صدای بیماران از کمبود پزشک در بیمارستان‌های دولتی بالا رفته است

در حاشیه بازدید وزیر بهداشت از مراکز درمانی مناطق شمال کشور، تصاویری از گلایه‌های مردم درباره کمبود پزشک در بیمارستان‌های دولتی در فضای مجازی منتشر شد که این موضوع نشان می‌دهد وزارت بهداشت باید گامی جدی در راستای حل این معضل بردارد.

صدای بیماران از کمبود پزشک در بیمارستان‌های دولتی بالا رفته است
کد خبر: 320513
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۱ ۱۳:۵۹:۰۴

اعتمادآنلاین| ‌ وزیر بهداشت به همراه مشاوران و معاونان خود وارد یکی از بیمارستان‌های دولتی شمال کشور می‌شود؛ بیمارستانی مملو از جمعیت که هر کدام از این افراد سعی می‌کنند برای حل مشکلشان صدای خود را به گوش وزیر برسانند.

در طی همین بازدید ناگهان صدای فریادهای زنی در راهروی شلوغ بیمارستان می‌پیچد؛ زنی که گفته می‌شود خودش هم جزو بیماران است؛ این زن با گلایه از کمبود پزشک در این بیمارستان می‌گوید: «چرا نباید یک پزشک خوب در این بیمارستان حضور داشته باشد؟»، « چرا رسیدگی نمی‌کنید؟ ما مشکل داریم، ما مشکل داریم، چرا به حرفم گوش نمی‌دهید؟».

تعدادی از افراد جمعیت حاضر تلاش می‌کنند تا این زن را آرام کنند، اما گویی دردهای او به قدری است که با صحبت افراد حاضر تسکین نمی‌یابد؛ فریادهای ادامه‌دار زن باعث می‌شود که وزیر بهداشت به سمت وی روانه و دلیل اعترضات وی را جویا شود؛ زن در پاسخ به پرسش وزیر بهداشت می‌گوید «فقط پزشک خوب نیاز داریم...» و وزیر بهداشت نیز قول پیگیری مشکلات او را می‌دهد.

کمبود پزشک در بیمارستان‌های کشور

چندی پیش بود که مخاطبان سامانه فارس من خبرگزاری فارس، با گلایه از کمبود پزشک در برخی از مناطق کشور خواستار رسیدگی به این موضوع شدند که خبرنگاران برای بررسی این موضوع با تعدادی از مسؤولان و کارشناسان به گفت‌وگو پرداختند.

محمدحسین قربانی عضو کمیسین بهداشت و درمان مجلس در این خصوص گفت: طی سال‌های گذشته با پدیده فروش طرح توسط متخصصانی که به مناطق محروم اعزام می‌شدند، مواجه بودیم اما با اقدامات صورت گرفته جلوی این موضوع گرفته شد.

وی افزود: در حال حاضر طرح سهمیه مناطق محروم در رشته‌های پزشکی درحال اجرایی شدن است تا از این طریق بتوان کمبود پزشک در این مناطق را برطرف کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تعداد نیروهای پزشکی حتی پزشکان متخصص در برخی از مناطق به حد نصاب نرسیده و بسیاری از مراکز درمانی در مناطق محروم با کمبود پزشک مواجه هستند، گفت: در مواقعی کم‌کاری‌های دانشگاه علوم پزشکی مناطق محروم باعث بروز مشکلات می‌شود و این دانشگاه‌ها باید برای دریافت سهمیه بیشتر اقدام کنند.

وی اظهار داشت: هنوز گزارش‌هایی درخصوص کمبود پزشک متخصص در برخی از مناطق محروم کشور به دست ما می‌رسد.

توزیع نامناسب پزشکان متخصص

محمد نعیم امینی‌فرد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است توزیع نامناسب پزشکان در مناطق محروم یکی از دلایل کمبود پزشک در برخی از مناطق کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه بر اساس برخی از شاخص‌ها در تعدادی از رشته‌های پزشکی کمبود پزشکان متخصص وجود دارد، گفت: با توزیع مناسب پزشکان به ویژه در مناطق محروم می‌توانیم اقدامات گسترده‌تری را جهت رضایتمندی هموطنان انجام دهیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های وزارت بهداشت برای حل این مشکل تصریح کرد: البته وزارت بهداشت تاکنون تلاش کرده برنامه‌های زیادی را در این راستا انجام دهد ولی انسجام در برنامه‌ها و پیگیری آنها ضرورت دارد.

گلایه‌های پدری که فرزندش در بیمارستان دولتی فلج شد

ماجرای کمبود پزشک متخصص در برخی از بیمارستان‌ها به همین جا ختم نمی‌شود و در حاشیه بازدید مسؤولان وزارت بهداشت از مراکز درمانی، پدری با خطاب قرار دادن یکی از مسؤولان وزارت بهداشت با نشان دادن تصاویری می‌گوید: « فرزندم در یکی از بیمارستان‌های دولتی ساری به دلیل نبود متخصص و درمان نامناسب فلج شده است».

این پدر با فریادهای پی در پی اعلام می‌کند: «فرزند من به دلیل نبودن متخصص بیهوشی فلج شده است؛ وقتی با متخصص بیهوشی تماس گرفتند وی پاسخگو نبود».

کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت با بیان اینکه این نوزاد در ساری بستری است و پدر این نوزاد اعتراض داشت که پزشک آنکال در چالوس به موقع بر بالین بیمار حضور نداشته است، گفت: مرجع تشخیص خطا یا قصور پزشکی در این زمینه، البته کمیسیون‌های سازمان نظام پزشکی بوده البته وزیر بهداشت در این زمینه دستور ویژه رسیدگی صادر کرده است.

لزوم رفع معضل کمبود پزشک

بر اساس نظر سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، نوبت‌های چند ماهه، شلوغی مراکز درمانی و نبود متخصص در مناطق محروم از جمله نشانه‌های کمبود پزشک در برخی از مناطق کشور به شمار می‌رود. و برای رفع این مشکل باید به بخش خصوصی که توانایی ایجاد دانشگاه را دارد اجازه فعالیت داده شود، همچنین در برخی از مناطق محروم که دانشگاه‌های علوم پزشکی توان افزایش ظرفیت را دارند باید اجازه جذب دانشجو داده شود.

هرچند در این چند حادثه به وجود آمده دستور رسیدگی و برخورد با تخلفات داده شده است، اما موضوع کمبود پزشک در مناطق محروم کشور نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی است تا شاهد بروز این اتفاق‌ها در این مناطق نباشیم.خبرگزاری فارس طی روزهای گذشته در گزارشی مفصل به وضعیت سرانه پزشکی در کشور پرداخته است، اما باید دید سیاست‌گذاران نظام سلامت برای حل این معضل چه اقداماتی انجام خواهند داد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها