استاد دانشکده محیط‌ زیست دانشگاه تهران:

باید بانک اطلاعاتی جدید برای جنگل‌های هیرکانی تعریف شود

یک استاد دانشکده محیط‌ زیست دانشگاه تهران با بیان این‌که با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی مسئولیت حفاظت از این میراث طبیعی سنگین‌تر شده است، گفت: جنگل‌های هیرکانی باقی‌مانده دوران «ژوراسیک» و به نوعی میراث طبیعی 40 میلیون ساله است.

باید بانک اطلاعاتی جدید برای جنگل‌های هیرکانی تعریف شود
کد خبر: 320971
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ ۰۹:۲۸:۱۶

اعتمادآنلاین| ‌ احمد نوحه‌گر اظهارکرد: جنگل‌های هیرکانی یک زیست‌منطقه در زیست‌بوم جنگل‌های مختلطِ پهن‌برگِ حاشیهٔ جنوبی دریای خزر است که در حاشیهٔ جنوبی و جنوب غربی دریای خزر در بخش‌هایی از 5 استان شمالی ایران قرار گرفته است.

این دکترای هیدروژئومورفولوژی دانشگاه تهران با ابراز خرسندی از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در سازمان علمی فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) گفت: بدین ترتیب وظایف ما در قبال حفاظت از این میراث طبیعی سنگین‌تر شده است و وقتی «لند اسکیپ اکولوژی» (سیمای سرزمین) جنگل‌ها را بررسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که باید برای حفاظت بیشتر در ابتدا مطالعات دقیق و پایه‌ای از این جنگل‌ها انجام داد همچنین بانک اطلاعاتی جدیدی برای این جنگل‌ها تعریف و نتیجه این مطالعات به استراتژی یا راهبرد تبدیل شود.

وی ادامه داد: براساس این استراتژی باید سیاستگذاری صحیحی انجام و منجر به تدوین برنامه‌ای برای حفاظت از میراث طبیعی شود تا این میراث طبیعی با کمترین آسیب‌ها به نسل‌های آینده سپرده شود.

این دکترای هیدروژئومورفولوژی دانشگاه تهران با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های محیطی این زیستگاه طبیعی با برنامه‌ای دقیق به‌درستی استفاده شود،اظهارکرد: متأسفانه به دلیل توسعه شهرها در 50 سال گذشته، امانت‌دار خوبی برای این جنگل‌ها نبوده‌ایم اما امید می‌رود از این پس با جلوگیری از دخالت‌های بی‌مورد مانع از تخریب این امانت الهی شویم.

نوحه‌گر با بیان اینکه توسعه و پیشرفت باید با در نظر گرفتن حفظ ظرفیت‌های محیطی باشد، گفت: توسعه یعنی رسیدن به جایگاهی که سبب رفاه، آسایش و آرامش پایدار مردم شود که در این جهت باید به حفظ زیستگاه‌های طبیعی هم توجه ویژه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دستیابی به توسعه باید بر مبنای حفظ عوامل طبیعی و زیستگاه‌ها باشد،اظهارکرد: با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی حفظ ، حراست، تقویت و توسعه این زیستگاه طبیعی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند و کنترل و نظارت کار دوچندان می‌شود و اگر به این موارد توجه شایان نداشته باشیم از فهرست آثار ثبت شده یونسکو حذف خواهیم شد.

این استاد گروه مهندسی و مدیریت در سوانح طبیعی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با بیان اینکه با ثبت جهانی این جنگل‌ها کار تبلیغ برای این زیستگاه طبیعی آسان‌تر شده است، گفت: آنچه مهم به نظر می‌رسد این است که باید برای حفظ و حراست از این جنگل‌ها از ذینفعان یعنی مردم محلی استفاده کرد که این امر با ارایه آموزش‌های بنیادی شیوه حفاظت از میراث‌طبیعی به مردم میسر می‌شود.

به گفته نوحه‌گر، باید بخش‌های از دست رفته جنگل‌های هیرکانی طی 50 سال گذشته دوباره احیا و برای حفظ بخش‌های موجود نیز بیش از پیش اهتمام ورزیده شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها