مشروح هجدهمین جلسه دادگاه بانک سرمایه؛

اعضای شرکت‌ها همه کارتن خواب بودند/ چطور قیر را از طریق شرکت‌های کاغذی می‌فروختید؟/ پای رئیس وقت مجلس به پرونده باز شد/ اعلام جرم در دادگاه ویژه روحانیت/ ضیایی مربی غندالی و امامی است، نه مهره آنها

هجدهمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه دقایقی پیش در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

اعضای شرکت‌ها همه کارتن خواب بودند/ چطور قیر را از طریق شرکت‌های کاغذی می‌فروختید؟/ پای رئیس وقت مجلس به پرونده باز شد/ اعلام جرم در دادگاه ویژه روحانیت/ ضیایی مربی غندالی و امامی است، نه مهره آنها
کد خبر: 319915
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۹ ۱۰:۳۰:۲۴

اعتمادآنلاین| در ابتدای هجدهمین جلسه از رسیدگی به پرونده بانک سرمایه قاضی مسعودی مقام ضمن تفهیم مفاد مواد 193 و 194 قانون آیین دادرسی کیفری بیان کرد: در جلسه گذشته متهم یاسر ضیایی مطالبی را بیان و نماینده دادستان در راستای این مطالب، اظهاراتی را مطرح کردند.

وی خطاب به نماینده دادستان پرسید: آیا شما مطلب دیگری برای بیان دارید؟

قهرمانی پاسخ داد: خیر

قاضی مسعودی مقام از وکیل متهم ضیایی خواست تا با حضور در جایگاه دفاعیات خود را بیان کند که به دلیل عدم آمادگی، نماینده سازمان بازرسی به اذن قاضی در جایگاه حاضر و مطالبی را بیان کرد.

شگرد آقای ضیایی خرج چک در وجه بوده است و پول را در حساب نگه نمی‌داشتند

نماینده سازمان بازرسی کل کشور گفت: آقای ضیایی روز گذشته در خصوص جدول کیفرخواست مطالبی را بیان کردند که نیاز به توضیح دارد. اولین مطلب ایشان در رابطه با انکار مبلغ 130 میلیارد به شرکت جاوید گشت هیرمند بود که ایشان مدعی هستند در 60 میلیارد آن نقش داشتند و 70 میلیارد دیگر در زمان هیئت مدیره دیگری بوده است. اما منشاء این 130 میلیارد به مصوبات هیئت مدیره باز می‌گردد.

وی افزود: شرکت جاوید گشت هیرمند 3 بار به بانک سرمایه درخواست اخذ تسهیلات می‌دهد و هر سه بار این درخواست‌ها رد می‌شود تا اینکه در سال 94 این شرکت به آقای ضیایی نامه می‌زند و 2 روز قبل از نامه زدن 200 میلیون به حساب توللی واریز می‌شود. در پاراف‌های نامه قید فوریت جهت طرح در هیئت مدیره قید می‌شود و مصوبه هیئت مدیره در پاراف برای سپرده‌گذاری و پرداخت تسهیلات انجام می‌شود. ما منشاء این 130 میلیارد را اینجا می‌دانیم.

نماینده سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: در کیفرخواست ایشان مبلغ 1میلیارد و 200 میلیون تحصیل مال نامشروع ذکر شده است. ایشان 3 میلیارد چک در وجه حامل صادر کرده است. 1 میلیارد هم در وجه توللی بوده همچنین 2 چک به مبلغ‌های 200 و 800 میلیون بوده است. شگرد آقای ضیایی خرج چک در وجه بوده است و پول را در حساب نگه نمی‌داشتند. آقای ضیایی مطرح کردند که مراوداتشان با آقای هدایتی خیلی بیشتر است. مدارکشان را به ما برسانند.

ضیایی مدعی ارائه مستندات بازگشت پول‌ها به ضابطان سپاه است

وی عنوان کرد: 2 تا 3 ماه قبل از این 5 میلیارد از طریق آقای مهریزی به حساب آقای ضیایی پول واریز می‌شود. نکته دوم در مورد ایشان تسهیلاتی است که مدلل دریافت کرده است و ایشان انکار کردند. همانطور که در سناریو شرکت جاویدگشت هیرمند طراحی شده بود، در خصوص آقای مدلل هم همین سناریو انجام شد. آقای ضیایی سال 94 نامه‌ای به بیرانوند می‌زند و شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان شرکت فولادسازان دماوند را تعهد می‌نماید. آقای بیرانوند مدیر بانکی بوده و با علم به اینکه شرکت فولادسازان دماوند 50 درصد سهام را تهاتر کرده می‌گوید این امر تخلف است و این موضوع بایکوت می‌شود.

نماینده سازمان بازرسی کل کشور افزود: برج 7 و 8 ضیایی قائم مقام بانک می‌شود و نامه‌ای به او می‌رسد و مجددا بدون رعایت بهداشت اعتباری پاراف می‌کند که در جلسه هیئت مدیره مطرح شود. 120 میلیارد مصوب و به آقای مدلل پرداخت می‌شود. ایشان بدهکار بانکی، شخصیت وابسته بانکی و شخصیتی بوده که پرداخت تسهیلات به ایشان بر خلاف ضوابط بوده است. نمی‌دانم جدیدا مبلغ بدهی و تهاتر را پرداخت کرده است یا نه! آقای ضیایی مدعی دادن مستندات بازگشت پول‌ها به ضابطان سپاه است اما با توجه به شناختی که از ایشان داریم هیچ گاه حرف‌هایشان را باور نمی‌کنیم.

ضیایی از ابتدا تا روز آخر که از بانک خارج شود در فساد سازمان‌یافته نقش داشته است

نماینده سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به صحبت‌های روز گذشته متهم ضیایی گفت: آقای ضیایی می‌گویند ما مجمع را تشکیل دادیم و زیان بانک سرمایه را به نمایش گذاشتیم و نشان دادیم اما باید بگویم شما نتوانستید زیان بانک را بپوشانید.

وی با اشاره به گران‌نمایی‌هایی که در پرونده بانک سرمایه مطرح است، گفت: کارخانه فولادسازان که گران‌نمایی شده بود و ضیایی از آن خبر داشت آن را 50 میلیارد تومان گران‌تر خرید تا بتواند مدیریت کند.

نماینده سازمان بازرسی اظهار داشت: در بانک سرمایه دو نوع فساد رخ داد؛ یکی فساد ساده بوده که تسهیلات می ‌رفتند و حق دلالی پرداخت می‌کردند و دیگری فساد سازمان‌یافته بوده که در خصوص ضمانت‌نامه فروش رخ داده است. آقای ضیایی در این فساد سازمان‌یافته از ابتدا تا روز آخر که از بانک خارج می‌شود نقش داشته است.

اعضای شرکت‌ها همه کارتن خواب بوده‌اند

وی تصریح کرد: ضیایی یک چک دو میلیارد تومانی به نام خود می‌کشد و به نفت پاسارگاد واریز می‌کند و وقتی ما پیگیری کردیم نفت پاسارگاد گفت که این پول بابت تسویه قیر پرداخت شده است.

نماینده سازمان بازرسی کل کشور یادآور شد: ضیایی قراردادی را برای خرید قیر به میزان 65 میلیارد تومان شکل می‌دهد و این کار از طریق ضمانت‌نامه فروش انجام می‌شود. در ماه دوم آقای امامی 50 میلیارد تومان را در تهاتر ملک لویزان پرداخت کرد و در ماه سوم یک فقره چک از یک شرکت کاغذی به مبلغ 2 میلیارد و 700 میلیون تومان برای تسویه قیر کشیده می‌شود.

وی با بیان اینکه قیر یک محصول استراتژیک است خطاب به ضیایی گفت: شما چطور قیر را از طریق شرکت‌های کاغذی می‌فروختید؟ سه شرکت در بانک سرمایه در سال‌های 92 و 93 به مبلغ 30 میلیارد تومان گرفته است و اعضای شرکت‌ها همه کارتن خواب بوده‌اند. این شرکت ها ترهین ملکی هم انجام ندادند.

ضیایی مربی غندالی و امامی است نه مهره آنها

نماینده سازمان بازرسی اظهار داشت: در سال 94 که ضیایی قائم مقام مدیرعامل می‌شود این سه شرکت با وثایق جعلی هر سه سپرده را آزاد می‌کند و از این سپرده‌ها 1 میلیارد و 200 میلیون تومان پول به حساب سعید مهرداد واریز می‌شود و در همان ماه 20 میلیون تومان به حساب ضیایی واریز می‌شود.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم ضیایی همکار غندالی و امامی است نه مهره آنها. ضیایی حتی مربی این دو است. ضیایی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس نخبه بوده و کاملا به قیر آشنا است و ادامه تحصیل خود را در آلمان انجام داده و شرکتی هم در این رابطه آنجا دارد.

نماینده سازمان بازرسی با اشاره به اظهارات نماینده دادستان که جلسه گذشته گفته بود برای ضیایی درخواست تخفیف کرده‌ایم، تصریح کرد: ضیایی هیچگاه اقدام به خودفروشی نکرد. تا زمانی که اسناد احصاء نشد ضیایی هیچ‌گاه قبول نکرد که تخلف کرده است. او می‌دانست که ما در تحقیقات به دنبال چه کیس‌هایی هستیم درنتیجه مدیریت می‌کرد و هرجا به ما کمک کرد ما به بن بست رسیدیم.

ضیایی و سایر متهمان فکر نکنند اطلاعات دادگاه پایین است

در این لحظه قاضی مسعودی مقام گفت: البته آقای ضیایی و سایر متهمان باید بدانند تمام این وجوه باید به نفع دولت برگردانده شود و شما نباید بگوید پول‌ها را به اشخاص بازگردانده‌اید. آقای ضیایی و سایر متهمان فکر نکنند اطلاعات دادگاه پایین است.

رئیس دادگاه خطاب به ضیایی گفت: ما به اندازه کافی اطلاعات داریم حتی از کسانی که اسم‌شان را نبرده‌اید، پس صادق باشید و مستند حرف بزنید. تنها در صورتی می‌توانیم به متهمان کمک کنیم که صداقت داشته باشند.

هرکسی در چینش‌ها نقش داشته از رئیس (وقت) مجلس تا بردار دیگران را اسم بیاورید

وی خطاب به ضیایی گفت: شما با سن کم در هیات مدیره بانک سرمایه و پتروشیمی‌ها حضور داشتید و با سازمان‌یافتگی هم وارد شدید. از کسانی که این چینش را انجام دادند اطلاع داریم حتی اگر نخواهید به ما بگویید. هرکس هم که باشد از رئیس (وقت) مجلس باشد تا بردار دیگران باشد و... را اسم بیاورید اگر اسم نمی‌آورید ما می‌گوییم. اطلاعات خود را ارائه دهید.

قاضی مسعودی مقام گفت: شما دیروز هم 10 درصد فسادها را گفتید و 90 درصد را پنهان کردید. ما تمام مطالب پیرامونی را بر اساس مستندات به طور کامل به دست آورده‌ایم.

به زودی در دادگاه ویژه روحانیت علیه این فرد اعلام جرم می‌کنم

قهرمانی نماینده دادستان گفت: آقای ضیایی مواردی را توضیح دادند که ما وظیفه داشتیم درخواست تخفیف بدهیم. اما آقای ضیایی ما شخصی را به نام جابر بیرقی شناسایی کردیم، این شخص کیست؟ شما در قیر نقش داشتید. در شرکت تحریرگران اطلس هم شما و آقای ترکمان حضور داشتید. آن شخص که آقای خانی از او به عنوان ناظر یاد کردید همان فردی است که ضیایی پرداختی‌هایی گسترده به او داشته است و من به زودی در دادگاه ویژه روحانیت علیه او اعلام جرم می‌کنم.

قهرمانی ادامه داد: این فرد منشا این پرداخت‌ها را یا می‌دانسته یا نمی‌دانسته است. این دریافتی‌ها از منشا رشوه است. سریعا باید پول‌ها را برگرداند.

ادامه دارد...

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها