رحمانی‌فضلی در دیدار وزیر کشور عراق:

روابط گسترده میان کشورهای منطقه می‌تواند فشارهای دشمنان را کم کند

رحمانی فضلی، وزیر کشور عنوان کرد: تعداد زوار، نظم کار، تدارکات درست و همکاری های بین دولتها در برگزاری مراسم اربعین می تواند الگوی مناسبی از همکاری ها در سطح وسیعی در دنیا باشد.

روابط گسترده میان کشورهای منطقه می‌تواند فشارهای دشمنان را کم کند
کد خبر: 319431
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۷ ۱۶:۰۳:۰۳

اعتمادآنلاین| رحمانی فضلی، وزیر کشور در دیدار محمد بدر ناصر معاون وزیر کشور عراق در محل وزارت کشور، گفت: در روند ارتقای روابط ایران و عراق، علاوه بر بهبود مستمر خدمت رسانی به زوار خاندان عصمت و طهارت، باید تجارت و فعالیت های اقتصادی دو کشور بیش از پیش مدنظر قرار گیرد.

وزیر کشور ضمن قدردانی از روند همکاری دو کشور گفت: اقدامات خوبی میان ایران و عراق انجام شده و خصوصاً بعد از سفر رییس جمهوری ایران به عراق توافقات و تصمیمات خوبی میان دو کشور انجام شده است.

رحمانی فضلی افزود: تعاملات وزارت کشور دو طرف، در موضوع اربعین بیش از سایر بخش‌ها بوده و در چندسال اخیر که مراسم اربعین باشکوه‌تر و گسترده‌تر انجام می‌شود، روند همکاری ها و پیشرفت کارها بسیار خوب بوده است.

وی ضمن اشاره به سفر سال گذشته خود به عراق، توافقات سفر یاد شده را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: دولت عراق این توافقات را اجرا و به خوبی در این زمینه همکاری کرد.

وزیر کشور همچنین به موضوع مرز خسروی و بازگشایی آن اشاره کرد و گفت: به هرحال امسال با رایگان شدن روادید عراق پیش بینی ها بر این است که تعداد زوار بسیار بیشتر از سال گذشته خواهد بود که البته به دنبال مدیریت حداکثر تعداد زائران خواهیم بود ولی به هرحال باید آمادگی کافی از سوی هردو کشور ایجاد شود.

وی در همین راستا ادامه داد: شرایط اسکان، برقراری امنیت، وسایل حمل و نقل مناسب و همچنین مسیر های تردد باید برای تعداد بیشتری از زائرانی که امسال راهی این مراسم خواهند شد، مهیا شود.

وزیر کشور گفت: باید پیش‌بینی‌ها درست باشد که بتوانیم در بخش‌های مختلف تدارک ببینیم تاکنون سه میلیون نفر مدنظر گرفته‌ایم ولی در صورت پیش بینی قطعی برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: تعداد زوار، نظم کار، تدارکات درست و همکاری های بین دولتها می تواند برای دنیا الگوی مناسبی از همکاری ها در سطح وسیعی باشد.

وزیر کشور ضمن پیشنهاد بازگشایی مرز خسروی گفت: در این مسیر مسائل امنیتی دیاله را با همکاری یک دیگر می توانیم حل کنیم.

وی همچنین به مرزها سومار و چیلات هم اشاره کرد و گفت: می توانیم از امکانات این مرزها نیز برای رفت و آمد زائران فراهم کنیم.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به ترددهای مرزی دو کشور اشاره کرد و تسریع روند تجارت و مبادلات میان دو کشور را خواستار شد.

وزیر کشور در پایان ضمن اشاره به اینکه دشمن مشترک ما آمریکا و اسراییل به دنبال به حداکثر رساندن فشارها و ممانعت از همکاری کشورهای مسلمان و منطقه است، خاطرنشان کرد: افزایش تعاملات و همکاری ها و گسترش مبادلات، سفرها و روابط قوی و گسترده میان کشورها می تواند این فشارها را بی اثر کند.

در ادامه این دیدار محمد بدر ناصر معاون وزیر کشور عراق، با اشاره به وجه مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم و تاکید بر اینکه تمام تلاشها در مسیر اربعین و برای سربلندی ‌پرچم امام حسین (ع) و تعظیم شعائر اسلامی است، گفت: پیگیری ها برای برقراری و تأمین امنیت زائران ادامه دارد و اقدامات مؤثری در جاده بغداد به سامره برای برقراری امنیت انجام شده است.

وی افزود: در مرز منظریه(خسروی) نیز شبانه روز تلاش می کنیم تا امنیت کامل برقرار شود و ان شاءا... تلاش می کنیم تا این مرز بازگشایی شود.

بدر ناصر در ادامه با اشاره به اینکه امسال باید دو نکته بیش از پیش در خدمات رسانی به زائران اربعین مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید پیش بینی دقیقی درخصوص تعداد زوار داده باشیم تا امکانات کافی برای تمامی زائرین درنظر گرفته شود؛ چرا که هرگونه کمبود احتمالی و اختلال در کارها موجب سوءاستفاده دشمنان می شود.

وی افزود: با توجه به گرمای هوای امسال باید زمینه حمل و نقل خصوصاً برای کودکان و افراد مسن فراهم شود.

بدر ناصر اشاره کرد: سال گذشته بیش از دو میلیون زائر داشتیم که سیستم حمل و نقل ما جوابگوی آنها نبود، امسال با افزایش میزان زائران اربعین نیازمند بهبود کیفیت و کمیت سیستم های حمل و نقلی هستیم.

معاون وزیر کشور عراق همچنین ضمن ابلاغ سلام گرم وزیر کشور عراق از مهمان نوازی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران قدردانی و ابراز امیدواری کرد تا دوباره میزبان وزیر کشور ایران در بغداد باشد. دکتر رحمانی فضلی نیز معاون وزیر کشور عراق را مأمور ابلاغ سلام و تهیت به وزیر کشور عراق نمود و از وی برای سفر به ایران دعوت کرد.

گفتنی است؛ پس از این دیدار، تفاهم نامه دوجانبه اربعین با حضور معاونین وزرای کشور ایران و عراق امضا شد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها