گزارش «اعتمادآنلاین» از وضعیت لژیونرهای فوتبال ایران

کدام‌ یک از لژیونرهای ایرانی موفق هستند؟/ لیگ بلژیک، میزبان بازیکنان ایرانی/ روسیه سکوی پرتاب بازیکنان ایرانی است؟/ اولین حضور یک ایرانی در لیگ فرانسه/ لیگ ترکیه بازیکنان ایرانی را دوست دارد

اگر برخی بازیکنان برای حضور در خارج از ایران مقاصد اشتباه را انتخاب کردند، بازیکنانی هم بودند که با انتخاب صحیح سبب پیشرفت فوتبال خودشان و فوتبال ایران ‌شدند.

کدام‌ یک از لژیونرهای ایرانی موفق هستند؟/ لیگ بلژیک، میزبان بازیکنان ایرانی/ روسیه سکوی پرتاب بازیکنان ایرانی است؟/ اولین حضور یک ایرانی در لیگ فرانسه/ لیگ ترکیه بازیکنان ایرانی را دوست دارد
کد خبر: 320779
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فوتبال ایران 37 لژیونر دارد؛ بازیکنانی که در باشگاه‌های مختلف اروپایی و آسیایی فعالیت می‌کنند. بی‌شک حضور در لیگ‌های خارجی باعث پیشرفت هر بازیکنی می‌شود، اما نباید این نکته را فراموش کرد که هر لیگ فوتبالی نمی‌تواند به بازیکنان کمک کند.

حضور در لیگ‌های ضعیف فقط برای کسب درآمد

حضور فوتبالیست‌های ایرانی در لیگ‌هایی چون آذربایجان، ویتنام، تایلند، فیلیپین یا اوکراین و لهستان بیشتر برای کسب درآمد است نه پیشرفت. بازیکنان بعد از حضور در چنین لیگ‌هایی کیفیت‌شان را از دست داده‌اند یا حتی عمر فوتبالی‌شان تمام شده است؛ بازیکنانی مثل رضا حقیقی، مهرداد پولادی و فرشاد احمدزاده که به لیگ‌های نامعتبر رفتند و با مشکل مواجه شدند. آنها هرگز نتوانستند مانند زمان حضورشان در ایران به موفقیت برسند و حتی بازیکنی مثل رضا حقیقی بازی در تیم ملی را هم از دست داد.

لژیونرهای موفق فوتبال ایران

اگر برخی بازیکنان برای حضور در خارج از ایران مقاصد اشتباه را انتخاب کردند، بازیکنانی هم بودند که با انتخاب صحیح باعث پیشرفت فوتبال خودشان و فوتبال ایران ‌شدند. علیرضا جهانبخش یکی از آنهاست. او زمانی که در داماش گیلان بازی می‌کرد خود را به‌ عنوان یک پدیده معرفی کرد. پرسپولیس با یک پیشنهاد بزرگ به دنبال جذب این بازیکن بود، اما او ترجیح داد راهی ان.ئی.سی هلند شود. او با درخشش در این باشگاه به آلکمار پیوست و بعد از 2 فصل حضور در این باشگاه راهی لیگ جزیره شد. برایتون برای جذب جهانبخش مبلغی معادل 17 میلیون پوند پرداخت تا این بازیکن به گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران و باشگاه برایتون تبدیل شود. جهانبخش با انتخاب‌های درست راه پیشرفت را به دیگر بازیکنان ایرانی نشان داد.

لژیونرهای ایرانی در قطر

لیگ ستارگان قطر میزبان هفت بازیکن ایرانی است. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همیشه مقصد خوبی برای بازیکنان ایرانی بوده‌اند. آنها با حضور در لیگ‌هایی چون قطر و امارات تلاش کردند هم‌ کسب درآمد کنند و هم از بازیکنان بزرگی چون ژاوی، اسنایدر و گابی تجربه به دست آورند.

مهدی طارمی

فیفا مهدی طارمی و باشگاه پرسپولیس را به دلیل شکایت ریزه اسپور ترکیه محکوم کرد و همین موضوع سبب شد طارمی چهار ماه از میادین فوتبال دور باشد. همان زمان بود که او با پیشنهاد الغرافه قطر مواجه شد. این باشگاه پیشنهاد قراردادی یک سال و نیمه به طارمی داد. مبلغ قرارداد طارمی با الغرافه 2 میلیون و 400 هزار دلار بود. این مبلغ به‌ قدری وسوسه‌کننده بود که طارمی نتوانست آن را رد کند و راهی لیگ قطر شد. قرارداد طارمی با این باشگاه به پایان رسیده و احتمال حضورش در اروپا زیاد به نظر می‌رسد.

امید ابراهیمی

او فرمانده خط هافبک استقلال بود. امید به همراه تیم ملی بازی‌های درخشانی در جام‌جهانی انجام داد تا مدیران الاهلی قطر برای به خدمت گرفتن او دست به جیب شوند. الاهلی برای یک سال حضور ابراهیمی در این باشگاه 700 هزار دلار پرداخت تا ابراهیمی هم لژیونر شود. قرارداد ابراهیمی با این باشگاه 2 ساله است.

رامین رضاییان

دفاع راست محبوب کی‌روش بعد از حضور ناموفق در لیگ بلژیک راهی الشاحانیه شد. او که با حضور برانکو جایی در پرسپولیس نداشت راهی قطر شد تا شاید زمانی دیگر به تیم محبوبش بازگردد. رضاییان با 350 هزار دلار راهی قطر شد و همین چند هفته قبل قراردادش با آن باشگاه را تمدید کرد.

مرتضی پورعلی گنجی

مدافع میانی تیم ملی فوتبال ایران در حالی به لیگ قطر بازگشت که از لیگ جزیره و ترکیه هم پیشنهاد دریافت کرده بود. حضور این بازیکن در لیگ قطر شوک بزرگی به فوتبال ایران وارد کرد. رقم قرارداد پورعلی گنجی با العربی منتشر نشده، اما بی‌شک این باشگاه رقم بالایی برای حضور سه‌ساله مرتضی در این تیم پرداخت کرده است.

کریم انصاری‌فرد

آقای گل پیشین فوتبال ایران بعد از حضور چندساله در فوتبال اروپا راهی قطر شده است. او سال گذشته به همراه ناتینگهام فارست در چمپیونشیپ انگلیس بازی می‌کرد. انصاری‌فرد بازی در لیگ‌های اسپانیا، یونان و انگلستان را تجربه کرد و پانیونیوس و المپیاکوس موفق‌ترین دوره فوتبال او بود.

بختیار رحمانی و روزبه چشمی دیگر بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ ستارگان قطر هستند.

لیگ بلژیک، میزبان بازیکنان ایرانی

بلژیک یکی از مقاصد مهم فوتبالیست‌های ایرانی است. آنها تلاش می‌کنند با حضور در این لیگ راه‌شان را به لیگ‌های بزرگ‌تر اروپا باز کنند، اما همه بازیکنان ایرانی شاغل در این کشور موفق به چنین کاری نمی‌شوند. رامین رضاییان و مرتضی پورعلی گنجی بازیکنانی بودند که نتوانستند در بلژیک موفق باشند و خیلی زود این کشور را ترک کردند.

کاوه رضایی

مهاجم پیشین استقلال تهران در حالی راهی بلژیک شد که در بهترین شرایط فوتبالی‌اش قرار داشت و هواداران این باشگاه نیز انتظار نداشتند که کاوه به این زودی با آنها خداحافظی کند. شارلوا مقصد اصلی رضایی بود. او با درخشش در این تیم راهی کلوب بروخه شد. قرارداد او با این باشگاه پنج میلیون یورو بود که او را تبدیل به گران‌ترین بازیکن بروخه کرد. او به دلیل مصدومیت نتوانست عملکرد خوبی از خودش در این باشگاه به نمایش بگذارد و تا آستانه جدایی هم پیش رفت. در روزهای اخیر صحبت‌هایی مبنی بر بازگشت رضایی به فوتبال ایران مطرح بود، اما در نهایت در بروخه ماندنی شد.

علی قلی‌زاده

پدیده فصل هفدهم فوتبال ایران در حالی راهی بلژیک شد که خودش هم‌ فکر نمی‌کرد مصدومیت‌های مداوم باعث شود از حضور در مستطیل سبز دور بماند. او با 350 هزار یورو راهی شارلوا شد و حالا امیدوار است بتواند در فصل جدید خاطرات بد گذشته را پاک کند.

امید نورافکن

امید نورافکن دیگر بازیکن ایرانی شارلوا است. او در نخستین حضورش در لیگ بلژیک موفق ظاهر نشد و بعد از مدتی به‌ صورت قرضی دوباره به استقلال بازگشت. با پایان لیگ هجدهم و آغاز فصل نقل و انتقالات مدیران استقلال تلاش کردند او را در این تیم نگه‌ دارند، اما شارلوا اعلام کرد به این بازیکن نیاز دارد و او باید به بلژیک بازگردد. مبلغ قرارداد نورافکن با شارلوا 250 هزار دلار است.

یونس دلفی و محمد نادری دیگر بازیکنانی هستند که با باشگاه‌های بلژیکی قرارداد بسته‌اند.

روسیه، سکوی پرتاب بازیکنان ایرانی

لیگ روسیه میزبان بازیکنان ایرانی زیادی بوده و هست؛ از رضا شکاری گرفته تا سعید عزت‌اللهی و میلاد محمدی در این لیگ بازی کرده‌اند، حالا اما تنها سردار آزمون است که در این لیگ باقی‌ مانده. میلاد محمدی که چند سالی در احمد گروژنی بازی می‌کرد حالا از تیم‌های اروپایی پیشنهاد دارد، اما هنوز باشگاهش را انتخاب نکرده است. به‌ احتمال فراوان بلژیک مقصد بعدی این بازیکن خواهد بود.

سردار آزمون

جوان اول فوتبال ایران سال‌هاست که در لیگ روسیه حضور دارد. آزمون در سال 2012 از سپاهان اصفهان راهی روبین کازان شد. همان‌جا بود که خودش را به‌ عنوان یک بازیکن طراز اول به فوتبال ایران معرفی کرد. آزمون با تیم روستوف در لیگ قهرمانان اروپا هم بازی کرد. او سال گذشته با قراردادی سه‌ساله و به مبلغ 12 میلیون یورو به زنیت سن‌پترزبورگ پیوست. شنیده می‌شود که این بازیکن از لیورپول و چند تیم انگلیسی پیشنهاد دارد.

اولین حضور یک ایرانی در لیگ فرانسه

بازیکنان ایرانی زیادی در انگلیس، آلمان و ایتالیا بازی کرده‌اند، با این حال هیچ بازیکنی از ایران نتوانسته بود در لوشامپیونه به میدان برود؛ اما اکنون ایران یک لژیونر در این کشور دارد.

سامان قدوس

زمانی که تیم ملی ایران را برای بازی انتخاب کرد دل همه ایرانی‌ها را ربود. این هافبک تهاجمی اوسترشوندس سوئد بعد از درخشش در این باشگاه با پیشنهادهای متفاوتی روبه‌رو شد، اما ترجیح داد به آمیان فرانسه برود. او با قراردادی 40 میلیون کرونی راهی آمیان شد. مدت‌زمان قرارداد این بازیکن با آمیان پنج‌ساله است و مبلغ قراردادش تا 55 میلیون کرون هم افزایش پیدا می‌کند.

ایرانی‌های ناشناخته در لیگ جزیره

لیگ برتر فوتبال انگلیس شاید یکی از باکیفیت‌ترین لیگ‌های فوتبال جهان باشد. جایی که بهترین بازیکنان جهان در آن حضور دارند و بالاترین حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌ها پرداخت می‌شود. حالا این لیگ میزبان پنج بازیکن ایرانی است، بازیکنانی که برخی از آنها زاده همان کشور انگلستان هستند؛ بازیکنانی چون نوید ناصری، رایان تفضلی و الکس سمیع‌زاده.

سعید عزت‌اللهی

هافبک دفاعی تیم ملی با قراردادی قرضی از روستوف راهی ردینگ شد. او که به دلیل مصدومیت جام ملت‌ها را از دست داد از بلژیک هم پیشنهاد داشت، اما ترجیح داد فوتبالش را در انگلیس ادامه دهد.

لیگ ترکیه هم ایرانی‌ها را دوست دارد

سوپر لیگ ترکیه این روزها مقصد بازیکنان ایرانی است. بازیکنانی مثل پیام صادقیان و وحید امیری در آن موفق نشدند و برخی هم چون مجید حسینی با عملکردی درخشان همه را مجذوب خود کردند.

مجید حسینی

بعد از درخشش در جام‌جهانی به همراه تیم ملی ایران راهی ترکیه شد. او به همراه وحید امیری به ترابوزان اسپور پیوست. حسینی حالا یکی از مهم‌ترین بازیکنان ترابوزان به‌ حساب می‌آید و امیدوار است در فصل جدید موفقیت بیشتری کسب کند. او سال گذشته با 600 هزار دلار راهی این باشگاه شد.

اللهیار صیادمنش

صیادمنش یکی از استعدادهای برتر فوتبال ایران خیلی زود لژیونر شد، بازیکنی جوان که بعد از یک سال حضور در استقلال راهی فنرباغچه شد. قرارداد صیادمنش با فنرباغچه پنج‌ساله و به ارزش 2 میلیون دلار است.

دیگر بازیکنان لژیونر ایران

ایران بازیکنان لژیونر دیگری هم دارد، بازیکنانی که در باشگاه‌های نه‌چندان معتبر و حرفه‌ای بازی می‌کنند؛ علیرضا اکبری و پیمان اکبری در لیگ اوکراین بازی می‌کنند؛ امیر عابدزاده و مهرداد محمدی در پرتغال توپ می‌زنند؛ عقیل اعتمادی و آریا هاشمی در هلند بازی می‌کنند؛ پیمان کشاورز و پیمان بابایی راهی لیگ آذربایجان شده‌اند؛ مهرداد بیت‌آشور در لیگ فوتبال آمریکا بازی می‌کند؛ صادق محرمی به لیگ کرواسی رفته و امید نظری هم در لیگ فیلیپین توپ می‌زند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها