کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان:

درصورت برخورد با تخلفات انتخاباتی کسی نمی‌تواند ما و شما را به جانبداری متهم کند

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: ما باید در برخورد تخلفات مصمم باشیم فارغ از اینکه در شورای نگهبان با وزارت کشور هستیم تا برخورد قاطع شود. اگر با تخلف انتخاباتی برخورد شود کسی نمی‌تواند ما و شما را به جانبداری متهم کند.

درصورت برخورد با تخلفات انتخاباتی کسی نمی‌تواند ما و شما را به جانبداری متهم کند
کد خبر: 320175
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۰ ۱۰:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| عباسعلی کدخدایی امروز در وزارت کشور در جمع استانداران گفت: من سه محور مختصر را عرض می‌کنم البته خبر خوشی هم برای من بود که جلسه پرسش و پاسخ وجود ندارد.

وی با اشاره به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: این نظام مردم‌سالاری دینی است و مهم‌ترین اصل هم در این جهت اصل 6 قانون اساسی است. توضیح من این است که این مهم از انتخابات و همه‌پرسی‌ها ایجاد می‌شود و به عنوان یک راهبرد اساسی پذیرفته شده است.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: ما اصل 56 قانون اساسی را داریم که بحث حاکمیت و جلوه دینی را بیان می‌کند و این حاکمیت را تفویض شده به مردم می‌داند. پس مردم نقش اصلی را در تفکر اسلامی و در جامعه اسلامی دارند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: اتکا به آموزه‌های دینی هم در قانون اساسی آمده است. آنچه امروز در حقوق بین‌الملل از آن یاد می‌شود، حق تعیین سرنوشت است. انتخابات در اصل ششم یاد شده است و یکی از اصلی‌ترین ساز و کارهای اداره کشور بوده است و این انتخابات‌ها به درستی از اول انقلاب انجام و برگزار شده و تاخیری هم در آن نداشته‌ایم.

کدخدایی تاکید کرد: امام اصرار داشتند قانون اساسی تدوین شود و در انتخابات هم از آن آغاز هم همه‌پرسی و هم انتخابات را داشتیم. در طول جنگ تحمیلی هم هیچ انتخاباتی تعطیل نشد.

کدخدایی گفت: این انتخابات یکی از ارزش ها بوده که هیچ‌گاه تعطیل، نشده، است.

وی با اشاره به مردمی بودن انتخابات در این کشور گفت: انتخابات در جمهوری اسلامی در اجرا و نظارت مردمی است و این هنر و ارزش برای جمهوری اسلامی ایران است. ما این را باید به عنوان ارزش معرفی کنیم.

کدخدایی با اشاره به ضرورت صیانت از آرای مردم گفت: این مهم یک وظیفه برای همه ما در وزارت کشور و شورای نگهبان است. راهبردی که مقام معظم رهبری مطرح کردند بحث حق الناس است که مفاهیم بزرگی در آن نهفته است.

وی افزود: دوستان ما در وزارت کشور که مدیریت اجرا را در اختیار دارند باید صیانت از آرا را مدنظر داشته باشند. استانداران و فرمانداران همگی وظیفه حسن اجرای انتخابات کشور را داشته باشند. ناظر نهایی شورای نگهبان است اما دوستان وزارت کشور باید انتخابات را به درستی اجرا کنند که ما هم باید درست نظارت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امنیت و سلامت و مشارکت در انتخابات با اهمیت است، گفت: نقش فرامانداران و استانداران در اجرای صحیح قانون است. اگر قرار است این سه موضوع به خوبی انجام شود باید قانون به خوبی اجرا شود.

کدخدایی با اشاره به تعیین معتمدین گفت: وقتی این مورد صحیح انجام شود، باعث ایجاد اعتماد عمومی می‌شود. یکی‌از ضعف‌هایی که ما در قانون انتخابات داشتیم و می‌خواستیم به جایی برسد که نرسید بحث برخورد با تخلفات است. چگونگی برخورد با تخلفات مهم است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مهم‌ترین بخش در این میان آن است که ما باید در برخورد تخلفات مصمم باشیم فارغ از اینکه در شورای نگهبان با وزارت کشور هستیم تا برخورد قاطع شود. اگر با تخلف انتخاباتی برخورد شود کسی نمی‌تواند ما و شما را به جانبداری متهم کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها