کد خبر: 320809
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۲ ۱۳:۳۹:۰۰
| |

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری مطرح کرد:

برای اظهارنظر در مورد عملکرد مجلس هنوز زود است/ اعضای شورای نگهبان باید فارغ از سلیقه و جناح عمل کنند/ نسبت به باج‌خواهی و لابی گوش‌های ما ناشنواست/ برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کنیم/ اگر بگوییم انتخابات الکترونیکی شود می‌گویند چرا؟ بگوییم الکترونیکی نشود، م

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران بر اجرای مر قانون و بی‌طرفی این نهاد تاکید کرد.

برای اظهارنظر در مورد عملکرد مجلس هنوز زود است/ اعضای شورای نگهبان باید فارغ از سلیقه و جناح عمل کنند/ نسبت به باج‌خواهی و لابی گوش‌های ما ناشنواست/ برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کنیم/ اگر بگوییم انتخابات الکترونیکی شود می‌گویند چرا؟ بگوییم الکترونیکی نشود، م
کد خبر: 320809
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۲ ۱۳:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست شورای نگهبان امروز شنبه 22 تیر ماه برگزار شد. پیش از آغاز نشست کدخدایی که به روال همیشه برگزار شد، به مناسبت سی و نهمین سالگرد تأسیس شورای نگهبان از پایگاه اطلاع‌رسانی جدید این شورا رونمایی شد.

به گزارش اعتمادآنلاین، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان پس از رونمایی از سایت این شورا ابتدا گزارشی از عملکرد و تصمیمات شورا درباره مصوبات و لوایح در دو هفته اخبر به خبرنگاران ارائه کرد. او در این باره بیان کرد: سالروز تشکیل شورای نگهبان است. مصوباتی داشتیم که از سوی مجلس و دولت برای ما ارسال شده است. در 8 مصوبه عدم مغایرت با موازین شرع و قانون اساسی در مرحله اول و یا مرحله دوم و یکی دو نوبت رفت و برگشت تشخیص داده نشد و نظرات به مجلس شورای اسلامی اعلام شد. چند مصوبه لایحه و اساسنامه نیز از سوی اعضای شورای نگهبان دارای ابهام و ایراد و مغایر با قانون اساسی و شرع تشخیص داده شدند.

او درباره با گزارش عملکرد این شورا از تیر ماه سال گذشته تا کنون نیز، گفت: 51 مصوبه از مجلس برای ما ارسال شده است که از این تعداد 19 مورد به مرحله تأیید رسیده، 9 مصوبه رفع ایراد شده و 23 مصوبه هم برگشت داده شده که در حال رفت و برگشت است. در این مدت 14 اساسنامه و 94 نامه ارسالی از دیوان عدالت اداری داشتیم که در مورد 21 نامه دیوان عدالت عدم خلاف موازین شرع و قانون اساسی تشخیص داده شد 6 نامه هم ابهام داشت.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به پاسخ‌های خبرنگاران رسانه‌ها پاسخ داد.

برای اظهارنظر در مورد عملکرد مجلس هنوز زود است

کدخدایی در پاسخ به سوال اعتمادآنلاین مبنی بر اینکه ارزیابی‌تان از عملکرد مجلس شورای اسلامی چیست؟ آیا از منظر سخنگوی شورای نگهبان، مجلس در راس امور است یا خیر؟ و اینکه آیا شورای نگهبان در انتخابات مجلس یازدهم به کاندیداهای حزبی به عنوان بهترین افراد اعتماد خواهد کرد یا اینکه بر اساس شناخت و رصد خود، به بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای حزبی خواهد پرداخت؟، گفت: برای اظهارنظر در مورد عملکرد مجلس هنوز زود است. درباره سوال دوم اجرای قانون و شرایط و مبانی که در قانون وجود دارد مدنظر خواهد بود ولاغیر.

آقایان اسناد و مدارکشان را ارائه بدهند/ ادعای مضحکی می‌شود که قابل پاسخ نیست/ نظر شورای نگهبان قاطع، پایانی و ختم کلام است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره حذف گزارش تفصیلی شورای نگهبان که به انتخابات 88 می‌پرداخت از روی سایت شورا و اینکه برخی با انتخاب سخنان گزینشی مانند وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات وقت از تفاوت آمارها در انتخابات 88 از سوی شورای نگهبان و وزارت کشور صحبت می‌کنند، پاسخ شما به این شبهه چیست؟ آیا درست است؟ کدام یکی از این نهادها باید مرجع استناد قرار گیرد؟ گفت: اینکه گفتید کلی است. ادعای مضحکی که می‌شود اصلاً قابل پاسخ نیست. اینها را باید کنار بگذارید چون از این حرف‌های بی پایه و اساس زیاد زده می‌شود. ما اگر بخواهیم وقت خودمان را به این کارها اختصاص بدهیم به کارهای دیگرمان نمی‌رسیم.

کدخدایی افزود: فکر می‌کنم توضیحات روابط عمومی در این جهت کافی بود. بارها عرض کردیم نظر شورای نگهبان قاطع، پایانی و ختم کلام است. اگر نسبت به آن مطلب موضوعی هست آقایان اسناد و مدارکشان را ارائه بدهند ولی بقیه قابل پاسخ نیست.

او درباره اخباری که از دریافت آپارتمان از طرف برخی نمایندگان برای پس گرفتن امضا استیضاح خود حکایت می‌کند، بیان کرد: دوره گذشته من نبودم و چیزی هم یادم نیست. کدخدایی در ادامه تاکید کرد که اصلا در این زمینه اعلام نظر نمی‌کند.

معرفی اعضای حقوقدان شورای نگهبان در اختیار رئیس قوه‌ قضاییه است/ اعضای شورای نگهبان باید فارغ از سلیقه و جناح عمل کنند

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره معرفی یک نماینده مجلس به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان از طرف قوه‌قضاییه عنوان کرد: این موضوع از اختیارات رئیس قوه قضائیه است و نمایندگان مجلس تصمیم‌گیری می‌کنند. کدخدایی تاکید کرد که در این باره شورای نگهبان نمی‌تواند اظهارنظر کند و اختیار این موضوع با رئیس قوه‌قضاییه است. او البته بر این نکته تاکید کرد که قطعاً هر کسی که به شورای نگهبان می‌آید باید فارغ از اظهارنظرها و مصادیق سیاسی عمل کند.

تا هرجا که از نظر فنی ممکن باشد انتخابات الکترونیک برگزار می‌شود

کدخدایی درباره برگزاری انتخابات پیش‌رو به صورت الکترونیکی بیان کرد: در این باره قبلا هم صحبت کرده‌ام و همان‌طور که قبلا هم گفتم شورای نگهبان آمادگی برگزاری را دارد. او در ادامه افزود: همکاری خوبی در حال انجام است و هر جا که از نظر فنی بتوانیم پیش ببریم انجام می‌شود. کدخدایی تاکید کرد که احراز هویت‌ها در انتخابات مجلس قطعا به صورت الکترونیکی خواهد بود.

اگر بگوییم الکترونیکی شود می‌گویند چرا؟ اگر بگوییم الکترونیکی نشود، می‌گویند چرا؟

سخنگوی شورای در رابطه با اینکه برخی معتقدند زیرساخت‌ها برای برگزاری انتخابات الکترونیکی فراهم نیست و امکان تقلب وجود دارد و پاسخ به این شبهات عنوان کرد: ما چه جوابی بدهیم؟ اگر بگوییم الکترونیکی شود می‌گویند چرا؟ اگر بگوییم الکترونیکی نشود، می‌گویند چرا؟ نسبت به مشارکت ان شاءالله مردم اسفندماه پاسخ محکمی به این یاوه‌گویی‌ها خواهند داد و ما و شما هم در این سالن گزارش انتخابات را مرور خواهیم کرد.

این روزها همه ادعا می‌کنند برای شورای نگهبان گزارش ارسال کرده‌اند

او در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به ادعای رئیس مجمع نمایندگان اصفهان درباره اعمال نفوذ در انتخاب برخی از نمایندگانشان، گزارشی به شورای نگهبان رسیده است، بیان کرد: این روزها همه ادعا می‌کنند برای شورای نگهبان گزارش ارسال کرده‌اند اما اینکه کجا رفته و چه شده است را خبر نداریم. اگر مطلبی هست طبق روال معمول به بررسی صلاحیت‌ها مربوط می‌شود.

خرید و فروش رای جرم است

کدخدایی درباره با ادعای یک از نماینده درباره فروش رأی معتادان به مبلغ 200 هزار تومان و اینکه آیا شورای نگهبان ورودی به این موضوع داشته است؟ گفت: اگر مطلبی باشد حتما بررسی می‌شود. خرید و فروش رأی جرم است و به قوه قضائیه ارجاع می‌شود و قوه قضائیه رسیدگی می‌کند. اما اینکه هر کسی به ظن خود مصداقی را می‌گوید درست نیست.

علیه ما هم کم فیلم نمی‌سازند و کم هم ادعا نمی‌کنند

کدخدایی در پاسخ به این سوال که در هفته‌های اخیر موضوع سریال گاندو و شکل پرداختن این اثر به دولت و مشخصا دستگاه دیپلماسی یکی از مباحث پربحث در رسانه ها بوده است؛ در آستانه سالگرد تاسیس شورای نگهبان مشخصا بفرمایید آیا این امکان برای فیلم‌سازان وجود دارد تا فیلمی انتقادی در خصوص نهاد متبوع شما بسازند و آیا این آزادی برای انتقاد و پرداختن به نهادهای انتخابی در خصوص نهادهای انتصابی نیز بلامانع است؛ گفت: بله بسازند. علیه ما هم کم فیلم نمی‌سازند و کم ادعا نمی‌کنند. نمونه‌اش هم همین ادعاهای مضحک و مزخرف اخیر است که علیه این نهاد مطرح می‌شود.

نسبت به قانون اظهارنظر می‌کنیم

وی در رابطه با اعتقاد برخی کارشناسان مبنی بر اینکه اعمال محدودیت برای ورود به حرفه وکالت با سیاست‌های کلی نظام، اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی مغایرت دارد، آیا تاکنون شورای نگهبان به این موضوع ورود کرده است؟ گفت: آیا این درصلاحیت ما است؟ اینها نیاز به قانون دارد و در حوزه قوه قضائیه و قوه مجریه است. اگر قانونی دارد نسبت به قانون اظهارنظر می‌کنیم.

معلوم است از طرح مباحث مقاصد دیگری دارند

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با ادعای محمود صادقی مبنی بر اینکه در یکی از مساجد 200 میلیون پول گرفته می‌شد و برخی از نمایندگان را تأیید صلاحیت می‌کردند و گفته‌اند این موضوع را در شورا مطرح کردند، بیان کرد: پاسخ را همان جا دادیم و گفتیم اگر مدرکی دارند به نهادهای نظارتی مراجعه و اعلام کنید. اینکه در رسانه مطرح شود ممکن است اهداف دیگری داشته باشیم. الان هم در هیئت نظارت بر نمایندگان شکایت کردیم که مدارکشان را آنجا ارائه کنند. از آن جلسه 3 سال گذشته است پس معلوم است مقاصد دیگری دارند.

موافقت‌نامه اروسیا می‌تواند نفع زیادی در شرایط اقتصادی موجود داشته باشد

وی در رابطه با اینکه آیا لایحه موافقت نامه همکاری ایران با بخش اقتصادی اوراسیا می‌تواند در جهت مقابله با تحریم‌های اقتصادی آمریکا باشد؟ گفت: این موافقت نامه می‌تواند نفع زیادی در شرایط اقتصادی موجود برای کشورهای شمال داشته باشد. برجام هم توافق نامه‌ای بوده که امضا شده است و اگر قرار است تغییری در آن ایجاد شود همه اطراف قضیه در آن نظر داشته باشند. متأسفانه آمریکایی‌ها مانند همیشه بدعهدی کردند. ما فقط باید به اجرایی شدن برجام اصرار کنیم و راهکار دیگری پیش بینی نمی‌شود.

ملاک شورای نگهبان اجرای مر قانون است/ نه ورود کسی را تضمین می‌کنیم و نه برای کسی فرش قرمز پهن می‌کنیم

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه یکی از وزرای اصلاحات مدعی شده است اگر حاکمیت تضمین بدهد 80 درصد کاندیداها تأیید صلاحیت شوند به تعبیر خودشان آنها ژنرال‌های خود را به میدان می‌فرستند، فکر نمی‌کنید برای شورای نگهبان تعیین تکلیف است؟ آیا شورای نگهبان تحت تأثیر این اظهارنظرها قرار می‌گیرد؟ عنوان کرد: ملاک شورای نگهبان اجرای مر قانون است و شورای نگهبان نه می‌تواند ورود کسی را تضمین کند و نه برای کسی فرش قرمز پهن می‌کند.

نمی‌توانیم نیت خوانی کنیم/ باید تلاش کنیم قانون انتخابات اصلاح شود

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اصلاح قانون انتخابات و اینکه تلویحاً نظرات شورای نگهبان را مطرح کردید و گفتید مجلسی‌ها تمایلی به اصلاح قانون انتخابات ندارند آیا نباید به نیت این افراد شک کرد؟ خاطرنشان کرد: ما نیت خوانی نمی‌توانیم کنیم، کاری هم نمی‌توانیم کنیم، فقط باید تلاش کنیم قانون انتخابات اصلاح شود.

تکلیف حقوق‌دانان شورای نگهبان باید تا 26 تیر مشخص شود

او در پاسخ به این سوال که مهلت قانونی مجلس برای تعیین تکلیف حقوقدانان شورای نگهبان تا چه زمانی است؟ گفت: به دلیل اینکه مجلس تعطیل بوده است احتمالاً باید در این هفته تعیین تکلیف کنند چون مهلت ما تا 26 تیرماه است. سابقه داشته است که تعویق هم افتاده اما اگر بخواهیم در چارچوب دوره‌ای پیش‌بینی کنیم امیدواریم همین هفته تا 26 تیرماه انجام شود.

ویژگی‌ها به قانون باز می‌گردد

سخنگوی شورای نگهبان که اخیرا طرح نهاد ملی برای نظارت بر انتخابات شوراها، را مطرح کرده بود، در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او خواست در این باره توضیحات بیشتری مطرح کند، تاکید کرد: ویژگی‌ها به قانون باز می‌گردد. مهم این است که چنین نهادی نداریم و واگذاری آن به مجلس نیز تجربه نشان داده خیلی مفید نبوده و خودشان هم اعتراف دارند و دوستان شورای عالی استان‌ها هم در جلسه نگران همین مطلب بودند. من هم پیشنهاد این نهاد را دادم بلکه مشکلات رفع شود.

نسبت به باج خواهی و لابی گوش‌های ما ناشنوا است

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با اینکه بارها عمداً بررسی صلاحیت کاندیداها به تیغ نقد سپرده شده، امروز برخی اشخاص شاخص عنوان می‌کنند که باید با شورای نگهبان وارد لابی شوند، گفت: شورای نگهبان با کسی لابی نمی‌کند. گوش ما نسبت به پیشنهادها و راهکارهای مفید باز است و فرقی نمی‌کند که چه کسی و از چه جناحی باشد. نسبت به باج خواهی، زیاده‌خواهی و لابی گوش‌های ما ناشنوا خواهد بود ملاک شورای نگهبان قانون است.

احتمال افزایش شعب مانند دوره‌های گذشته وجود دارد

او در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکل وجود صف‌های طولانی در انتخابات پرشور و تعامل برای حل این موضوع بیان کرد: بخشی از راه حل ما به توسعه شعب مخصوصاً در مناطقی که جمعیت بیشتری دارد مربوط می‌شود. در بخشی هم انتخابات الکترونیک می‌تواند کمک کند. البته این روش هم گاهی مشکل ایجاد می‌کند و عکس عمل می‌شود. افزایش شعب در دوره‌های گذشته انجام شد این دوره هم احتمال آن وجود دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها