یکپارچه‌سازی کرایه‌های حمل در کارگروه‌های خرید تضمینی گندم استان‌ها/ کشاورزان، کامیون‌داران متخلف را به تعزیرات معرفی کنند

با آغاز فصل برداشت گندم، کرایه‌های حمل و نقل در برخی مناطق افزایش چشمگیری داشته، به نحوی که صدای کشاورزان را درآروده است و به گفته کارشناسان یکی از دلایل کندی جمع‌آوری محصول همین موضوع است.

یکپارچه‌سازی کرایه‌های حمل در کارگروه‌های خرید تضمینی گندم استان‌ها/ کشاورزان، کامیون‌داران متخلف را به تعزیرات معرفی کنند
کد خبر: 320681
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۲ ۱۰:۴۱:۵۲

اعتمادآنلاین| یکی از راهکارهای پیشنهادی بنیاد ملی گندمکاران ایران برای این حل مشکل یکپارچه‌سازی کرایه‌های حمل توسط کارگروه خرید تضمینی مستقر در استان‌ها است، کارگروهی که لازم است این بار با حضور نمایندگانی از سازمان تعزیرات و دستگاه‌های نظارتی تشکل شود.

کرایه حمل گندم در استان‌های مختلف از 20 تا 100 درصد افزایش داشته است و کشاورزان را برای انتقال محصول به مراکز تحویل با مشکل جدی روبه‌رو کرده است.

محمد حسینی یکی از کشاورزان آذربایجانی است که این روزها به دلیل بالا رفتن کرایه کامیون‌ها برای حمل محصول خود دچار مشکل شده است.

وی گفت: کامیون‌داران میزان کرایه حمل خود را نسبت به سال گذشته تا 30 درصد افزایش داده اند که با توجه به شرایط سخت اقتصادی پرداخت آن برای بیشتر کشاورزان ممکن نیست.

به گفته حسینی؛ این هزینه در صورتی که کامیون به داخل مزرعه بیاید و همراه با کمباین حرکت کند تا 100 درصد افزایش می‌یابد.

وی اظهار کرد: کامیون‌داران افزایش قیمت لاستیک و گرانی تعمیر و قطعات را دلیل افزایش هزینه حمل عنوان می‌کنند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که در سال جاری دولت بخشی از کرایه حمل را پرداخت می‌کند چرا از آن امکان استفاده نمی‌کنید، گفت: در صورتی بخش از کرایه حمل پرداخت می‌شود که گندم را به سیلوهای طرف قرارداد دولت تحویل دهیم، در حالی که در بیشتر روستاها سیلو وجود ندارد و کشاورزان گندم خود را به مراکز تعاون روستایی تحویل می‌دهند.

وی ادامه داد: مراکز تعاون روستایی مبلغی به عنوان کرایه به گندمکاران نمی‌دهند و تمام کرایه برای حمل به این مراکز بر عهده کشاورزان است.

این کشاورز تاکید کرد: هرساله در زمان افزایش برداشت گندم، کامیون‌دارن کرایه‌های حمل را افزایش می‌دهند و این موضوع مشکل تکراری هر ساله ما شده است. تنها تفاوت امسال با سال های گذشته میزان افزایش بالای کرایه‌ها بوده که خارج از توان کشاورزان است.

در همین راستا علی‌قلی ایمانی، نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران، راهکار این مشکل و مقابله با سودجویی برخی کامیون‌داران را یکپارچه سازی کرایه های حمل توسط کارگروه خرید تضمینی مستقر در استان‌ها می‌داند، کارگروهی که لازم است این بار با حضور نمایندگانی از سازمان تعزیرات و دستگاه‌های نظارتی دیگر تشکیل شود.

وی گفت: در برخی استان‌ها این کارگروه با حضور نمایندگان کامیون‌داران، سازمان تعزیرات حکومتی و برخی دیگر از دستگاه‌های نظارتی و مرتبط تشکیل شده و قیمت مصوبی را برای کرایه حمل کامیون‌داران تعیین کرده است.

ایمانی ادامه داد: کامیون‌داران در این استان‌ها موظف هستند بر اساس نرخ مصوب از کشاورزان کرایه حمل دریافت کنند و اگر مبلغ بیشتری از آن‌ها طلب کنند، تخلف محسوب می شود.

به گفته ایمانی؛‌ کشاورزان دراین استان ها می‌توانند هر نوع تخلف کامیون‌داران را به شماره 124 بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن وتجارت و یا سازمان تعزیرات گزارش دهند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است کارگروه خرید تضمینی مستقر در هر استان نسبت به یکپارچه سازی کرایه‌های حمل اقدام کنند، افزود: تنها راهکار مقابله با سودجویی برخی از کامیون‌دارن یکپارچه سازی کرایه‌های حمل در هر استان است تا کشاورزان تکلیف خود را با کرایه‌ها بدانند و محلی نیز برای گزارش تخلف‌های احتمالی داشته باشد.

بر اساس سیاست‌های حمایتی دولت از گندمکاران در سالجاری، کشاورزان برای حمل گندم به سیلوهای طرف قرار داد دولت به ازای هر تن محصول، مبلغی به عنوان هزینه حمل دریافت می کنند. اما این کمک هزینه شامل کشاورزانی که محصول خود را تحویل مراکز تعاون روستایی می‌دهند نمی‌شود و هزینه حمل به طور کامل بر عهده کشاورزان است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها