کد خبر: 320813
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ ۱۱:۱۵:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از تجارت در فوتبال زنان؛

فوتبال زنان به تجارتی بزرگ تبدیل می‌شود؟/ حقوق سالانه یک فوتبالیست زن در سال چقدر است؟

همزمان با افزایش محبوبیت فوتبال زنان، اسپانسرها و شبکه‌های تلویزیونی بیش از گذشته به این صنعت توجه می‌کنند.

فوتبال زنان به تجارتی بزرگ تبدیل می‌شود؟/ حقوق سالانه یک فوتبالیست زن در سال چقدر است؟
کد خبر: 320813
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ ۱۱:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| شهاب غدیری- در طول بازی‌های جام‌جهانی فوتبال زنان 2011، تعدادی از اعضای تیم ملی فوتبال زنان فرانسه با نمایش تصاویر برهنه خود و انتشار این شعار که «آیا باید این‌طور ظاهر شویم که بازی ما را تماشا کنید؟» به استقبال کم از فوتبال اعتراض کردند.

با این حال، استقبال خیره‌کننده تماشاچیان از فوتبال زنان در بازی‌های امسال که در فرانسه برگزار شد، دیگر نیازی به این اقدامات رقت‌‌انگیز نداشت. فیفا، برگزارکننده این مسابقات، اعلام کرد تعداد تماشاچیان جام‌جهانی امسال در مجموع به یک میلیارد نفر رسید، در حالی که تعداد تماشاچیان بازی‌های چهار سال گذشته در کانادا، 750 میلیون نفر بود.

به گزارش هفته‌نامه اکونومیست، بازی نیمه‌نهایی با حضور تیم انگلیس و آمریکا پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی سال در بریتانیا عنوان گرفت. هفتم جولای حدود 14 میلیون آمریکایی شاهد پیروزی 2 بر صفر تیم کشورشان در مقابل هلند و کسب چهارمین مقام قهرمانی جام‌جهانی فوتبال زنان بودند. تعداد تماشاچیان این مسابقه از بسیاری از فینال‌های لیگ بسکتبال و بیسبال این کشور بیشتر فزونی گرفت.

این اتفاق نظر تامین‌کنندگان مالی و اسپانسرها را به خود جلب کرده است. ویزا، یک شبکه پرداخت کارت اعتباری که همواره به تامین مالی مسابقات ورزشی پربیننده تمایل داشته، همان مقدار پولی را که به مسابقات مردان اختصاص می‌داد، برای این مسابقات هزینه کرد. افزون بر این، بانک بارکلیز، اولین اسپانسر رسمی سوپرلیگ زنان انگلستان (WSL) شد و گفته می‌شود توافقی به مبلغ 10 میلیون پوند (12.6 میلیون دلار) با این لیگ امضا کرده است.

«علی‌پِی»، شرکت بزرگ چینی پرداخت الکترونیکی، اعلام کرده با راه‌اندازی طرحی در قالب خیریه به مدت 10 سال، مبلغ یک میلیارد یوان (145 میلیون دلار) به حمایت از تیم فوتبال زنان چین اختصاص می‌دهد.

تاکنون فوتبال زنان در کل جهان به لحاظ مالی صنعت پررونقی نبوده است؛ حقوق سالانه یک فوتبالیست زن متوسط هفت هزار دلار در سال است. حتی در سوپرلیگ انگلستان (WSL)، یکی از ثروتمندترین لیگ‌های این کشور، متوسط حقوق سالانه زنان در 2017 حدود 27 هزار پوند (34 هزار و 400 دلار) بود که به سختی یک‌صدم متوسط حقوق 2.6 میلیون پوندی بازیکنان لیگ برتر است. حدود 58 درصد از بازیکنان سوپرلیگ (WSL) به دلایل مالی به ترک فوتبال حرفه‌ای می‌اندیشند.

با این حال، توجه به فوتبال زنان به سرعت در حال رشد است. آرژانتین، ماه آوریل نخستین باشگاه فوتبال حرفه‌ای زنان را افتتاح کرد. کشوری که دیه‌گو مارادونا، لیونل مسی و ستارگان بسیار دیگری را تربیت کرده، ممکن است سوپراستارهایی را در فوتبال زنان نیز تولید کند. اتفاقی محتمل که چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در این حوزه را روشن‌‌تر از پیش کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها