اظهارکرد: تاکنون خسارات 15 روستا ارزیابی شده است که نشان می‌دهد خانه‌های 10 روستا دچار ترک‌های جزئی شده است و در پنج روستای دیگر هشت خانه دچار تخریب بیش از 50 درصدی شده‌اند.

به گفته وی تیم‌های عملیات در حالت آماده باش‌ هستند تا در صورت نیاز به منطقه اعزام شوند.

ثبت شتاب زلزله 5.7 مسجدسلیمان در 8 ایستگاه شتابنگاری

رئیس شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ثبت زلزله 5.7 امروز مسجد سلیمان استان خوزستان در 8 ایستگاه شتابنگاری خبر داد.

مهندس اسماعیل فرزانگان افزود: پس از زلزله با بزرگای 5.7 مسجد سلیمان استان خوزستان تاکنون از ایستگاه‌های شتابنگاری لالی شتاب 22 سانتی‌متر بر مجذور ثانیه و در ایستگاه رامهرمز 18 سانتی‌متر بر مجذور ثانیه را ثبت کردیم.

وی با بیان اینکه این میزان شتاب در ایستگاه شتابنگاری اهواز 17 سانتی‌متر بر مجذور ثانیه و در ایستگاه "الهایی" 16 سانتی‌متر بر مجذور ثانیه بوده است، اظهار کرد: در ایستگاه شتابنگاری هویزه شتاب 16 سانتی‌متر بر مجذور ثانیه و شوشتر 14 سانتی‌متر بر مجذور ثانیه بوده است.

فرزانگان اضافه کرد: علاوه بر آن ایستگاه‌های شتابنگاری دورتر مانند خرم آباد، بروجرد و الشتر در استان لرستان این زلزله را به ثبت رساندند که شتاب آن بالا نبوده است.

رئیس شبکه ملی شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه ما همچنان در حال تخلیه اطلاعات از سایر ایستگاه‌های شتابنگاری هستیم، ادامه داد: داده‌های برخی از ایستگاه‌ها را بنا به دلایلی موفق به برقراری ارتباط با آنها نشدیم و ما همچنان در تلاش هستیم که به داده‌های این ایستگاه‌ها دسترسی پیدا کنیم تا ببینیم رکوردهای این زلزله اضافه خواهد شد یا خیر.

به گفته وی، دلایل عدم دسترسی به داده‌های این ایستگاه‌ها قطعی خط تلفن و یا ایرادات مودم دستگاه‌ها است و این امر ربطی به زلزله 5.7 مسجد سلیمان ندارد.

فرزانگان با اشاره به نصب نسل جدید دستگاه‌های شتابنگاری در این منطقه، خاطر نشان کرد: اهواز مجهز به ایستگاه‌های نسل جدید شتابنگاری است و رکوردی ثبت شده از این زلزله در این ایستگاه به دلیل فاصله کم آن تا مرکز زلزله بوده است.

این محقق حوزه شتابنگاری، با بیان اینکه ایستگاه‌های بروجرد و الشتر نیز مجهز به دستگاه‌های نسل جدید شتابنگاری است، یادآور شد: در برنامه داریم که نسل جدید دستگاه‌های شتابنگاری ایستگاه استان خوزستان تا پایان سال جایگزین دستگاه‌های نسل قدیمی شود.

مصدومیت 112 نفر در زلزله مسجد سلیمان/ اعزام اکیپ‌های ارزیابی ‌به روستاها

کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار داشت:زمین لرزه در بخش گلگیر شهرستان مسجد سلیمان در حدفاصل شهرستان‌های هفتکل و ایذه به وقوع پیوست که از ابتدا مدیریت بحران استانداری به حالت آماده باش در آمد.

وی افزود: بلافاصله پس از وقوع زلزله با بالگرد به مسجد سلیمان اعزام شدیم و بعد از بازدیدهای هوایی و زمینی با مسئولان امداد و نجات استان و مسئولان شهرستان تشکیل جلسه دادیم و پس از آن نیز به عیادت از مصدومان حادثه پرداختیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: بیمارستان نفت که با توجه به قدمت آن دچار ریزش شده بود دستور تخلیه آن صادر شد و بیماران به بیمارستان 22 بهمن منتقل شدند.

وی گفت: اکیپ‌های ارزیابی اعم از هلال احمر و بنیاد مسکن به روستاها گسیل شدند که تاکنون آمار نهایی مصدومان در هر دو شهرستان ایذه و مسجد سلیمان به 112 نفر رسیده که اکثر درمان سرپایی شدند و 5 نفر بستری هستند.

حاجی‌زاده تصریح کرد: درباره بخش زیرساختی هم آماده‌باش کامل صادر شده و اسکان اضطراری در شهر و روستاهای در معرض خطر در نظر گرفته شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان تصریح کرد: از مردم تقاضامندیم اخبار را فقط از طریق رسانه ملی دنبال کنند و به شایعات توجه نشود چون وضعیت در منطقه گلگیر و مسجد سلیمان عادی است اما پس‌لرزه‌های متعددی را داشتیم و نقشه‌های توپوگرافی ایجاب می‌کند شرایط آماده باش حفظ شود.

وی ادامه داد: ارزیابی اولیه بین 10 تا 50 درصد خسارت وارد شده که در حال ارزیابی نهایی هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان عنوان کرد: درباره مسئله برق و آنتن دهی مشکلی نداشتیم فقط بخش گلگیر در راستای حفط امنیت برق و گاز مناطق حادثه دیده قطع شد اما و بعد از عادی شرایط وصل شدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها