وعده وزارت بهداشت برای حمایت از زنان سرپرست خانوار

مشاور وزیر بهداشت در امور زنان و خانواده گفت: وظیفه وزارت بهداشت در برنامه اقدام و عمل در مورد زنان سرپرست خانوار که توسط دولت ابلاغ شده، در زمینه کنترل، پیشگیری و درمان بیماری های واگیر و غیرواگیر این قشر از جامعه و همچنین حمایت های روانی خانواده های آنها است.

وعده وزارت بهداشت برای حمایت از زنان سرپرست خانوار
کد خبر: 321091
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ ۱۲:۳۵:۴۲

اعتمادآنلاین| ‌ ساره محمدی درباره وظیفه وزارت بهداشت در برنامه اقدام و عمل در مورد زنان سرپرست خانوار افزود: موضوع درمان و شناخت بیماری های روان زنان سرپرست خانوار و خانواده های تحت تکفل آنها نیز بر عهده وزارت بهداشت قرار دارد. کمیته های مختلفی در این برنامه تعریف شده است و هر دستگاهی نیز مسئولیت یکی از این کمیته ها را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های مربوط به زنان که به تازگی به دستگاه های دولتی ابلاغ شده، برنامه اقدام و عمل در مورد زنان سرپرست خانوار در راستای توانمندسازی این زنان بر اساس ماده 80، بند ت قانون برنامه ششم توسعه است. دولت در این زمینه موظف است که زنان سرپرست خانوار را توانمند کند. وزارت بهداشت، بهزیستی، وزارت کشاورزی، وزارت آموزش و پرورش، کمیته امداد امام خمینی (ره) و وزارت رفاه در این برنامه حضور دارند.

اقدامات بین بخشی برای حل مشکلات زنان

محمدی بیان کرد: محوریت امور زنان در همه دستگاه های دولتی حول معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است. جلسه های دوره ای در این معاونت برای امور مختلف زنان برگزار و تبادل نظر نیز برگزار می شود. در بسیاری از برنامه های مربوط به زنان نیز، مسئولان دستگاه های مختلف دولتی دور هم جمع می شوند و کارهای مختلف به صورت بین بخشی اجرا می شود.

مشاور وزیر بهداشت در امور زنان و خانواده افزود: با توجه به دشواری های اجرای کارهای بین بخشی، محور قرار گرفتن معاونت امور زنان ریاست جمهوری می تواند برخی از مشکلات بین دستگاه های دولتی را حل کرده و کارها در مرحله اجرا سرعت بیشتری بگیرند.

غربالگری سلامت روان زنان سرپرست خانوار

محمدی اظهار داشت: غربالگری سلامت روان زنان سرپرست خانوار بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شده است. اساس این کار بر عهده معاونت بهداشت وزارت بهداشت است. البته زیرساخت اولیه این کار در مراکز خدماتی بهداشتی و درمانی کشور وجود دارد و در نتیجه می توان سازوکار غربالگری و درمان را ایجاد کرد.

مشاور وزیر بهداشت در امور زنان و خانواده درباره توجه به سلامت روان زنان نیز گفت: از دولت یازدهم به موضوع سلامت روان توجه ویژه ای شد. یکی از کارهای انجام شده در این زمینه، توسعه بخش های روان پزشکی و شناسایی استان هایی بود که در آنها زنان بیشتر خودکشی می کنند. این برنامه 2 سال پیش اجرایی شد که در قالب آن تمام افرادی که حتی یک بار تجربه خودکشی داشتند، شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفتند.

وی بیان کرد: همچنین یکی از کارهای دیگری که در معاونت امور زنان ریاست جمهوری آغاز شد و در برنامه های وزارت بهداشت نیز گنجانده شده، پیشگیری از خشونت خانگی است که غربالگری آن در مراکز بهداشتی انجام می شود. با این حال آسیب های زیادی در زمینه دختران و زنان وجود دارد و مباحثی مانند استفاده از مواد روان گردان نیز قابل توجه است که باید برنامه هایی را برای پیشگیری از این آسیب های اجتماعی اجرا کنیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها