علیرام نورایی، بازیگر سریال گاندو، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

برای بازی در گاندو عده‌ای به من «زنده‌‌باد» می‌گویند و افرادی مرا «خائن و وطن‌فروش» خطاب می‌کنند/ به کشورم خیانت نکرده‌ام/ من نه به جناح سیاسی خاصی وصل هستم و نه از جناح سیاسی خاصی پول می‌گیرم/ روشنفکرانی که می‌گفتند «زنده‌باد مخالف من»، چرا با پخش «گاندو

علیرام نورایی گفت: «همین روشنفکرانی که امروز به من فحش می‌دهند تا دیروز ادعای آزادی بیان داشتند و می‌گفتند «زنده‌باد مخالف من»، پس چرا اکنون با پخش «گاندو» تا این حد به هم ریخته‌اند؟»

برای بازی در گاندو عده‌ای به من «زنده‌‌باد» می‌گویند و افرادی مرا «خائن و وطن‌فروش» خطاب می‌کنند/ به کشورم خیانت نکرده‌ام/ من نه به جناح سیاسی خاصی وصل هستم و نه از جناح سیاسی خاصی پول می‌گیرم/ روشنفکرانی که می‌گفتند «زنده‌باد مخالف من»، چرا با پخش «گاندو
کد خبر: 320066
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۰ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرام نورایی چند سالی است که در حوزه تئاتر و سینما فعالیت می‌کند. عموماً او را به عنوان یک بازیگر آرام و بی‌سروصدا می‌شناسیم، اما چند روزی است که می‌گوید حال خوبی ندارد و متهم به خیانت علیه کشور شده است. بله، او یکی از بازیگران اصلی سریال پرحاشیه «گاندو» است. نورایی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین از تهدید به قتل می‌گوید و موضوعاتی دیگر درباره «گاندو» که در ادامه خواهید خواند:

*اظهارنظر‌های شما درباره سریال «گاندو» طی چند روز اخیر حواشی زیادی به وجود آورد. بسیاری بر طبل نقد و عملکرد شما می‌کوبند و دوستانی هم دارید که نتیجه پخش «گاندو» را مثبت ارزیابی می‌کنند. این جریان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ و آیا پخش این سریال در جامعه که قشر زیادی را هم مخاطب خود قرار داده تاثیرگذار بوده است؟

من به‌ طور کامل صحبت‌هایم را اعلام ‌کرده‌ام.

*کجا؟

در یک مصاحبه ویدئویی.

*ما مصاحبه‌ شما را در قالب متن منتشر می‌کنیم.

هر روز حاشیه‌ها زیاد و زیادتر می‌شود و من هم اکنون خسته‌ام و حالم بد است. سال‌هاست که با این دوگانگی مواجهیم، درک نمی‌کنم چرا عده‌ای این‌گونه با من و عوامل «گاندو» برخورد می‌کنند.

*حرف شما کاملاً درست است، اما فکر کنم با رسانه‌های راست‌گرا صحبت کرده‌اید.

شما چپ‌گرا هستید؟

*این موضوع بحث نیست. رسانه ما نزدیک به جریان اصلاحات است. اگر در این رسانه هم صحبت کنید، شاید قضاوت درستی درباره عملکردتان و موضوعاتی که مطرح می‌کنید شکل بگیرد.

فرقی نمی‌کند، اکنون تعدادی از مخاطبان به دلیل حضور در سریال «گاندو» به من «زنده‌‌باد» می‌گویند و افرادی نیز مرا «خائن و وطن‌فروش» خطاب می‌کنند. مانده‌ام که ما کجا زندگی می‌کنیم؟! با یکسری قوانین واحد در مملکتی که 40 سال است جمهوری اسلامی در آن حکومت می‌کند زیست می‌کنیم. این دوگانگی وحشتناک است. یک انسان سالم در این دوگانگی بیمار می‌شود، درک نمی‌کنم چرا برخی فکر می‌کنند که با حضور در سریال «گاندو» به قشری از مردم خیانت کرده‌ام. در جواب می‌گویم: نه، من به کسی خیانت نکرده‌ام.

*خیلی طبیعی است، در آمریکا و بسیاری از کشور‌های پیشرفته دیگر نیز این تضاد فکری وجود دارد.

بله. ولی نه به این شدت.

* عده‌ای دموکرات هستند عده‌ای هم...

آیا در آن کشور‌های پیشرفته هم بازیگران سینما و تلویزیون برای یک نقش‌آفرینی تهدید به مرگ می‌شوند؟ اتفاقاً شعارشان در کشور‌های پیشرفته «زنده‌‌باد مخالف من» است.

*یعنی می‌گویید هنرپیشه‌ها، موسیقیدانان و هنرمندان تجسمی در ایران و در سایر نقاط دنیا از سیاستمداران و طیف‌های مذهبی یا لائیک حمایت نمی‌کنند؟

من بارها اعلام کرده‌ام نه این‌طرفی هستم و نه آن‌طرفی. بازیگری هستم که به ژانر تاریخی و اکشن علاقه بسیار زیادی دارد. هیچ تهیه‌کننده خصوصی‌ای در ایران به سراغ این دو ژانر نمی‌رود. اکثر کار‌هایی که در این ژانر ساخته می‌شود به امنیت ملی و موضوع جاسوسی ارتباط پیدا می‌کند. «گاندو» هم همین کار را کرد. نمی‌دانم چقدر تخیل بود چقدر واقعیت، اما سریالی بود که دوست داشتم در آن حضور پیدا کنم. چنین مضمون‌هایی هم عموماً با ارگان‌های دولتی و نظامی سروکار دارند که طبیعی است.

*«گاندو» نگرش سیاسی خاصی را دنبال می‌کرد؟

هیچ نگرش سیاسی‌ای برای من وجود ندارد. مهم‌ترین نکته سربلندی مملکتم است. آن هم در زمانه‌ای که تمام دنیا به کشورم چنگ و دندان نشان می‌دهند و منتظر نابودی مملکتِ من هستند. «گاندو» قطعاً نگرش خاص خود را داشت.

*شما به عنوان یک هنرپیشه اجازه دارید هر انتخابی داشته باشید و با عقاید خودتان پیش بروید.

نه واقعاً عقاید خاصی ندارم. من نه به جناح سیاسی خاصی وصل هستم و نه از جناح سیاسی خاصی پول می‌گیرم. کار من بازیگری است، از این طریق ارتزاق می‌کنم. اکثر کارهای اکشنی هم که در این مملکت ساخته می‌شوند چنین رویکردی دارند. دوستان به اصطلاح روشنفکر هم اگر فیلم‌هایی با این ژانر بسازند با اشتیاق حضور پیدا می‌کنم و بازی خواهم کرد. وقتی در خارج از ایران جیمز باند ساخته می‌شود، اسپانسر آن چه کسی است؟ دولتی یا خصوصی؟ همین روشنفکرانی که امروز به من فحش می‌دهند تا دیروز ادعای آزادی بیان داشتند و می‌گفتند «زنده‌باد مخالف من»، پس چرا اکنون با پخش «گاندو» تا این حد به هم ریخته‌اند؟

*واقعاً به هم ریخته‌اند؟

بله بسیار.

*حرف پایانی؟

البته باید بگویم که موج مثبت حمایتی بسیار ویژه‌ای هم بعد از سال‌ها برای بنده حقیر راه افتاده که یک دنیا از آن دسته سپاسگزارم. ولی من مدت‌هاست که با این تناقضات رفتاری در جامعه مواجه‌ام. امیدوارم به آرامش و نقطه‌ای برسیم که در جهت اعتلای فرهنگ و هنر و اقتدار کشورمان پیش رویم و همگی به یک جایگاه ثبات روحی و روانی برسیم که دغدغه‌مان فقط حفظ کشورمان باشد. همین...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها