رئیس سازمان حج خبر داد؛

ایجاد سامانه «برکت به خانه» برای خرید ارزان سوغاتی از سوی حجاج

رئیس سازمان حج وزیارت با بیان اینکه از حجاج می خواهیم تا فرصت عبادت در کنار خانه خدا را با خرید از بازارهای عربستان هدر ندهند گفت: سامانه برکت به خانه این فرصت را برای زائران فراهم کرده است.

ایجاد سامانه «برکت به خانه» برای خرید ارزان سوغاتی از سوی حجاج
کد خبر: 320399
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۱ ۱۰:۲۲:۴۸

اعتمادآنلاین| علیرضا رشیدیان درباره نرخ دلاری که با حجاج تمتع سال جاری محاسبه شده، گفت: ما به حجاج دلار نداده‌ایم؛ بلکه با بانک مرکزی صحبت کرده‌ایم که بانک مرکزی آن 200 دلاری که برای حجاج در نظر گرفته را با نرخ مسافرتی به زائران خانه خدا واگذار کند.

وی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت درباره قیمت دلار مسافرتی و همراه حجاج، هیچ گونه صحبت و دخالتی نداشته افزود: آنچه برای ما اهمیت داشت، قیمت تمام شده عملیات حج بود که ارزان تمام شود و دولت برای این کار، دلار 7 هزار تومانی اختصاص داد.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: برای تأمین مسکن، تغذیه و تدارکات، حمل و نقل و خدمات بهداشتی حجاج از ارز 7 هزار تومانی استفاده کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: ارزی که بانک ملی به حجاج داده، ارز مسافرتی است که بانک ملی با نرخ بازار (12 هزار و 800 تومان) به حجاج داده است.

رشیدیان درباره علت عدم دخالت سازمان حج و زیارت در تعیین قیمت دلار مسافرتی حجاج گفت: این سازمان حجاج را تشویق می‌کند که برای خرید سوغات از عربستان اقدام نکنند و فرصتی که برای عبادت در ایام حج دارند، به بازار و خرید اختصاص ندهند.

وی یادآور شد: سازمان حج و زیارت سامانه «برکت به خانه» را تدارک دیده که در این سامانه شرکت‌ها و فروشگاه‌های مختلف اینترنتی، مشابه اجناس و کالاهایی که در عربستان عرضه می‌شود را بارگذاری کرده‌اند و حجاج می‌توانند از آن سامانه خریداری کنند. قیمت کالاها و اجناس موجود در سامانه «برکت به خانه» مناسب‌تر از قیمت آن کالا در عربستان بوده و به درب منازل حجاج حمل می‌شود و هزینه گمرک نیز بر زائران بیت الله الحرام مترتب نخواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان داشت: به حجاج پیشنهاد می‌کنیم وقتی در بازارهای عربستان کالایی را قیمت می‌کنند، با قیمت آن در سامانه «برکت به خانه» مقایسه کنند و به جای آنکه بخواهند کالای بی کیفیت را از بازارهای عربستان بخرند از این سامانه خریداری کنند که مسلماً به نفع زائران خواهد بود.

وی درباره اظهارات مدیرعامل هما مبنی بر اینکه ایران ایر به دنبال منافع اقتصادی در پروازهای حج نبوده و اینکه آیا هزینه پروازهای یک سر خالی چه در عملیات رفت و چه در عملیات پروازهای برگشت حجاج، در ارقام پرداختی حجاج لحاظ شده است یا نه؟ اظهار داشت: اینکه پروازهای حج همواره یک سر خالی هستند، اتفاق جدیدی نیست. همه ساله حج بر اساس انجام پروازهای یک سر خالی برنامه ریزی می شده و حجاج پول پروازشان را می‌دهند و پول پروازهای خالی به حجاج منتقل نشده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها