کد خبر: 319426
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۷ ۱۵:۴۴:۰۰
| |

مدیرکل امور زنان شهرداری تهران:

زنان سهم اندکی در آموزش‌های مدیریت بحران دارند

زنان در زمان وقوع حوادث ناتوان‌تر از مردان عمل می‌کنند و یکی از علت‌های آن سهم اندک این قشر از جامعه در فراگیری آموزش‌های مدیریت بحران است؛‌ موضوعی که مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران بر آن تاکید دارد و خواهان توجه بیشتر به این مقوله شده است.

زنان سهم اندکی در آموزش‌های مدیریت بحران دارند
کد خبر: 319426
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۷ ۱۵:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ‌ برگزاری نخستین دوره آموزشی ایمنی بانوان شاغل در شهرداری تهران فرصتی را برای گردهم آیی متولیان این حوزه فرآهم آورد تا فراتر از این دوره آموزشی، به مسائل بنیادی‌تر این مقوله نیز پرداخته شود و موضوع از جنبه‌های مختلف مورد آسیب شناسی قرار گیرد.

یکی از این مقوله‌ها نقش زنان در موضوع مدیریت بحران است که بنا به گفته متولیان شهری، ضرورت دارد آموزش‌های مرتبط بیش از گذشته به این قشر از جامعه ارائه شود؛ زیرا اولاً زنان بویژه بانوان خانه دار بیشتر در معرض حوادث در منازل هستند و دوم اینکه ارائه آموزش به بانوان که عمدتاً همسر یا مادر هستند سبب ارائه بیشتر آموزش‌ها به سایر اعضای خانواده نیز می‌شود.

زهرا بهروزآذر مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران روز دوشنبه در آئین اختتامیه این دوره آموزشی که در ساختمان مدیریت بحران منطقه 12 پایتخت برگزار شد تاکید کرد: در برنامه سوم توسعه شهر تهران، توانمندسازی زنان به اداره کل بانوان محول شده است؛ در همه زمینه‌هایی که احساس می‌شود زنان کم‌توان یا ناتوان موضوعات شناسایی شوند و کمک کنیم سطح توانایی‌هایی آنان ارتقا یابد.

وی با اشاره به اینکه واقعیت‌های موجود نشان می‌دهد که در موضوع‌های ایمنی، اطفای حریق و مدیریت بحران، با شهروند ناتوان روبه رو هستیم، گفت: زنان به خصوص زنان خانه‌دار بیشترین قشری هستند که با بحران آتش‌سوزی مواجه می‌شوند اما سقفی نامرئی وجود دارد که آنان را برای مقابله با بحران برحذر می‌دارد.

بهروزآذر با تاکید بر لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی پیشگیری و مقابله با بحران برای بانوان افزود: باید توانمندی بانوان ارتقا پیدا کند تا هزینه‌هایی که به شهر متحمل می‌شود کاهش یابد و علاوه بر آن سلامت و جان افراد نیز بیشتر مورد صیانت قرار گیرد.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به حادثه آتش‌سوزی اخیر در بوستان چیتگر اظهارداشت: پرسنل این بوستان، آموزش‌های لازم را دیده بودند و سریع حریق را اطفا کردند؛ اما این حادثه زنگ خطری برای اداره کل زنان شد تا با همکاری سازمان آتش نشانی، دوره‌های آموزشی را برای کارکنان اداره کل و مجموعه‌های شهربانو و بوستان زنان که همگی زن هستند، برگزار کند.

وی با اشاره به اینکه برای دستیابی به شهر ایمن ابتدا باید سازمان‌ها ایمن شوند، افزود: برای توانمندسازی بانوان شاغل در شهرداری و مجموعه‌های شهربانو و بوستان بانوان، سطح آموزش‌های A و B با همکاری سازمان آتش نشانی ارائه می‌شود.

مدیرکل امور زنان شهرداری تهران، طرح مدرسه تابستانه امید را از برنامه‌های این اداره کل عنوان و تشریح کرد: در قالب این طرح دوره‌های آموزشی برای مصرف بهینه آب و برق، مدیریت پسماند، مقابله با بحران و ایمنی و چگونگی گردشگری در طبیعت برگزار می‌شود.

بهروزآذر خاطرنشان کرد: آموزش به بانوان که نقش مادر یا همسر را در جامعه دارند سیار قابل توجه‌تر از آموزش به مردان خواهد بود چرا که از این طریق می‌توان به دیگر اعضای خانواده خود هم آموزش‌های لازم را یاد دهند.

آئین اختتامیه نخستین دوره آموزشی ایمنی بانوان شاغل شهرداری تهران روز دوشنبه با حضور مدیران سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران و جمعی از مسئولان مجموعه‌های شهربانو و بوستان‌های زنان در ساختمان مدیریت بحران منطقه 12 برگزار شد.

مجموعه‌های شهربانو نهادهایی فرهنگی، اجتماعی و ورزشی زیرنظر شهرداری تهران هستند که مختص زنان، برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کنند.

در توضیح این دوره آموزشی آمده است که اداره کل امور بانوان شهرداری تهران با هدف ارتقای ایمنی مجموعه‌های شهربانو و بوستان‌های بانوان، برگزاری دوره‌های آموزش ایمنی ویژه زنان شاغل در این مجموعه‌ها را با مشارکت سازمان آتش نشانی آغاز کرده است و در قالب آنها اصول ایمنی به صورت تئوری و عملی توسط کارشناسان آتش نشانی ارائه می‌شود.

مبانی حریق، ایمنی در خانه و محل کار، واکنش در شرایط اضطراری، اصول پیشگیری از حریق و حوادث، نحوه کار کردن با خاموش کننده‌های دستی و …، از جمله عناوین آموزشی این دوره‌ها اعلام شده است.

همزمان با طرح‌های پیش بینی شده در زمینه بهبود مدیریت این مجموعه‌های فرهنگی و توانمندسازی مدیران و کارکنان آن، توانمندسازی کارکنان در بحث پیشگیری از مخاطرات و حوادث نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها