کد خبر: 319533
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۸ ۰۹:۴۳:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از آخرین اخبار زلزله در جنوب ایران:

15 پس لرزه در زمین لرزه مسجد سلیمان/ محورهای اصلی شهرستان مسجدسلیمان باز است/ شب را در منازل فرسوده سپری نکنید/تماس رئیس جمهور با استاندار خوزستان برای کنترل وضعیت

روز گذشته زلزله‌ای به بزرگی 5.7 ریشتر مسجدسلیمان خوزستان را لرزاند.تاکنون 15 پس لرزه در این شهرستان رخ داده است.

15 پس لرزه در زمین لرزه مسجد سلیمان/ محورهای اصلی شهرستان مسجدسلیمان باز است/ شب را در منازل فرسوده سپری نکنید/تماس رئیس جمهور با استاندار خوزستان برای کنترل وضعیت
کد خبر: 319533
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۸ ۰۹:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زلزله 5.7 ریشتری مسجد سلیمان را در ساعت 11:30:33 (دوشنبه 17 تیرماه) ثبت کرده است.

این زمین‌لرزه که در عمق 17 کیلومتری زمین رخ داد، در مختصات 31.95 درجه عرض شمالی و 49.05 درجه طول شرقی ثبت شده است.

این زلزله در فاصله 19 کیلومتری مسجدسلیمان، 29 کیلومتری قلعه خواجه و 37 کیلومتری ایذه خوزستان رخ داده است.

کانون زمین لرزه 5،7 ریشتری پیش از ظهر روز دوشنبه در خوزستان منطقه گلگیر در 45 کیلومتری مسجد سلیمان اعلام شد.

خرابی‌های زلزله

با وجود شدت این زلزله، در ورودی شهر مسجدسلیمان آثاری از خرابی‌های زلزله مشاهده نمی‌شود و تنها در میدان آزادی در مرکز شهر، بخشی از دیواره‌ها و شیشه‌های دو بانک ریزش کرده‌اند.

همچنین آثار آوار و خرابی ساختمان‌ها در کوچه پزشکان در مرکز شهر مسجدسلیمان قابل مشاهده است. دیوار برخی ساختمان‌های این کوچه ریزش کرده و باعث آسیب وارد شدن به خودروها شده است.

با ورود به شهر گلگیر، با مردم چشم‌انتظار و نگرانی مواجه خواهید شد که همچنان از وقوع زلزله‌های احتمالی ترس دارند و نمی‌دانند به کجا پناه ببرند.

در پی این زلزله منازل روستایی گلگیر دچار آسیب شده‌اند. دیوار بخشی از منازل یک روستا به طور کامل فرو ریخته و برخی منازل نیز دچار خسارت جزئی شده‌اند و گوشه‌ای از دیوار یا سقف منازل ترک برداشته است.

همچنین فروریختن دیوار بر روی برخی خودروها باعث وارد شدن آسیب به خودروهای اهالی این روستا شده است.

مصدومان زلزله

طبق آخرین اطلاعات ارزیابی شده دریافتی از منطقه زلزله زده مسجد سلیمان در استان خوزستان، این زمین لرزه 115 مصدوم در شهرستان‌های مسجد سلیمان، ایذه و باغملک داشته که 111 مصدوم مربوط به مسجدسلیمان، سه نفر ایذه و یک نفر هم باغملک بوده است.

در این زلزله، تنها یک مرد میانسال بر اثر ترس ناشی از وقوع زلزله و بر اثر سکته قلبی جان باخت.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور می‌گوید: از دیروز کارشناسان خبره سازمان مدیریت بحران به همراه سایر نیروهای عملیاتی و ویژه دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح برای ارزیابی به منطقه زلزله زده اعزام شدند و رئیس جمهوری هم دستور داد که تمام امکانات استان خوزستان و شهرستان‌های آن برای کمک رسانی به مصدومان بسیج شوند و امکانات لازم در اختیار افرادی که منازلشان آسیب دیده، قرار گیرد./

نجار توضیح می‌دهد: طبق هماهنگی های انجام شده جمعیت هلال احمر هم موظف شد که امکانات لازم را برای اسکان اضطراری و موقت مردم زلزله زده با توجه به احتمال وقوع پس لرزه فراهم کند و نیروهای امدادی این چادرهای اسکان را در سالن‌های ورزشی نمره چهل، تختی، عفاف، خانه رزمی مسجدسلیمان و منطقه گلگیر برپا کردند.

پس لرزه‌های زلزه

پس از زلزله اولیه تاکنون 15 پس لرزه در این شهرستان رخ داده و کانون این زمین لرزه شهر گلگیر مسجد سلیمان بوده است.

آخرین جزئیات از ترافیک مناطق زلزله زده

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از باز بودن محورهای اصلی شهرستان مسجدسلیمان و تردد عادی و روان خودروها در آنها به‌رغم زلزله روز گذشته خبر داد.

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از مه گرفتگی همراه با کاهش دید در محدوده گدوک محور فیروزکوه خبر داد .

به گفته وی سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردارند.

سرهنگ رحمانی همچنین به هموطنانی که قصد سفر دارند، توصیه کرد که پیش از سفر آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی مدنظر را از طریق تماس با شماره تلفن 88255555 جویا شوند.

برق و گاز عمده مناطق زلزله زده وصل شده است

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت مناطق زلزله زده مسجد سلیمان، اظهار کرد: خوشبختانه زلزله دیروز تلفات جانی نداشت و فقط یک شخص امروز به علت سکته قلبی به بیمارستان مراجعه کرد.

ادامه داد: بیشتر مناطق تخریب شده منازلی فرسوده بودند، در ایذه منازل کمتر تخریب شدند؛ بنده نیز توصیه کردم با توجه به شرایط منطقه مردم، حتی المقدور احتیاط کنند و شب را در منازل فرسوده سپری نکنند.

شریعتی با تاکید بر اینکه برق و گاز عمده مناطق زلزله زده وصل شده است، می‌گوید: رئیس جمهور نیز 2 بار با بنده تماس داشتند و آخرین تماس 2 ساعت گذشته بود و در جریان آخرین وضعیت منطقه قرار گرفته و دستورات لازم را دادند. وزیر کشور نیز ساعاتی پیش طی تماسی در جریان آخرین وضعیت قرار گرفتند و دستور دادند تمام امکانات استان برای کمک به خسارات این زلزله بسیج شود.

بیشترین خرابی در کدام شهر بوده است؟

هدایت الله خادمی، نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله زده استان خوزستان بیان کرد: بیشترین خسارات مربوط به شهر مسجد سلیمان بوده است و خوشبختانه نیروهای امدادی به موقع در محل حاضر شدند و به مردم کمک کردند. اکنون وضعیت تحت کنترل است.

وی در ادامه اظهار کرد: زلزله خسارت زیادی به مدارس و مراکز بهداشتی و منازل شهر مسجد سلیمان وارد کرده است ولی در شهر ایذه و روستاهای آن خسارت محدودی به مدارس و برخی منازل وارد شده است.

خادمی در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه تعداد پس لرزه‌ها زیاد بود اعلام شد که مردم در فضاهای امن تهیه شده اقامت یابند و از نظر امکانات مشکل خاصی وجود ندارد. آقای رئیس جمهور هم به استاندار خوزستان دستور داده تا امکانات لازم را فراهم و تدابیر لازم را اتخاذ کند.

اسکان زلزله‌زده‌ها در اردوگاه‌ها

علی خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان درباره آخرین وضعیت زلزله زدگان شهرستان مسجد سلیمان گفت: در شهرستان مسجد سلیمان نیز 5 اردوگاه و" سالن ورزشی" با سیستم سرمایشی برای اسکان اضطراری افرادی که در زلزله روز گذشته منازل‌شان آسیب دیده است مهیا کردیم که زلزله زدگان در این مراکز اسکان یافتند.

وی ادامه داد: شب گذشته اقلام و بسته های غذایی در اختیار حدود 350 خانوار منطقه گلگیر قرار گرفت.

خدادادی افزود: در حال حاضر 9 تیم امدادی در منطقه حضور دارند و 20 تیم امدادی از نیروهای واکنش سریع به صورت آماده باش جهت زلزله های احتمالی در منطقه استقرار دارند.

وی عنوان کرد: خوشبختانه روند زلزله شهرستان مسجد سلیمان رو به کاهش است و تاکنون 20 پس لرزه را شاهد بودیم که آخرین آنها 2.7 ریشتر بود که این روند جای هیچ گونه نگرانی ندارد ولی با این وجود نیروهای امدادی آمادگی کامل برای هرگونه اتفاق احتمالی و رویاروی با پس لرزه‌ها را دارند.

اعزام تیم‌های ارزیابی به مناطق زلزله‌زده

مسعود انصاریان، مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان در خصوص خسارت‌های وارد شده به مناطق زلزله زده استان اظهار کرد: از امروز کار ارزیابی واحدهای آسیب دیده در اثر زلزله 5.7 ریشتری روز گذشته استان آغاز می‌شود و اکیپ‌های ارزیابی این مسؤلیت را به عهده خواهند داشت.

وی افزود: 10 اکیپ ارزیابی در قالب تیم‌های 2 نفره از امروز در مناطق زلزله‌زده استان حاضر خواهند شد و کار ارزیابی و بررسی میزان خسارت‌های وارد شده به مسکن‌های مردم را انجام خواهند داد.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان تصریح کرد: بنا به ضرورت و در صورت نیاز این اکیپ‌های ارزیابی افزایش خواهند یافت تا کار ارزیابی خسارت‌ها با سرعت بالاتری در مناطق زلزله‌زده خوزستان پیش برود و بتوانیم پس از ارزیابی کار بازسازی را آغاز کنیم.

ادامه دارد...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها