بررسی روند صدور کارت هوشمند ملی:

انتظار برای کارت هوشمند ملی باقی است

کارت هوشمند ملی به عنوان امکانی برای دسترسی آسان به دولت الکترونیک برای دریافت خدمات، چند سالی است که مورد توجه دولتمردان و مردم قرار گرفته است، اما درعمل این پروژه با مشکلاتی برای صدور مواجه شد.

انتظار برای کارت هوشمند ملی باقی است
کد خبر: 319795
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۹ ۰۸:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ در عمل روند دریافت کارت هوشمند ملی طولانی شده است و متقاضیان را با این سؤال مواجه کرده است چرا در پایان سال گذشته و همین طور سال 96 مسئولان سازمان ثبت احوال در رسانه‌ها از مردم می‌خواستند که هرچه زودتر برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت نام کنند در حالی که این انتظارها برای دریافت کارت هوشمند ملی طولانی شده است و در زمان مقرر پاسخوگی متقاضیان نیستند.


کارت هوشمند ملی در واقع جایگزین کارت ملی (نمونه قدیم) می‌شود که به دلیل ماهیتش با پیچیدگی و دشواری‌های زیادی برای صدور مواجه است. این موضوع باعث اتلاف وقت شهروندان در دستگاه‌های ذیربط از جمله ادارات پست و ثبت احوال شده است.


توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت و همچنین کاهش مراجعه مستقیم مردم به ادارات دولتی و سهولت و سرعت انجام کار در فضای مجازی از ویژگی‌های کارت هوشمند ملی است.


ایران نخستین کشوری نیست که کارت ملی هوشمند را به شهروندان خود ارائه می‌دهد، بسیاری از کشورها از جمله کشورهای پیشرفته سال هاست که این کارت را صادر کرده اند و در اختیار شهروندان خود قرار داده اند.


این کارت کارکردهای مختلفی دارد و صدور و در دسترس بودن آن می‌تواند به روند دولت الکترونیک کمکی شایان کند؛ اما به نظر می‌رسد با تدابیر اندیشیده شده در خصوص صدور این کارت و همچنین روند ثبت نام و انتظارهای طولانی دردسرهایی را برای متقاضیان این کارت فراهم کرده است.


کارتی که خود باید تسریع کننده امور باشد، اکنون خود در پیچ وخم های صدور گیر کرده و موجب شده انتظارها برای دریافت طولانی شود.

علی 52 سال سن دارد و می‌گوید وقتی به عنوان متقاضی دریافت کارت هوشمند ملی برای ثبت نام به سایت سازمان ثبت احوال مراجعه می‌کنید متوسط مدت زمان دریافت کارت را 2 ماه اعلام کرده است و در حالی که خودم بیش از شش ماه است که برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کرده ام، اما هنوز موفق به دریافت این کارت نشده ام و هنوز هم پیامکی برای در یافت کارت دریافت نکرده ام.


محمد ابراهیم که کارمند دولت است هم گفت: درست 15 شهریور پارسال بود که برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کردم و حالا که در نیمه پایانی تیر سال 98 قرار داریم، هنوز هیچ خبری برای دریافت کارت نشده است.


وی که متولد سال 68 است تاکید دارد که قبل از این از سوی مسئولان ثبت احوال، اطلاع رسانی زیادی مبنی بر دریافت کارت هوشمند ملی شد و من هم برای دریافت آن مراحل ثبت نام را طی کردم، اما متأسفانه بعد از 10 ماه موفق به دریافت این کارت نشده ام و این درصورتی است که برای انجام بسیاری از خدمات روزانه خود نیاز به کارت هوشمند ملی دارم.


مسعود 23 ساله است و گفته که برای اعزام به خدمت سربازی برای دریافت کارت هوشمند ملی به بزودی ثبت نام کرده است و با مشکلات پیش رو، پیش بینی می‌کند که تا چند ماه آینده نتواند کارت خودش را دریافت کند و از مسئولان ذیربط می‌خواهد که روند دریافت و صدور کارت را تسریع کنند.

مشکل اساسی درصدور کارت هوشمند ملی تأمین نشدن بدنه کارت است

سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: شماری از هموطنان که چندین ماه است مراحل ثبت نام برای دریافت کارت ملی هوشمند را انجام داده اند و اما هنوز کارت خود را دریافت نکره اند، مشکل اساسی در صدور کارت هوشمند ملی تأمین نشدن بدنه کارت است.

وی در خصوص مشکلات پیش آمده و انتظار طولانی مدت برخی از هموطنان در مورد دریافت کارت هوشمند ملی افزود: قرار شد که برای رفع مشکل صدور کارت هوشمند ملی از کارت تولید داخل استفاده شود و برای این منظور هم کارت به تولید داخل رسید و نخستین مرحله آن برای صدور کارت تحویل داده شد، اما این کارت تولید داخل تولید انبوه ندارد.ندارد.

ابوترابی ادامه داد: در حال حاضر سازمان ثبت احوال متولی صدور کارت هوشمند ملی است و تولید کارت داخلی هم بر عهده چاپخانه دولتی است.
ابوترابی گفت: در حال حاضر ثبت احوال ظرفیت تولید 2 و نیم میلیون عدد کارت هوشمند ملی در ماه را دارد.


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارت تولید داخل وارد چرخه صدور کارت شده است، اما کافی نیست و پاسخوگی نیاز هم نیست.


سخنگوی سازمان ثبت احوال اعلام کرد: چنانچه کارت تولید داخل به موقع و به اندازه مورد نیازتولید شود و دراختیار ما قرار گیرد، ثبت احول این ظرفیت را دارد که برای تمام افرادی را که در نوبت هستندکارت صادر کند و همچنین تمام جامعه هدف که شرایط دریافت کارت هوشمند ملی را دارند را نیز پوشش دهد و پروژه صدور کارت هوشمند ملی را در زمان مقرر به پایان برساند.
ابو ترابی تاکید کرد: سالانه حدود یک نیم میلیون نفر واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی وارد چرخه دریافت کارت می‌شوند.

سرعت تولید کارت داخلی کم است

وی اعلام کرد: تولید کارت هوشمند ملی تولید داخلی آغاز شده است و تا زمان حاضر هم 20 هزار از این نوع کارت به متقاضیان تحویل داده شده است، اما سرعت تولید این کارت کم است.


ابو ترابی با اشاره به اینکه کارت تولید داخل بعد از تلاش دو ساله به دست مردم رسید، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 400 هزار کارت تولید داخل چاپ شده است و در صف کنترل قرار دارد و بعد از آن هم تراشه گذاری آنها انجام خواهدشد.


وی ادامه داد: در حال حاضر سرعت کنترل این کارت‌ها پایین است و در صدد هستیم که سرعت کنترل را بالا ببریم به دلیل اینکه این کارت‌ها نیازمند رعایت کامل کنترل و نظارت و همچنین رعایت مباحث امنیتی است.


سخنگوی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه به دلیل اینکه تولید این نوع کارت‌ها برای نخستین بار است که در کشور انجام می‌شود، گفت: و به همین دلیل هم روند تولیدی آنها طولانی شده و یک سال و نیم زمان برده است.


وی تصریح کرد: چاپخانه دولتی مسئول چاپ کارت تولید داخل قول داده است که تا پایان امسال 8 تا 10 میلیون کارت را در اختیار ما قرار دهد و در این صورت می‌توانیم بگوییم تا پایان امسال به تعهدات خود برای متقاضیان صدور کارت هوشمند ملی جامه عمل بپوشانیم.


ابوترابی تاکید کرد: در حالی که ثبت احوال ظرفیت صدور بیش از 2میلیون کارت هوشمند ملی در ماه را دارد در چند ماهه اخیر این ظرفیت به 200 تا 250 هزار کارت رسید.


وی با بیان اینکه چاپخانه بر اساس جدول تعیین شده قول داده که ماهانه یک میلیون عدد کارت را در اختیار ما قرار دهد، افزود: با این حساب می‌توانیم برای جامعه هدف خود تا پایان سال کارت‌ها را صادر کنیم.


سخنگوی سازمان ثبت احوال اعلام کرد: در حال حاضر حدود 6میلیون نفر مراحل پیش ثبت نام و ثبت نام را انجام داده اند، اما تا کنون موفق به دریافت آن نشده اند و گاهی این انتظار هم چند ماه تا یک سال طول کشیده است.


وی تصریح کرد: در صدور کارت هوشمند ملی اولویت نخست ثبت احوال صدور کارت برای کارت اولی هاست که برای گرفتن خدمات اداری دچار مشکل می‌شوند.


منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها