کد خبر: 319489
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۸ ۰۸:۴۹:۰۰
| |

برگزیده ادوار گذشته جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت:

برترین «دف‌نوازان» جهان در ایران فعالیت می‌کنند/ دف، ساز دل است/ داوران باید از میان دف‌نوازان برجسته انتخاب شوند

حمزه ترکه، برگزیده چند دوره از جشنواره بین‌المللی نوای رحمت می‌گوید: بدون اغراق، برترین دف‌نوازان جهان در ایران فعالیت می‌کنند، اما خارج از محدوده شهر و روستای خود شناخته نمی‌شوند؛ زیرا به اجرا نمی‌پردازند و شرایط آن نیز برایشان مهیا نیست.

برترین «دف‌نوازان» جهان در ایران فعالیت می‌کنند/ دف، ساز دل است/ داوران باید از میان دف‌نوازان برجسته انتخاب شوند
کد خبر: 319489
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۸ ۰۸:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| تاکنون هشت دوره از جشنواره بین‌المللی دف‌ نوای رحمت در استان کردستان و شهر سنندج برگزار شده و فراخوان نهمین دوره آن هم در اواخر اردیبهشت‌ماه امسال منتشر شده و قرار است مردادماه امسال در بخش‌های بین‌الملل، سراسری و جنبی برگزار شود.

بخش بین‌الملل جشنواره امسال به صورت غیر رقابتی و بر اساس میزان درخواست گروه‌های مختلف از کشورهای منطقه برگزار می‌شود و بخش سراسری شامل «گروه‌نوازی»، «تک‌نوازی» و «مولودی‌خوانی» است که بخش «تک‌نوازی» در دو رده سنی 13 تا 19 سال و 19 سال به بالا در دو بخش آقایان و خانم‌ها برگزار می‌شود. در بخش «گروه‌نوازی» و «مولودی‌خوانی» گروه‌های شرکت‌کننده می‌توانند تنها در یکی از بخش‌ها بر اساس مقررات اعلام شده شرکت کنند؛ با این توضیح که در تمامی بخش‌ها نفرات اول دوره گذشته با همان ترکیب و یا در آن رده سنی نمی‌توانند حضور داشته باشند. برگزاری نمایشگاه عکس دوره‌های گذشته،‌ نمایشگاه موسیقی، برگزاری ورک شاپ و نشست‌های تخصصی از بخش‌های دیگر این جشنواره است.

در بخش «گروه‌نوازی» جشنواره سال گذشته که دوره هشتم بود،‌ گروه «دک» از خوزستان به سرپرستی محمدرضا صابری پور رتبه نخست را کسب کرد و گروه «کارین» به سرپرستی پرویز مندمی از کردستان مقام دوم را از آن خود کرد و رتبه سوم را گروه «ژارک» به سرپرستی حمزه ترکه از کردستان به خود اختصاص داد.

حمزه ترکه (آهنگساز و نوازنده دف) که از دوره ششم تا هشتم جشنواره بین المللی دف نوای رحمت برگزیده شده، درباره چگونگی فعالیت گروه دف‌نوازان «ژارک» توضیح داد و از نحوه فعالیت د‌ف‌نوازان مناطق مختلف ایران سخن گفت و به تشریح وضعیت کیفی جشنواره دف نوای رحمت پرداخت.

حمزه ترکه با اشاره به اینکه واژه «ژارک» به معنای ریشه همیشه سبز است، گفت: از سال 95 تا 97 در جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت شرکت کرده‌ایم و تابستان سال گذشته نیز در سالن سوره حوزه هنری تهران کنسرت برگزار کردیم.

حمزه ترکه افزود: گروه «ژارک» همچنین از سال 1373 با نام هنری «پیران» آغاز به کار کرده و تاکنون برگزیده جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنواره موسیقی جوان شده است.

ترکه ادامه داد: گروه «ژارک» در دوره‌های ششم تا هشتم جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت به ترتیب مقام‌های دوم، دوم و سوم را کسب کرده و فعالیت خود را از سال 91 شروع کرده است.

سرپرست گروه «ژارک» با اشاره به شرط عدم امکان شرکت گروه‌های برگزیده دوره‌های قبل در دوره نهم بیان کرد: این شرط در فراخوان دوره نهم مطرح شده و اگرچه ممکن است به طور موقت افت کیفی را در جشنواره به دلیل شرکت گروه‌های جوان‌تر شاهد باشیم، اما اقدام مثبتی است که در سال‌های بعد نتایج و کارکرد اصلی خود را نشان می‌دهد. این شرط همچنین احساس رقابت را بین هنرمندان جوان بیشتر کرده و گروه‌های موسیقی بیشتری را با فضای حرفه‌ای آشنا می‌کند.

حمزه ترکه درباره کیفیت کلی جشنواره دف‌نوازی نوای رحمت و استقبال مردم از آن نیز گفت: تلاش‌های رییس حوزه هنری استان کردستان در برگزاری جشنواره دف نوای رحمت بسیار قابل احترام است. مردم سنندج نیز از جشنواره‌ها و رویدادهای هنری استقبال می کنند و موسیقی را دوست دارند. چنان که سال گذشته، همه سانس‌های اجراها پر بود و مردم شهر اشتیاق زیادی برای تماشای اجرای گروه‌های موسیقی شرکت کننده داشتند و حتی از اجرای گروه‌های موسیقی از شهرهای دیگر نیز استقبال زیادی می‌شد که این اتفاق دلیل خوبی برای ادامه حضور گروه‌ها در دوره‌های بعدی جشنواره خواهد بود.

این نوازنده دف درباره چگونگی قضاوت و داوری داوران جشنواره دف‌نوازی نوای رحمت گفت: لازم است انتخاب داوران بیشتر بر اساس معیارهای موسیقی تخصصی این جشنواره یعنی دف باشد. دف ساز دل است و بهتر است داوران از میان دف نوازان برجسته انتخاب شوند.

ترکه، درباره مهم‌ترین مشکلات موسیقی ایرانی توضیح داد: یک هنرمند در درجه اول، زمانی نیازهای روحی و روانی خود را ارضا می‌کند و به خلق پیوسته هنر و آثار هنری می‌پردازد که روی سن برود و اجرای خود را در معرض دید دیگران بگذارد، اما متاسفانه در حال حاضر تعداد اجراهای موسیقی ایرانی کم است و در این زمینه مشکل داریم.

ترکه یادآور شد: بدون اغراق برترین دف‌نوازان جهان در ایران فعالیت می‌کنند اما خارج از محدوده شهر و روستای خود شناخته نمی‌شوند. زیرا به اجرا نمی پردازند و شرایط آن هم برایشان مهیا نیست. ضمن اینکه درگیر معیشت از راه هنر هستند و همین موضوع مانع از پرداخت هنری آنها می‌شود؛ اما با این وجود خبر فراخوان هر دوره از جشنواره بین المللی دف‌ نوای رحمت برای هنرمندان کردستان یک خبر خوب است و جای خالی جشنواره‌های بیشتر از این جنس بسیار حس می‌شود.

نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت به همت حوزه هنری استان کردستان و با همراهی موسسه فرهنگی هنری «سپهر سوره هنر» 22 تا 24 مرداد ماه در سنندج برگزار می‌شود و آخرین مهلت شرکت در این جشنواره 31 تیر ماه اعلام شده است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها