کد خبر: 320991
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ ۰۹:۴۹:۴۹
| |

دلایل واقعی روسیه برای شراکت با ایران

ایران و روسیه علی رغم تفاوت ها و مشکلات گذشته، روابط مثبت بین خود را حفظ کرده‌اند. روسیه به حفظ منافع ایران در خاورمیانه ادامه می‌دهد چون هر دو کشور بر جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر در منطقه تمرکز کرده اند .

دلایل واقعی روسیه برای شراکت با ایران
کد خبر: 320991
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ ۰۹:۴۹:۴۹

اعتمادآنلاین| ایران زیر فشار آمریکا له نمی‌شود. ایران به زندگی زیر تحریم‌های آمریکا عادت کرده است و به ادامه سیاست های داخلی و خارجی خود علی رغم محدودیت های مربوط به تحریم های جدید آمریکا ادامه می‌دهد‌. ایران می‌تواند به حمایت داخلی تکیه کند و ارتش عظیمی دارد. علی‌رغم تاثیر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران، حکومت این کشور با چالش مواجه نشده است.

در واقع درگیری بین ایران و آمریکا احتمالا ادامه می‌یابد و بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی باید هوشیار باشند. روسیه به خاطر نزدیکی به مرزهای ایران همواره به مسائل غرب آسیا علاقه‌مند بوده است و سعی کرده جلوی تاثیر بحران ایران و آمریکا را بر امنیت ملی خود بگیرد. در نتیجه سیاست خارجی که روسیه در مقابل این بحران به کار گرفته از سه جهت قابل توجه است.

اولین نکته تعداد مسلمانان روسیه است که می‌توانند فرایندهای سیاسی را در کشور تحت تأثیر قرار دهند. هم اکنون حدود 20 میلیون مسلمان در روسیه زندگی می کنند ،جمعیتی که طی سه دهه دو برابر شده است . روسیه نگران است غرب ناآرامی های سیاسی و اجتماعی بین جمعیت مسلمان آن ایجاد کند و همچنین نگران است در این بین تقابل احتمالی شیعه و سنی به وجود بیاید و ایران از یک گروه دفاع کند .روسیه نمی‌خواهد تبدیل به یک میدان جنگ بین مذاهب مختلف شود و همچنین نمی‌خواهد روابطش با آمریکا را بر هم بزند.

مسئله مهم دوم مربوط می‌شود به تاثیر روسیه در کشورهای شوروی سابق مثل آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان و سایر کشورهایی که مسکو در آن ها محبوبیت سیاسی و اقتصادی دارد. این منطقه به خاطر روابط تاریخی دیپلماتیک و اقتصادی مورد علاقه ایران و روسیه است. همکاری این دو کشور بیشتر در حوزه قفقاز، دریای خزر و آسیای مرکزی صورت می گیرد.

آخرین نکته نگرانی های بشردوستانه و اقتصادی است که هم ایران و هم روسیه را تحت تاثیر قرار می دهد. این نگرانی ها ریشه در تاریخ و روابط دوجانبه از زمان امپراطوری های روسیه و ایران دارد .در حال حاضر هر دو کشور سعی می کنند شکست های خود را با اتخاذ سیاست‌هایی برای ارتقاء تمدن خود جبران کنند. پروژه های تحصیلی و فرهنگی روسیه و ایران طی دولت ترامپ 2 برابر شده است. در حالی که تمرکز ترامپ بر به زانو در آوردن ایران است، روسیه بر آینده متمرکز شده است. روابط اقتصادی بین دو کشور طی چند سال تقویت شده اند و تجارت دو جانبه آنها به دو میلیارد دلار در 2018 رسیده است.

ایران و روسیه علی رغم تفاوت ها و مشکلات گذشته، روابط مثبت بین خود را حفظ کرده‌اند. روسیه به حفظ منافع ایران در خاورمیانه ادامه می‌دهد چون هر دو کشور بر جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر در منطقه تمرکز کرده اند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها