کد خبر: 320785
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۲ ۱۳:۴۷:۴۹
| |

مجمع بین‌المللی سلامت: تحریم‌ها تاثیر منفی بر سلامت ایرانیان داشت

رییس بین‌المللی مجمع جهانی سلامت در سال 2019 از انتشار قطعنامه هفتمین دوره مجمع جهانی سلامت خبر داد و گفت: در این قطعنامه اعضای پیمان "M8" اعلام کرده‌اند که تحریم‌ها روی سلامت مردم ایران اثر منفی داشته است.

مجمع بین‌المللی سلامت: تحریم‌ها تاثیر منفی بر سلامت ایرانیان داشت
کد خبر: 320785
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۲ ۱۳:۴۷:۴۹

اعتمادآنلاین| ‌ علی جعفریان در نشست خبری که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با اشاره به هفتمین دوره نشست منطقه‌ای مجمع بین‌المللی سلامت که نهم و دهم اردیبهشت ماه سال جاری در جزیره کیش برگزار شد، ‌گفت: در سال 2009 ساختاری به نام مجمع جهانی سلامت تشکیل شد که محوریت آن در دانشگاهی در آلمان بود که در حوزه دستورسازی حوزه سلامت جهانی تلاش می‌کند و برگزار کننده آن پیمانی به نام M8 است که این پیمان متشکل از دانشگاه‌ها و موسسات علمی- پژوهشی علوم پزشکی است.

وی‌ افزود: در سال 2016 دانشگاه علوم پزشکی تهران هم به عنوان بیست و چهارمین عضو این مجمع پذیرفته شد. باید توجه کرد که تنها دانشگاه عضو این مجمع هم در منطقه جغرافیایی خودمان و هم در منطقه تعریف شده ما از سوی سازمان بهداشت جهانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

جعفریان با بیان اینکه در مهر ماه هر سال این مجمع نشستی را در برلین برگزار می‌کند، ادامه داد: مجمع جهانی سلامت نوعی اتاق فکر بزرگ در ابعاد جهانی در حوزه سلامت است که دانشگاهیان، صاحبان صنایع، سیاستگذاران و مردم در آن شرکت می‌کنند. هدف مجمع جهانی سلامت این است که تاثیرگذاران حوزه سلامت را گرد یکدیگر جمع کرده و در حوزه سلامت جهانی بحث کرده و دستور تولید کند.

رییس بین‌المللی مجمع جهانی سلامت در سال 2019، گفت: از سال 2013 قرار شد این مجمع نشست‌هایی هم در نقاط مختلف دنیا برگزار کند که تاکنون در سنگاپور، ژنو، برزیل، پرتغال و... برگزار شده است. ایران هم در سال 2017 پیشنهاد میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران را برای نشست مجمع جهانی سلامت اعلام کرد که قرار شد هفتمین نشست در سال 2019 به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ایران برگزار شود که آن را در جزیره کیش برگزار کردیم.

جعفریان ادامه داد: از مهرماه سال 96 دبیرخانه این مجمع در دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل شد و نزدیک به 20 ماه برای برگزاری این نشست برنامه‌ریزی کردیم. بر همین اساس در نشستی که در ایران برگزار کردیم، 102 مهمان خارجی از 47 کشور جهان شرکت کردند و 19 پنل در دو روز برگزار شد. در عین حال موضوعاتی چون سلامت دهان و دندان، مذاهب و چالش‌های جهانی سلامت و... نیز برای اولین بار در مجمع مطرح شدند.

وی تاکید کرد: با توجه به مطالبی که در هفتمین دوره نشست منطقه‌ای مجمع بین‌المللی سلامت درباره تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان و تاثیر آن‌ها در حوزه دارو، ‌تجهیزات پزشکی و نقل و انتقالات مالی، ‌ مطرح شد، ‌خود اعضا به ما پیشنهاد دادند که در این زمینه قطعنامه‌ای بنویسیم که با امضا و تصویب اعضای هیات‌مدیره پیمان M8 همراه باشد. بر همین اساس در اواخر اردیبهشت ماه متن این قطعنامه آماده شد و دو ماه در بین 25 عضو پیمان چرخید و تصویب شد.

جعفریان افزود: این قطعنامه شامل هشت بند است که در بند هشتم آن به مساله تحریم‌ها علیه ایران اشاره و اعلام شده است که «بر احترام، گفت‌وگو، ‌ عدالت و صلح میان ملل و مردم در راستای آرمان‌های توسعه پایدار سازمان ملل متحد تاکید می‌کنیم و برای ارتقاء آن می‌کوشیم. این اصول باید هدایتگر جهان و تمام ملل در برخورد با تعارض‌ها باشند. برای اجتناب از اقدامات خشونت‌گرایانه و تحریم‌ها باید حداکثر تلاش در جهت برقراری گفتمان مبتنی بر احترام و صلح‌طلبانه صورت گیرد.

در نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت اطلاعاتی ارائه شد که نشان داد تحریم‌های اقتصادی اعمال شده بر ایران از سوی کشورهایی خاص (و نه سازمان ملل متحد) تاثیرات مضری بر اقتصاد کشور، رفاه مردم، مراقبت‌های سلامت و دسترسی به داروهای حیاتی دارد. پیمان ام 8 هم‌راستا با پیمان‌نامه‌های بین‌المللی با قدرت تاکید می‌نماید که تمام کشورها، ‌به‌ویژه آنهایی که درگیر مناقشات بین‌المللی هستند، مسئول حفظ و حمایت از کمک‌های پزشکی و بشردوستانه کافی برای تمام مردم به‌ویژه زنان، ‌کودکان و افراد نیازمند هستند. »

وی با بیان اینکه این قطعنامه دستاورد خوبی برای حوزه دیپلماسی کشور است، گفت: ما توانستیم ضمن برگزاری یک نشست سطح بالا از نظر علمی و اجرایی، چنین محصولی به دست آوریم. باید توجه کرد که این مصوبه جزو مصوبات پیمان M8 و به نوعی موضع‌گیری این پیمان است. حال ما یک متریالی تولید کردیم که سیاسیون می‌توانند از آن استفاده کنند. این قطعنامه ابزاری است که مسئولان سیاسی ما می‌توانند در سطح بین‌المللی از آن استفاده کنند. وزارت خارجه ما می‌تواند در سطح بین‌المللی اعلام کند که یک پیمان بین‌المللی و مستقل، قبول دارد که تحریم‌ها روی سلامت مردم ایران اثر منفی داشته است.

متن ترجمه شده و کامل این قطعنامه به شرح زیر است:

«ما سران و اعضای هیأت‌های نمایندگی پیمان گروه هشت که درمجمع سالیانه مورخ 28 آوریل 2019 شرکت نمودیم، به همراه سخنران‌ها، همکاران و شرکت کنندگان در هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت که در 29 و 30 آوریل 2019 در جزیره کیش، جمهوری اسلامی ایران؛ در راستای هدف شماره 3 اهداف توسعه پایدار (Sustainable Development Goals)، قطعنامه سال 2012 مجمع عمومی سازمان ملل در زمینه پوشش همگانی سلامت، قطعنامه WHA ‌67.23 مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت و برنامه اقدام جهانی سلامت سازمان جهانی بهداشت در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر 2020-2013 (قطعنامه WHA66.10) برگزار شد، موارد زیر را اعلام می‌کنیم:

(1) بیانیه سال 2018 پیمان ام 8 را تایید می‌نماییم: "سلامت نیروی راهبر آرمان‌های توسعه پایدار می‌باشد". ما تعهد خود به حمایت از برنامه اقدام سلامت و تندرستی مطرح شده در هدف 3 از اهداف توسعه پایدار، تعهد به حمایت از حرکت جهانی به سمت پوشش همگانی سلامت، تعهد به برنامه‌کاری جهانی سلامت که بر پایه حق همگانی سلامت است، تعهد به تضمین امنیت سلامت جهان، تعهد به سرمایه‌گذاری در علوم و فناوری و تعهد به رفع خشونت و سوءاستفاده جنسی به عنوان یک موضوع مهم سلامت عمومی را اعلام می‌داریم.

(2) شش حیطه‌ای که در این نشست گفت‌وگوهای خوبی پیرامون آنها صورت گرفت عبارتند از: سلامت در شرایط ناپایدار، سلامت در جهان در حال گذار، توسعه پایدار سلامت با تمرکز بر پوشش همگانی سلامت، پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان، سلامت سیاره زمین و آموزش پزشکی. ما از منظور کردن این موضوعات در دستور نشست بعدی مجمع جهانی سلامت و نشست‌های منطقه‌ای حمایت می‌کنیم.

(3) از وارد کردن عناوین نوآورانه دستور کار نشست منطقه‌ای سال 2019 در جزیره کیش در برنامه‌ریزی و تنظیم دستور نشست بعدی مجمع جهانی سلامت در برلین حمایت می‌نماییم. این عناوین عبارتند از سلامت دهان ودندان، مذاهب و چالش‌های جهانی سلامت، توانمندی‌های دانشجویان برای ارتقاء سلامت جهان، تقویت نظام‌های جراحی ضروری، شبکه‌سازی در آموزش پزشکی و نقش "جاده ابریشم جدید" در سلامت.

(4) از تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران در برگزاری اولین پیش‌رویداد دانشجویی نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت که در 28 آوریل سال 2019 در جزیره کیش، ج. ا. ایران؛ برگزار شد تقدیر می‌نماییم.

(5) ما پیشنهاد می‌کنیم ایده "شبکه دانشجویی پیمان ام 8 که در جلسه مجمع پیمان ام 8 در 28 آوریل 2019 مطرح شد، اجرایی شود. این شبکه از طریق ایجاد یک گفتمان آزاد میان دانشجویان و امکان دادن به آنها برای ایفای نقش‌شان در تنظیم دستور کار مراقبت‌های سلامت، سیاست‌گذاری و آموزش و پژوهش در سلامت جهان، منجر به ارتقاء و بهبود سلامت جهان خواهد شد و در نتیجه در تحقق چشم‌انداز پیمان ام 8 نقش خواهد داشت.

(6) بر نقش ویژه و منحصر به فرد پیمان ام 8 در کنار "گروه همکاری بین فرهنگستان‌ها" در گردهم آوردن افراد دانشگاهی، نهادهای پژوهشی، سیاستمداران، جامعه مدنی و بخش خصوصی از سراسر جهان جهت حمایت از تنظیم مناسب دستورکار باهدف مدیریت چالش‌های پیچیده سلامت جهان و تحقق توسعه پایدار سلامت تاکید می‌نماییم.

(7) تصدیق می ‌کنیم که گردآوری اطلاعات مبتنی بر شواهد در زمینه نواقص و کمبودهای موجود در ظرفیت‌های سازمانی و یا انسانی، سازوکارها، روش‌ها و منابع منجر به اولویت‌بندی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه می‌شود و از تصمیمات مبتنی بر شواهد در اجرای پوشش همگانی سلامت که یکی از تعهدات اهداف توسعه پایدار است، حمایت می‌کنیم.

(8) بر احترام، گفتگو، عدالت و صلح میان ملل و مردم در راستای آرمان‌های توسعه پایدار سازمان ملل متحد تاکید می‌کنیم و برای ارتقاء آن می‌کوشیم. این اصول باید هدایتگر جهان و تمام ملل در برخورد با تعارض‌ها باشند. برای اجتناب از اقدامات خشونت‌گرایانه و تحریم‌ها باید حداکثر تلاش در جهت برقراری گفتمان مبتنی بر احترام و صلح‌طلبانه صورت گیرد.

در نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت اطلاعاتی ارائه شد که نشان داد تحریم‌های اقتصادی اعمال شده بر ایران از سوی کشورهایی خاص (و نه سازمان ملل متحد) تاثیرات مضری بر اقتصاد کشور، رفاه مردم، مراقبت‌های سلامت و دسترسی به داروهای حیاتی دارد. پیمان ام 8 هم‌راستا با پیمان‌نامه‌های بین‌المللی‌ با قدرت تاکید می‌نماید که تمام کشورها، به‌ویژه آنهایی که درگیر مناقشات بین‌المللی هستند، مسئول حفظ و حمایت از کمک‌های پزشکی و بشردوستانه کافی برای تمام مردم به‌ویژه زنان، کودکان و افراد نیازمند هستند».

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها