علیرضا مناقبی، عضو هیات رییسه مجمع واردات:

ژاپن شریک تجاری تهران نیست/ مسافت زیاد و گران بودن کالا علت پایین بودن حجم تجارت دو کشور

علیرضا مناقبی، عضو هیات رییسه مجمع واردات، عنوان کرد: پس از انقلاب ما هیچ‌گاه به لحاظ سیاسی و یا اجتماعی چالشی با ژاپن نداشتیم پس می‌توانستیم از لحاظ اقتصادی با یکدیگر همکاری داشته باشیم و مانعی وجود نداشت اما عدم نیاز دو کشور به یکدیگر در بحث تجارت سبب شده بود تا مراوده خاصی در این حوزه صورت نگیرد.

ژاپن شریک تجاری تهران نیست/ مسافت زیاد و گران بودن کالا علت پایین بودن حجم تجارت دو کشور
کد خبر: 320177
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۰ ۱۰:۴۲:۱۹

اعتمادآنلاین| علیرضا مناقبی، عضو هیات رییسه مجمع واردات، در خصوص ظرفیت‌های همکاری ایران و ژاپن گفت: تجارت ایران و ژاپن در 40 سال اخیر هیچ گاه به حدی نبوده که این کشور را بتوان به عنوان شریک تجاری تهران مطرح کرد.

وی افزود: پس از انقلاب ما هیچ‌گاه به لحاظ سیاسی و یا اجتماعی چالشی با ژاپن نداشتیم پس می‌توانستیم از لحاظ اقتصادی با یکدیگر همکاری داشته باشیم و مانعی وجود نداشت اما عدم نیاز دو کشور به یکدیگر در بحث تجارت سبب شده بود تا مراوده خاصی در این حوزه صورت نگیرد.

مناقبی با اشاره به تجارت محدود صورت گرفته بین دو کشور گفت: کشور ژاپن به صورت سنتی از ایران نفت خریده و معمولاً آن را به صورت نقدی پرداخت کرده است. فاصله زیاد و عدم تولید کالاهای مورد نیاز ایران با قیمت ارزان سبب شده که بخش خصوصی و تاجران دو کشور تمایلی برای همکاری با یکدیگر نداشته باشند. در صنایع هایتک و تکنولوژی بالا نیز این شرکت‌ها و مقام‌های دولتی بودند که با کمپانی‌های ژاپنی مذاکره داشتند.

وی افزود: اکنون پس از سفر نخست وزیر ژاپن انتظار می ‌رود که شرکت‌های ژاپنی به خصوص فعال در بخش تکنولوژی ‌های نوین و صنایع‌ های‌تک اقدام به بررسی بازار ایران و فرصت‌های اقتصادی آن کنند کما اینکه در خبرها داشتیم که مدیران ارشد برخی از شرکت‌های فعال در حوزه برق و نیروگاهی در تهران حضور داشتند. اما اگر می‌خواهیم همه اینها هدفمند باشد باید در ابتدا سراغ ایجاد اتاق بازرگانی مشترک برویم تا به صورت هدفمند و با همکاری سفارت بتوانیم یک نقشه راه ایجاد کنیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها