کاهش قیمت گندم و ذرت در بازارهای جهانی

امروز در بازارهای جهانی قیمت انواع غلات کاهشی بود اما قیمت دانه‌های روغنی با افزایش روبرو شد.

کاهش قیمت گندم و ذرت در بازارهای جهانی
کد خبر: 320205
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۰ ۱۱:۵۰:۰۱

اعتمادآنلاین| امروز قیمت انواع غلات به ویژه گندم و ذرت در بازارهای جهانی کاهش داشت اما قیمت دانه‌های روغنی با افزایش قابل توجه همراه شد، قیمت دام زنده و پرواری هم کاهش قیمت داشتند.

امروز در بازارهای جهانی هر بوشل گندم با 2.25 دلار کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت 502 دلار به فروش رفت. قیمت ذرت هم با کاهش 2 دلاری همراه بود و هر بوشل قیمت 437 دلار معامله شد.

ایران امسال برای چهارمین سال پیاپی با پیش‌بینی تولید 14 میلیون تن در گندم بی‌نیاز می‌شود و بی‌نیاز از واردات این کالا است اما وابستگی 70 درصدی به واردات ذرت دارد.

ذرت به عنوان خوراک دام و طیور استفاده می‌شود و قیمت آن حدود 70 درصد در قیمت تمام شده محصولات پروتئینی نظیر گوشت و مرغ مؤثر است. امروز دانه روغنی سویا حدود 50 سنت کاهش داشت و دانه روغنی خوراکی هم با 40 سنت کاهش همراه شد.

ایران حدود 90 درصد به واردات دانه‌های روغنی وابسته است و علیرغم برنامه‌هایی که در وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش وابستگی در دهه‌‌های گذشته تعریف شده اما هنوز وابستگی به واردات شدید است. قیمت دام زنده هم امروز 32 سنت و دام پرواری 52 سنت با کاهش روبرو شد.

ایران سالانه 120 تا 150هزار تن واردات گوشت انجام می‌دهد که میانگین قیمت جهانی حدود 4 تا 5 دلار است. هر گونه نوسان در قیمت جهانی قیمت گوشت وارداتی را گران‌تر می‌سازد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها