فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل و دیپلمات اسبق، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

گام دوم با برجام همخوان است/ نباید اجازه دهیم پرونده به شورای‌ امنیت برود/ تحریم‌های آمریکا علیه ایران اصلاً جهانی نیست/ نمی‌دانم چرا برخی کشورها از تحریم‌های آمریکا تبعیت می‌کنند؟

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل و دیپلمات اسبق، گفت: شورای حکام در مرحله بعدی صبر خواهد کرد تا ببیند ایران به تذکر داده‌شده چه واکنشی نشان خواهد داد.

گام دوم با برجام همخوان است/ نباید اجازه دهیم پرونده به شورای‌ امنیت برود/ تحریم‌های آمریکا علیه ایران اصلاً جهانی نیست/ نمی‌دانم چرا برخی کشورها از تحریم‌های آمریکا تبعیت می‌کنند؟
کد خبر: 319666
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۰ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| گام دوم ایران به هر حال برداشته شد تا این سوال طرح شود که شرایط فعلی چطور باید مدیریت شود تا هزینه‌های احتمالی کمتر شوند؟

فریدون مجلسی در گفت‌وگویی کوتاه با اعتمادآنلاین، با اشاره به قانونی بودن تصمیم جدید دولت مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی، گفت: بر اساس آنچه در گام دوم ایران اعلام شده، باید گفت در این تصمیم می‌توان به طور ملموسی احتیاط را مشاهده کرد، هرچند با نظرات کارشناسی محتوای برجام منافاتی ندارد.

افزایش سطح غنی‌سازی عیناً با بندهای برجام همخوانی دارد

او ادامه داد: در واقع بنا بر اعلام مقامات دولتی، افزایش سطح غنی‌سازی عیناً با بندهای برجام همخوانی دارد. اگر این ادعا به اثبات برسد، کاری برخلاف قرار و مدار گذاشته انجام نشده است، چون 1+5 متعهد شده‌اند میزان غنی‌سازی‌شده مازاد 30 کیلو را از ایران خریداری کنند و آب سنگین مازاد بر یک تن را هم بخرند. حالا اگر آنها به این تعهد عمل نکنند، آیا ایران باید به تولید خودش پایان دهد؟ به طور حتم پاسخ منفی است. از این دیدگاه حل مساله با‌ آنهایی است که «خرید» را به دلیل تحریم آمریکا، آن هم در شرایطی که هیچ الزامی به اجرایش ندارند، انجام نمی‌دهند.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران اصلاً جهانی نیست/ نمی‌دانم چرا برخی کشورها از تحریم‌های آمریکا تبعیت می‌کنند؟

این دیپلمات اسبق اضافه کرد: تحریم‌های آمریکا علیه ایران اصلاً جهانی نیست و نمی‌دانم چرا برخی از کشورها خودشان را ملزم به رعایت آنها می‌بینند. فقط می‌ماند کشورهایی چون ونزوئلا و کره‌شمالی که کاری از دست آنها به خاطر شرایط‌‌شان بر نمی‌آید. با این حال، با توجه به شدت گرفتن بحران و نوع واکنش‌هایی که ایران از خود نشان داده است، در جلسه‌‌‌ شورای‌ حکام بعید است که به جز تذکری جدی، اقدام دیگری درباره ایران انجام بگیرد.

شورای حکام در مرحله بعدی صبر خواهد کرد تا ببیند ایران چه واکنشی نشان خواهد داد

مجلسی همچنین ادامه داد: در واقع شورای حکام در مرحله بعدی صبر خواهد کرد تا ببیند ایران به تذکر داده‌شده چه واکنشی نشان خواهد داد. در واقع آنها با زیرکی تصمیم در این مورد را به شورای‌ حکامی واگذار کرده‌اند که حق وتو در آن معنایی ندارد. چراکه در این شورا 35 کشور عضو هستند و کشورهایی همچون روسیه،‌ چین، آمریکا، فرانسه و انگلیس، چه با تصمیم درباره ایران موافق باشند چه مخالف، اگر رای به زیان ایران باشد، پرونده به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد. در این شورا، اگر تشخیص دهند که رفتار ایران با برجام مغایرت دارد،‌ بدون اینکه به رای‌گیری احتیاجی باشد، ایران مشمول 6 قطعنامه‌ای خواهد شد که در زمان دولتداری محمود احمدی‌نژاد درباره ایران صادر شده بود.

این دیپلمات تاکید کرد: یعنی به تحریم‌های بین‌المللی‌ای برخواهیم گشت که هیچ کشوری حق ندارد رعایت‌شان نکند. این در حالی است که ما با رنج و مشقت بسیار در مذاکرات ماراتن‌گونه وین و ژنو و غیره توانستیم با برجام از شر تهدیدها رهایی پیدا کنیم، اما مخالفت‌های برخی نهادها آن هم در شرایطی که ‌آمریکا را افراطیون اداره می‌کنند، وضعیتی پدید آورده که کشور به طور جدی‌ انواع و اقسام تهدیدها را پیش روی خود می‌بیند. مگر اینکه از آخرین ‌فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم تا خدای ناکرده به عقب برنگردیم.

فریدون مجلسی در پایان گفت: شرایط روز، شرایطی است که باید همه سعی‌مان را به کار گیریم تا نوعی انسجام در داخل به دست آید که بتوانیم از این طریق از همه پتانسیل‌های کشور برای رویارویی موفقیت‌آمیز با نظام بین‌الملل بهره ببریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها