کد خبر: 320005
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۹ ۱۳:۳۰:۴۲
| |

سیاست‌زدگی، آفت توسعه کارآفرینی زنان

معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در کشور ما، کارآفرینان خصوصی به ویژه زنان کارآفرین پرتوان عمل می کنند اما در امر سیاستگذاری معطوف به کارآفرینی، دچار تزلزل و ضعف یا در مواردی سیاست زدگی شده ایم.

سیاست‌زدگی، آفت توسعه کارآفرینی زنان
کد خبر: 320005
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۹ ۱۳:۳۰:۴۲

اعتمادآنلاین| ‌ عیسی منصوری روز چهارشنبه در نشست «شناسایی موانع فرهنگی و اجتماعی کسب و کارها و کارآفرینی زنان در حوزه کارآفرینی اجتماعی» که به همت انجمن زنان کارآفرین با همکاری معاونت فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این وزارتخانه برگزار شد، توسعه کارآفرینی زنان را نیازمند سیاستگذاری مناسب در کنار همکاری بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: در کشورهای مختلف، برخی در حوزه سیاستگذاری برای کارآفرینی موفق عمل می‌کنند اما در حوزه کارآفرینی در بخش خصوصی ضعیف هستند و برخی دیگر برعکس در حوزه سیاستگذاری ضعیف اما در بخش حضور نهادهای خصوصی قوی عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: ارزیابی‌ها از کشور ما نشان می‌دهد که در رده کشورهای دسته دوم قرار داریم به این معنا که کارآفرینان خصوصی پرتوان عمل می‌کنند اما در امر سیاستگذاری معطوف به کارآفرینی دچار تزلزل و ضعف یا در مواردی سیاست زدگی شده‌ایم. به عبارتی بخش خصوصی در این امر پیش رو قدم برمی دارد اما گاه با سیاست‌های اشتباه دچار مانع می‌شوند.

معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت کار یادآور شد: کشوری که در این وضعیت قرار می‌گیرد، نوع ورودش به مساله کارآفرینی متفاوت است و حتی برای اینکه سیاست‌ها اصلاح شوند، بار زیادی بر دوش کارآفرینان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین مولفه ای که باید در امر کارآفرینی به آن توجه کرد، ایجاد تعامل و همکاری (نت ورکینگ) بین بازیگران حوزه کارآفرینی در بخش خصوصی و ایجاد شبکه‌های چند لایه ملی، محلی و بین المللی به صورت تخصصی و اختصاصی است. در حالی که ما معمولاً شبکه‌های عمومی ایجاد می‌کنیم اما شبکه‌های اختصاصی و تخصصی ایجاد نمی‌شود.

منصوری با بیان اینکه این امر ساده ای نیست و نیاز به ظرفیت سازی دارد، خاطرنشان کرد: باید به کارهایی با رویکرد تمرکز بر طرف عرضه و تقاضای زنان کارآفرین توجه شود. به عبارتی در حوزه عرضه باید به پرورش و آموزش زن کارآفرین توجه و امکان حضور او در عرصه کسب و کار و کارآفرینی فراهم شود.

وی افزود: برای نائل شدن به این امر، در سند سیاست‌های اشتغال که برای نخستین بار ذیل برنامه ششم در کشور تنظیم کردیم، بخش‌های از آن را مبتنی بر کارآفرینی زنان قرار دادیم اما عنوان کردیم که بر اساس قواعد کشور که ناظر بر بحث‌های فرهنگی، اجتماعی و سنت است یکی مولفه‌های اساسی که باید به آن توجه شود، خدمات در خانه است که باید اتفاق بیافتد؛ چرا که مهمترین دلیل خروج زنان از بازار کار و واماندگی از اشتغال، پرداختن به مسئولیت و کار خانگی است. پس باید شرایط احساس آرامش از فضای خانه را با ایجاد خدمات در خانه مهیا کرد.


به گفته منصوری، ایجاد فضای کسب و کار اختصاصی برای فعالیت کارآفرینان زن یک بحث اساسی است، منظور فضای کسب وکار کلاسیک نیست بلکه به این معنا است که دسترسی به تامین مالی سهولت داشته باشد یا بدون ایجاد مانع، فضای تقاضای مساوی با مردان ایجاد شود.


معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت کار با تاکید بر اینکه هنجارها تاریخ دارند و نمی‌توان یکدفعه به سمت هنجاری رفت که با عرف جامعه تناقض دارد و نسخه سایر کشورها را برای کشور پیچید، یادآور شد: باید در بخش آموزش زنان کارآفرین هم کار کرد، سال گذشته نیم میلیارد تومان برای اشتغال روستایی در اختیار گذاشته شد که سهم قابل توجهی از دریافت کنندگان تسهیلات یعنی چهل درصد زنان بودند اما متاسفانه در عرصه آموزش، آموزشی ندیدند.


ابراهیم صادقی فر معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در بخشی از این نشست، عنوان کرد: باید به موانعی که تاکنون سد راه رشد کارآفرینی زنان بوده است، توجه کرد و آنها را از میان برداشت تا دچار کار تکراری نشویم.


وی افزود: نکته دیگر برای توسعه کارآفرینی زنان، توجه به شرایط بومی هر منطقه است به این معنا که سیاست‌های توسعه‌ای را برپایه عرف، سنت و شرایط بومی منطقه بچینیم تا ناهنجاری مانع رشد نشود. برای این امر، نخست باید به توسعه فرهنگی پرداخت سپس شروع به ایجاد زیرساخت‌های کارآفرینی کرد.

انجمن زنان کارآفرین امروز چهارشنبه به منظور شناسایی موانع فرهنگی پیش روی فعالان کارآفرینی اجتماعی با همکاری معاونت فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نشست «شناسایی موانع فرهنگی و اجتماعی کسب و کارها و کارآفرینی زنان در حوزه کارآفرینی اجتماعی» را در سالن آموزش وزارت کار برگزار کرد.

عیسی منصوری معاون اشتغال و کارآفرینی، ابراهیم صادقی فر معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کار و فخرالسادات محتشمی پور رئیس انجمن زنان کارآفرین از جمله سخنرانان این نشست بودند.

این نشست در راستای تفاهم نامه همکاری انجمن با معاونت فرهنگی وزارت کار در تمامی حوزه‌های کارآفرینی (صنعت و تجارت، صنایع دستی و گردشگری، محیط زیست و کشاورزی، IT و کارآفرینی اجتماعی) است که در سال گذشته نشست موانع فرهنگی بانوان کارآفرین در حوزه صنایع دستی و گردشگری با همکاری معاونت فرهنگی برگزار شد.

هدف از برگزاری این نشست، با توجه به اینکه شاخص‌ها و مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی در پیشبرد اهداف فعالان این حوزه اهمیت بسزایی دارند و همچنین نظام فرهنگی و اجتماعی اکوسیستم کارآفرینی بانوان به عنوان زیرساخت اساسی فعالیت در حوزه‌های اجتماعی است، شناسایی موانع فرهنگی و اجتماعی کارآفرینی اجتماعی پیش روی بانوان فعال این حوزه و همچنین پیشنهاد و توصیه‌های سیاستگذاری مرتبط به این حوزه به بخش دولتی متولی است.

از جمله برنامه‌های این نشست ارائه مقاله و معرفی تجربه زیسته کارآفرینان اجتماعی موفق و الگو داخلی و بین المللی، نمایش فیلم، پنل پرسش و پاسخ جهت ترویج فرهنگ کارآفرینی اجتماعی بود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها