رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران عنوان کرد:

نابودی 900 میلیارد تومان با عدم ساماندهی پارک حاشیه‌ای در سال گذشته

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: اگر مصوبه شورای شهر درباره ساماندهی پارک حاشیه‌ای در سال گذشته اجرا می‌شد؛ حدود 900 میلیارد تومان درآمد از این طرح برای شهرداری حاصل می‌شد.

نابودی 900 میلیارد تومان با عدم ساماندهی پارک حاشیه‌ای در سال گذشته
کد خبر: 321032
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ ۱۰:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ محمدعلیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران درباره اجرای پایلوت طرح پارک حاشیه‌ای گفت: مصوبه شورای شهر درباره ساماندهی پارک حاشیه‌ای کاملا شفاف و مشخص است. در این مصوبه که مربوط به سال 97 بود، بر اجرای هوشمند طرح پارک حاشیه‌ای تاکید شده که از سوی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران اجرا نشده است. در سال 98 نیز نسبت به اجرای آن تاکید کرده‌ایم و ردیف بودجه‌ای نیز برای آن دیده شده است.

وی اظهار داشت: در مصوبه اصلا به اجرای پایلوت پارک حاشیه‌ای اشاره‌ای نشده است و معاونت حمل و نقل و ترافیک،‌ خودشان اجرای پایلوت را باب کرده‌اند،‌ آنچه به عنوان اجرای پایلوت پارک حاشیه‌ای در منطقه 2 اعلام می‌شود،‌ از سال قبل آغاز آن اعلام شده بود،‌ اما در سال جاری،‌ اتفاق جدیدی بر مبنای مصوبه شورا رخ نداده است.

علیخانی درباره اجرای این طرح در مناطق مختلف گفت: اجرای این طرح به صورت غیریکپارچه در مناطق مختلف شدنی نیست و تاکنون گزارشی از اجرای این طرح در منطقه‌ای خارج از منطقه 2 نداشته‌ایم. ‌این برنامه باید تحت یک نرم‌افزار و برنامه هوشمند اجرا شود. یک شهروند که نمی‌تواند برای هر منطقه یک نرم‌افزار نصب کند. اینکه هر منطقه برای خود یک برنامه‌ای را اجرا کند با روح مصوبه مغایرت دارد و مورد تایید کمیسیون عمران و حمل ونقل نیست.

‌رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در ادامه تصریح کرد: اگر مصوبه در سال 97 اجرا می‌شد؛ حدود 900 میلیارد تومان درآمد از این طرح برای شهرداری حاصل می‌شد. پس از آن چون احساس شد، معاونت حمل ونقل و ترافیک توان یا انگیزه‌ای برای اجرای این مصوبه ندارد، برای ساماندهی پارک حاشیه‌ای در سال 98 از ظرفیت یک میلیون فضای پارک، ساماندهی حداقل 200 هزار فضا را در برنامه و بودجه پیش‌بینی کردیم.

علیخانی با تاکید بر اینکه نباید اجرای این طرح به شیوه گذشته و پارکبان صورت گیرد، افزود: فعالیت پارکبان‌ها را همانطور که پلیس راهنمایی و رانندگی هم اعلام کرده، ‌غیرقانونی می‌دانیم.

وی با اشاره به تذکری که در صحن شورا نسبت به اجرایی نشدن این طرح مطرح شد، اظهار داشت: در بودجه امسال از درآمد حاصل از اجرای طرح پارک حاشیه‌ای، ‌ 600 میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده است.‌ حداقل تا این لحظه باید 100 میلیارد تومان از این منبع درآمد محقق می‌شد، اما رسیدن به این رقم با توجه به زمان اجرای آن با ابهام همراه است.

‌رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران افزود: تذکر درباره عدم اجرای پارک حاشیه‌ای داده شده است و منتظر پاسخ شهردار تهران هستیم.

وی در ادامه درباره تاکسی‌های اینترنتی و اظهار نظر معاون حمل ونقل و ترافیک که می‌گوید، زور ما به تاکسی‌های اینترنتی نمی‌رسد، گفت: در اصل و طبق قانون شهرداری باید بر حمل و نقل بار و مسافر در شهرها نظارت کند و هرگونه فعالیت در این زمینه نیاز به مجوز شهرداری دارد و خودروها و رانندگان فعال در این بخش از جمله تاکسی‌های اینترنتی باید چارچوب‌ها و مقرارت مربوطه را رعایت کنند‌، اما شرایط را به گونه‌ای تعریف کرده‌اند که باعث می‌‌شود رانندگان تاکسی‌های اینترنتی عقب‌نشینی کنند. شهرداری وقتی می‌گوید باید از هر سفر مبلغی را به ما پرداخت کنید،‌ تاکسی‌های اینترنتی را فراری می‌دهد. شرایطی که معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران برای تاکسی‌های اینترنتی لحاظ کرده است از جنس تعامل نیست.

او افزود: در جلسه‌ای که با برخی شرکت‌های تاکسی‌اینترنتی در شورا برگزار شد،‌ به آنها گفته شد که قرارگرفتن این نهاد در چارچوب و داشتن مجوز به نفع آنها است،‌ که این مساله مورد استقبال تاکسی‌های اینترنتی هم هست،‌ اما آنها اظهار کردند که معاونت حمل و نقل و ترافیک شرایطی را می‌گذارد و به دنبال درصدی از درآمدهای ما است‌، اگرچه پرداخت مبلغ حداقلی به شهرداری معقول است،‌ اما رقم‌های بالا باعث فراری دادن آنها شده است که باید با تعامل حل شود.

علیخانی تصریح کرد: از معاونت حمل و نقل و ترافیک به جد می‌خواهیم تمرکز خود از محدوده طرح ترافیک را بردارد و بسته‌ای از سیاست‌های اجرایی در حوزه حمل و نقل را در کوتاه مدت و به صورت یکپارچه ارائه دهد. برای مثال در حال حاضر خرید اتوبوس‌های برقی یا باطری دار دنبال نمی شود و یا برنامه مشخصی برای ساماندهی حدود سه میلیون موتورسیکلت‌های موجود در شهر دیده نمی‌شود. همچنین بحث پارک حاشیه‌ای همچنان جدی گرفته نشده و رها شده است.

وی در انتها با اشاره به اینکه تمرکز صرف بر روی یک موضوع خاص‌ و رها کردن سایر موضوعات مشکلی را حل نمی کند، اظهار داشت: روز گذشته در سایت دیوار آگهی درج شده بود که فردی معبر عمومی جلوی مغازه خود را به دستفروشان اجاره می‌دهد. وقتی خیابان رها می‌شود و ساماندهی از سوی شهرداری صورت نمی‌گیرد،‌ این آگهی از جمله تبعات آن خواهد بود که فردی یک معبر عمومی را که متعلق به همه مردم است خرید و فروش می‌کند. این نوعی هرج و مرج است و نشان می‌دهد معاونت حمل ونقل و ترافیک وظایف اصلی خود را رها کرده‌است، در حالی که مدیریت معابر شهر نیز از جمله وظایف آنها است. ایجاد هر یک متر معبر در تهران بیش از 100 میلیون تومان برای شهرداری هزینه دارد،‌ آن وقت نبود نظارت باعث می‌‌شود فردی به راحتی آگهی اجاره برای آن صادر کند. در اینجا است که لزوم ارائه بسته‌ای از سیاست‌‌ها و برداشتن تمرکز از روی یک مساله نمود بیشتری پیدا می‌کند.

او در ادامه درباره گزارش ارائه شده از اجرای طرح ترافیک در صحن شورا اظهار داشت: متخصصان در حوزه حمل ونقل معتقدند، بسته‌ای از سیاست‌ها می‌تواند مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران را برطرف کند. تمرکز بر روی یک طرح و غفلت از سایر وظایف مانع حل مشکل ترافیک و آلودگی هواست، اما ظاهرا دغدغه‌ها در معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با سیاست ها و برنامه‌ها و طرح های مصوب شورا متفاوت است.

علیخانی با اشاره به اینکه مخالف اجرای طرح ترافیک نیستم، افزود: مخالفت من با شیوه اجرای طرح، ‌بدون اطلاع‌رسانی درست و توجیه نبودن مردم و تکمیل نبودن زیرساخت‌های لازم است. اگر قرار است این طرح برای مردم اجرا شود،‌ رضایت و اطلاع رسانی به آنها قبل از اجرا باید در اولویت برنامه‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک قرار می‌گرفت. اجرای طرحی این چنینی که تاثیرات اجتماعی و اقتصادی بر مردم و به خصوص ساکنان محدوده به جا می‌گذارد،‌ به مطالعات دقیق و یک سال برنامه‌ریزی و اطلاع رسانی نیاز داشت، لذا تصمیم‌گیری‌های ناگهانی و بدون پشتوانه مطالعاتی مورد قبول کارشناسان و مردم نیست.

وی درباره گزارشی که از سوی معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری در صحن شورا ارائه شد با تاکید بر اینکه این طرح پیوست‌های مطالعاتی لازم را نداشته است، ادامه داد: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید این طرح پیوست مطالعاتی دارد‌، اما کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا تاکنون چنین پیوست مطالعاتی را برای تایید اجرای این طرح ندیده است.

او درباره ارقام نظرسنجی ذکر شده در صحن شورا اظهار داشت: در گزارش ارائه شده‌، میزان رضایت‌مندی مردم 63 درصد ذکر شده،‌ اگر مردم راضی هستند،‌ این اعتراضات از کجا نشات می‌گیرد؟ بعید می‌دانم این آمار صحت داشته باشد. ارائه آمارهای غیرواقعی تنها به اعتماد مردم آسیب وارد می‌کند.

علیخانی با بیان این نکته که اجرای این طرح را در کاهش آلودگی هوا بی‌تاثیر نمی‌داند، تصریح کرد: اما اثرگذاری آن نیز آنچنان که مجریان طرح اذعان می‌کنند، نیست و همچنان شاهد آلودگی هوا هستیم.نمی‌شود طرحی را به صورت نقطه‌ای در بخشی از شهر اجرا کرد و مدعی کاهش ترافیک و آلودگی هوا در تمام شهر تهران شد. مساحت تهران حدود 780 کیلومتر مربع است،‌ اما طرح ترافیک (حلقه اول و دوم) در حدود 120 کیلومتر آن اجرا می‌شود. بنابراین چطور می‌توان با اجرای یک طرح آن هم در نقطه‌ای از شهر توقع داشت، کل مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران حل شود؟

عضو شورای شهر در ادامه افزود: گزارشی که در صحن خوانده شد و مقایسه‌های صورت گرفته با سایر کشورهای جهان از بدیهیات بوده است و باید زودتر از این نسبت به حذف طرح زوج و فرد اقدام می‌شد،‌ اما در اجرای حلقه دوم کمیسیون عمران و حمل ونقل معتقد است در اجرا نیاز به زیرساخت است که معاون حمل ونقل مدعی بود؛ زیرساخت‌ها کامل است و هیچ مشکلی وجود ندارد. اما آمارها نشان می‌دهد تعداد خودروهای غیرمجازی که وارد محدوده می‌شوند، دوبرابر خودروهای مجاز است.

وی تصریح کرد: دوربین‌های نصب شده در محدوده،‌ تنها یک سوم خودروها را ثبت می‌کنند،‌ و این در حالی است که دوسوم خودروهایی که وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند‌، توسط دوربین‌ها ثبت نمی‌شوند که نشان‌دهنده نقص در زیرساخت است. اگرچه دارندگان برخی خودروهای سواری نیز با دستکاری‌هایی که بر روی پلاک خودروها انجام می‌دهند و شیوه‌های غیرقانونی برای دور زدن پرداخت عوارض در این اتفاق بی‌تاثیر نیستند. در این گزارش دوربین‌های نصب شده در این محدوده 100 درصد کامل اعلام شده است، در حالی که گزارشات دریافتی آن را تایید نمی‌کند.

علیخانی در ادامه به حمل ونقل عمومی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: از زمان اجرای این طرح استفاده از حمل ونقل عمومی نیز کاهش یافته و به جای آنکه مردم در استفاده از حمل ونقل عمومی تشویق شوند،‌ اما آمارها در همین مدت نشان‌ می‌دهد، ‌مسافران مترو کاهش یافته‌اند. این طرح اجازه ورود همه خودروها به محدوده را می‌دهد و در واقع محدودیت ورود خودروها برداشته شده و این یکی از ضعف های این طرح است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها