کد خبر: 319643
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۸ ۱۲:۵۱:۰۰
| |

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد عنوان کرد:

بازدید 130 هزار نفر گردشگر خارجی از شهر یزد

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد گفت: با توجه به اینکه شهر یزد به عنوان یک شهر جهانی ثبت شده است گردشگران خارجی این شهر که عمدتا نیز اروپایی هستند از 9 هزار نفر به 130 هزار نفر افزایش یافتند.

بازدید 130 هزار نفر گردشگر خارجی از شهر یزد
کد خبر: 319643
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۸ ۱۲:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد درخصوص گرامیداشت دومین سال ثبت جهانی شهر تاریخی یزد اظهار داشت: امروز اگر بشنوید که شهری در وسط کویر و بدون آب ایجاد شده است غیرمنطقی به نظر می‌رسد ولی هزاران سال پیش شهری وسط کویر احداث شد بدون آب و آب را به صورت قنات به این شهر آوردند،‌خشت را ابداع کردند و با گل و آب شهر را ساختند.

وی ادامه داد: از 15 سال پیش که ثبت ملی شهر یزد آغاز شد زمزمه‌های ثبت جهانی این شهر نیز اتفاق افتاد و در این خصوص پرونده‌ای تشکیل شد و ما قبل از این اتفاق تجربه ثبت یک شهر را در فهرست آثار جهانی نداشتیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد ادامه داد: در همین خصوص در سال 93 پرونده‌ای برای ثبت جهانی تشکیل شد و در 5 بهمن 1394 پرونده کامل به یونسکو ارسال شد. در روند تکمیل این پرونده تلاش‌هایی را میراث فرهنگی انجام داد و در این خصوص اقداماتی از سوی دستگا‌های مختلف صورت گرفت و نهایتا در 17 تیر ماه سال 96 پرونده ثبت جهانی یزد در یونسکو مطرح شد و به ثبت رسید.

فاطمی با اشاره به اینکه فعالیت‌های اجرایی و عمرانی ثبت جهانی شهر یزد دو سال قبل آغاز شده بود گفت: پایش ثبت جهانی یزد با 200 هکتار انجام شد و توجه پژوهشگران به معماری کلی و ساختار شهر یزد بیشتر شد.

وی افزود: در حال حاضر میزان حجم سرمایه‌گذار در شهر یزد بسیار افزایش یافته است هم اکنون رتبه اول را در این خصوص کسب کرده‌ایم و می‌توان گفت که هر روز پروژه‌های بزرگی برای شهر یزد مطرح می‌شود که ان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد ادامه داد: در حوزه بافت تاریخی شهر یزد یکسری محدودیت‌هایی را ایجاد کرده‌ایم و ظرفیت‌های لازم برای اینکه این شهر به مجموعه فرهنگی، گردشگری تبدیل شود مشخص گردید.

وی افزود: گردشگران خارجی شهر یزد از 9 هزار نفر در حال حاضر به 130 هزار نفر در سال رسیده است که عمده گردشگران اروپایی هستند در حوزه گردشگران داخلی نیز کانون نوظهور گردشگران مورد توجه قرار گرفته است و بوم‌گردی‌ها افزایش یافته و غریب به 2 هزار مکان و خانه تاریخی در استان یزد بازسازی شده است.

فاطمی بیان داشت: در ایام تعطیلات نوروز بانک شهر یزد 700هزار نفر ظرفیت پذیرش داشت ولی یک میلیون و 900 هزار نفر به این شهر آمدند و با جاذبه‌های گردشگری این شهر ‌آشنا شدند.

وی افزود: مدل‌های حمل و نقل جدید مانند تاکسی گردشگری در شهر یزد اضافه شده است و به واسطه اقدامات صورت گرفته به عنوان یک شهر جهانی قیمت بافت تاریخی این شهر که در سالیان قبل کاهش یافته بود بسیار افزایش یافته است و حتی جوان‌ها نیز به بافت تاریخی این شهر بازگشته ‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد با اشاره به اینکه هنوز مدیریت یکپارچه در بافت تاریخی یزد ایجاد نشده است گفت: سیستم برنامه‌ریزی شهری هنوز سنتی است و هنوز در این خصوص راهبرد مشخصی را ایجاد نکرده‌ایم.

فاطمی خاطرنشان کرد: حجم مرمت‌ها در بافت تاریخی شهر به شدت افزایش یافته و بعضی از اقداماتناهماهنگ صورت گرفته است و امروز نگران مرمت خانه‌های تاریخی در یزد هستیم.

وی گفت: در سال 97 هیچ خانه تاریخی به دلیل عمدی تخریب نشده ولی به دلیل بارندگی‌ها سه خانه تخریب شد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد گفت: در سال 97، 2500 اخطار درمورد بافت تاریخی دادیم و پیگیری قضایی نیز درباره این اخطارها صورت گرفت.

فاطمی درباره حضور اتباع افغانستانی در شهر تاریخی یزد نیز گفت: یکی از ارزش‌های فرهنگی این شهر همزیستی با دیگر تبعه کشورها است و در داخل شهر نیز ما خانه‌های مختلفی از جمله خانه بحرینی‌ها، اصفهانی‌ها و خراسانی‌ها را داریم که به یزد مهاجرت کردند و هم اکنون یزدی شدند.

وی افزود: ما با اتباع افغانستانی رفتار خوبی خواهیم داشت و داریم اگر به صورت مجاز در کشور حضور داشته باشند ما نیز پذیرای آنها خواهیم بود با افراد غیرمجاز نیز مطابق قانون برخورد خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد افزود: در گذشته 60 درصد بافت تاریخی یزد از تبعه افغانستان بودند که الان درصد ناچیزی از آنها باقی مانده است.

فاطمی درباره تخریب خانه‌های قدیمی نیز اظهار داشت: در سال 97، 400 پرونده در این خصوص پیگیری قضایی شد که به دلیل تخریب کلی نبوده بلکه تنها به دلیل مرمت‌ها و تغییرات جزئی بوده که در بافت تاریخی اتفاق افتاده است.

وی یادآور شد: اینکه ما محدودیت ایجاد کنیم و اتفاقی در بافت تاریخی نیفتد نشدنی است. در حال حاضر نوع زیست ما تغییر کرده و خانه‌های قدیمی در این بافت به هزار متر نیز می‌رسد ولی تعداد محدودی در آنجا زندگی‌ می‌کنند بنابراین باید کاربری‌هایی نیز در این خانه‌ها تعبیه کنند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها