کد خبر: 321087
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ ۱۲:۲۵:۵۳
| |

فضاپیمای بدون سرنشین هند به ماه می‌رود

«چاندریان 2» سفینه فضایی بدون سرنشین هند فردا «دوشنبه» برای سفر به ماه به فضا پرتاب می‌شود.

فضاپیمای بدون سرنشین هند به ماه می‌رود
کد خبر: 321087
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ ۱۲:۲۵:۵۳

اعتمادآنلاین| این سفینه بدون سرنشین ساعت 2:51 دقیقه بامداد روز دوشنبه به وقت محلی از تنها پایگاه فضایی هند در «سریهاریکوتا» (Sriharikota) مأموریت خود را به ماه آغاز می‌کند. قرار است چاندریان 2، یک فرودگر و یک ماه‌نورد را در قطب جنوب ماه مستقر کند؛ محلی که تاکنون هیچ سفینه‌ای به آن نزدیک نشده است.

چاندریان 2 حاوی یک دستگاه فرودگر است که به افتخار پدر برنامه فضایی هند دکتر «ویکرام سراباهی» (Vikram Sarabhai)٬ «ویکرام» (Vikram) نامگذاری شده است. این کاوشگر همچنین شامل یک خودروی کوچک و خودکار ماه‌نورد که به مطالعه ترکیب کانی‌شناسی و عناصر سطح ماه می‌پردازد.

انتظار می‌رود که این فرودگر (ویکرام) ششم سپتامبر (15 شهریور) در قطب جنوب ماه فرود بیاید؛ این امر به سخت‌ترین بخش مأموریت چاندریان 2 تبدیل خواهد شد زیرا باید به آرامی بر سطح ناهموار ماه بنشیند به گونه‌ای که هیچ آسیبی نبیند. همچنین لازم است از فرود در مناطق سایه‌دار اجتناب شود زیرا دستگاه نیاز به نور برای تولید انرژی دارد.

هزینه انجام این پروژه تحقیقاتی از سوی هندی‌ها 144 میلیون دلار (ده میلیارد روپیه) اعلام شده است. این دومین مأموریت فضایی هند است. نخستین سفر فضایی هندی‌ها مربوط به سال 2008 میلادی است که به اثبات وجود آب در کره ماه کمک کرد. آن سفینه بدون سرنشین هند 79 میلیون دلار ارزش داشت و «چاندریان -1» نام گرفته بود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها