لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری:

دولتی که مردمش در اداره کشور مشارکت نکند، توفیق نمی‌یابد/ به‌سامان‌شدن کشور در گرو مشارکت مردم است/ سیستم سیاسی و اداره برای کشور ایران غیرمتمرکز است/ باید بر هنجارهای شهری بیشتر تاکید کنیم

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری گفت: هیچ دولتی در اداره کشورش توفیق پیدا نمی‌کند مگر اینکه مردمش در اداره امور مشارکت داشته‌ باشند.

دولتی که مردمش در اداره کشور مشارکت نکند، توفیق نمی‌یابد/ به‌سامان‌شدن کشور در گرو مشارکت مردم است/ سیستم سیاسی و اداره برای کشور ایران غیرمتمرکز است/ باید بر هنجارهای شهری بیشتر تاکید کنیم
کد خبر: 320868
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۲ ۱۶:۱۸:۰۸

اعتمادآنلاین| لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری صبح امروز در آئین رونمایی از منشور حقوق شهروندی مشهد که در تالار شهر مشهد برگزار شد، بیان کرد: هیچ دولتی در اداره کشورش توفیق پیدا نمی‌کند مگر اینکه مردمش در آن مشارکت داشته‌باشند و باید این مسئله پررنگ‌تر شود.

وی افزود: بخش کثیری از حقوق شهروندی با حقوق بشر هم‌پوشانی دارد. حقوق شهرنشینی، حقوق بشری است منبطق شده بر زمان و مکان و اگر قرار بود مفاهیم حقوق بشر را عینی کنیم، کثیری از آن یکی است. بخشی هم ممکن است اختصاصات مربوط به مکان باشد.

معاون حقوقی رئیس جمهور اظهار کرد: امروز در شهر مشهد این حق به چه معناست؟ باید ببینید کجا مشخصاً در خطر است و با توجه به منابع مالی اولویت‌بندی کنید و برای رفع آن تلاش کنید. حق مشارکت یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که در دو قرن اخیر تکریم و توسعه پیدا کرده‌است. اگر قرار است کشور و شهرها به‌سامان شوند باید مشارکت مردم را داشته‌باشیم. در مسائل دیگر باید تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را به مردم سپرد.

جنیدی با اشاره به اینکه «حتی در حوزه حقوق جزا صحبت از حقوق ترمیمی داریم و باید از مردم استفاده کنیم»، بیان کرد: حق شورای شهر مشهد است که قدم‌های دیگری بردارد و مشارکت مردم را داشته‌باشد. سیستم سیاسی و اداره برای کشور ایران سیستمی غیرمتمرکز است. اگر مردم اظهار نظر کنند موجب می‌شود که کمک و مشارکت در پروژه داشته‌باشند.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه «حق بر فضای شهری بسیار مهم است»، خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات شهری ما ساخت‌وسازهای بی‌رویه و خروج از محدوده است. همچنین حاشیه‌نشینی از مشکلات جدی است که مدیریت شهری باید ورود پیدا کند. ایمنی از دیگر مسائل بسیار مهم است. حق بر ایمنی چه از منظر اطلاع‌رسانی و افزایش آمادگی، اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: حق دیگری که بسیار مهم است و در متن منشور ارائه شده، طرح حق تفریح و سرگرمی است که باید به عنوان حق شادی مطرح کرد و بسیار اهمیت دارد. دوتار خراسان از مقوله معنا و مفهوم است. حق ارائه هنر و داشتن جشن‌هایی که فرزندان این کشور را شاد می‌کند از مسائل بسیار مهم است. ما در ابتدای هر فصلی جشنی داشتیم و ترویج این جشن در تمام دنیا مدیریت شده است و تلاش می‌کنند که مردم را خوشحال کنند. باید همین را بخشی از وظایفمان بدانیم و بخشی از اشعار شعرایمان را در این مقوله بگنجانیم.

جنیدی با اشاره به اینکه «بایستی بر هنجارهای شهری بیشتر تاکید کنیم»، عنوان کرد: مسائل مربوط به صنایع مزاحم، محیط‌زیست، راهنمایی‌رانندگی، محدودیت حقوق مالکانه و نگهداری حیوانات از مشکلات ماست. مسئله تکدی‌گری و در عین حال تقبل هزینه‌ها و… بخشی با مشارکت مردم قابل حل است. ارزش افزوده این منشور در اجرای آن است که بایستی برای اجرای آن تلاش شود.

منشور حقوق شهرنشینی با خطر کلی‌گویی مواجه است

محمدرضا کلایی، شهردار مشهد هم در رونمایی از منشور حقوق شهروندی مشهد که در تالار شهر مشهد برگزار شد، تصریح کرد: در رابطه با منشور حقوق شهرنشینی سه مسئله را باید مورد تاکید و یادآوری قرار دهیم، نکته اول این است که قطعاً این منشور با یک خطر مواجه است، آن هم کلی گویی است. خود منشور هم به این توجه کرده که حتی‌الامکان از این خطر احتراز کند و با دسته‌بندی‌های مناسبی که قرار داده‌، آن را به سمت عملیاتی شدن سوق دهد.

وی افزود: اما لاجرم بایستی به صورت جدی این سند به بخش‌های خردتر شکسته شود و برای آن مصادیق مشخص‌تر تعیین شود تا دچار این خطر که همواره سندهای ارزشمندی مانند این را تهدید می‌کند نشود.

شهردار مشهد تصریح کرد: نکته دوم این است که، صحبت از منشور حقوق شهرنشینی در حد سخن می‌ماند اگر که متمم اجرایی آن تهیه نشود و مورد توجه قرار نگیرد که من فکر می‌کنم متمم اجرایی آن ساختارهایی است که در مدیریت شهری و سایر دستگاه‌ها بایستی لحاظ شود و طرح‌هایی که می‌تواند مفاهیم جزئی‌تر را مورد پیگیری قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه «به عنوان مثال اگر در آن‌جا حقوقی برای کودکان در نظر گرفته شده، در قالب طرحی، استقرار نظام دوست‌دار کودک را در شهر بایستی پیگیری کنیم»، بیان کرد: همه باید در قالب طرح‌هایی پیگیری شود و در قالب متمم اجرایی اسناد ریزتری دید شود که خوشبختانه به این نکته توجه شده و بیشتر تاکید کردم که مدیریت شهری وظیفه دارد این‌ها را باید درقالب متمم اجرایی تهیه کند و پس از انطباق به اجرا برساند.

کلایی خاطر نشان کرد: نکته سوم که مهم هم هست؛ منشور حقوق شهرنشینی برای مردم تدوین شده و اگر با زبان ساده مفاهیمش ترویج نشود و اقدامات فرهنگی مناسب تهیه نشود می‌تواند عقیم باشد. اگر مردم صحبت از منشور حقوق شهرنشینی نکنند وجود خارجی ندارد. پس به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین نکاتی که در قالب اجرایی کردن آن علاوه بر تدوین درنظر گرفت، مردم باید آن را به عنوان منشوری عینی در زندگی خودشان بپذیرند و در رابطه با آن گفتگو و استناد کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها