محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

نباید مردم را سر لج بیندازیم/ دختران خاتمی بدون تحکم، چادری‌اند/ به دخترانم گفتم مختارید مانتو و روسری بپوشید یا چادر، اما هر دوی آنها گفتند پوشیدن چادر را افتخار خودمان می‌دانیم/ در خانه کدام روحانی، کدام وزیر و وکیلی ماهواره نیست؟/ بیش از 90 درصد مردم ا

محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس، گفت: دختران آقای خاتمی چادری‌اند با اینکه هیچ تحکمی نبوده است؛ روش‌های تشویقی و آگاه کردن نسبت به مزایا و معایب حجاب و بی‌حجابی، و دادن قدرت انتخاب به خود افراد باعث شده آنها حجاب‌شان را در حد اعلا حفظ کنند و رضایت‌مند هم باشد. حجابی که با اجبار باشد و رضایت‌مندی به دنبال نداشته باشد، زیبنده نیست.

نباید مردم را سر لج بیندازیم/ دختران خاتمی بدون تحکم، چادری‌اند/ به دخترانم گفتم مختارید مانتو و روسری بپوشید یا چادر، اما هر دوی آنها گفتند پوشیدن چادر را افتخار خودمان می‌دانیم/ در خانه کدام روحانی، کدام وزیر و وکیلی ماهواره نیست؟/ بیش از 90 درصد مردم ا
کد خبر: 321166
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ ۱۴:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شیرین جمشیدیان- حجاب این روزها به یکی از چالش‌های مهم میان مسئولان تبدیل شده است. در این میان برخی از مسئولان و ائمه جمعه از ادبیات تند و تحکم‌آمیز برای سوق دادن مردم به سمت حجاب استفاده می‌کنند و به نوعی در این مقوله ناخواسته مردم را مقابل یکدیگر قرار می‌دهند. اما برخی از سیاسیون نیز بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه حجاب و ایجاد فضای آرام در جامعه تاکید می‌کنند.


محمدرضا تابش، نماینده اردکان و نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین به لزوم قانون‌گذاری در زمینه حجاب اشاره کرد و گفت: مردم مسلمان هستند و به آموزه‌های دینی و اسلامی احترام می‌گذارند و آموزه‌های فرهنگی برایشان مهم است. ما نباید مردم را سر لج بیندازیم که بخواهند در مقابل موضوعی به خاطر لجبازی با حکومت ایستادگی کنند و این موضوع کمال بی‌سلیقگی است.


در ادامه مشروح این گفت‌و‌گو را می‌خوانید:

*آیا سخت‌گیری‌های اجتماعی نسبت به مسائلی نظیر حجاب با توجه به شرایط اقتصادی کشور، اقدام صحیحی است؟

حجاب یک اصل مسلم اسلامی است که مراعات آن الزامی است. اما اینکه با چه روش و مکانیسمی مردم را حجاب‌دار کنیم و تشویق کنیم به اینکه پوشش اسلامی داشته باشند، موضوع دیگری است. ما نباید کاری کنیم که افکار عمومی را حساس کند و جواب عکس بدهد.

مجموعه فعل و انفعالاتی که در جامعه شکل گرفته، مسائل و موضوعاتی که به عنوان امر به معروف و نهی از منکر مطرح می‌شود و روش‌هایی که به کار می‌رود، وضعیت حجاب را نامناسب کرده است. دنیا در حال تحول است و ارتباطات و وسایل ارتباطات جمعی گسترش پیدا کرده و در شرایط کنونی وضعیت حجاب بدتر از دوران پیروزی انقلاب اسلامی شده است. باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم و به اصولی اتکا کنیم که مردم احساس نکنند به اجبار می‌خواهیم چیزی به خوردشان دهیم.

مردم مسلمان هستند و به آموزه‌های دینی و اسلامی احترام می‌گذارند و آموزه‌های فرهنگی برایشان مهم است. ما نباید مردم را سر لج بیندازیم که بخواهند در مقابل موضوعی به خاطر لجبازی با حکومت ایستادگی کنند و این موضوع کمال بی‌سلیقگی است.

نباید کاری کنیم که افکار عمومی حساس شود

*تشدید فشارها هم موجب شده باحجاب‌ها در مقابل شل‌حجاب‌ها قرار بگیرند. این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟


این اقدامات بسیار بد است. من فردی مذهبی هستم و خانواده و اجدادم از علمای دین بوده‌اند، اما هیچ‌وقت در خانواده ما حجاب اجباری و تحکم‌آمیز مطرح نبوده، بلکه بر مبنای اخلاق، آموزش آموزه‌های دینی، با خلق خوب، با سعه صدر و مدارا، خود افراد با عنوان برازندگی و افتخار حجاب‌شان را انتخاب می‌کردند.


دختران من که در تهران بزرگ شده‌اند زمانی که به سن تکلیف رسیدند گفتم مختارید مانتو و روسری بپوشید یا چادر، اما هر دوی آنها گفتند که ما به چادر عادت داریم و پوشیدن چادر را افتخار خودمان می‌دانیم. برای اینکه در خانواده ما تحکمی نبود.


پدربزرگم هم که عالم دینی بود هیچ تحکمی نسبت به حجاب نداشت. دایی بنده آقای خاتمی اصلاً تحکم نداشت، اما دخترانش هم چادری هستند به رغم اینکه هیچ تحکمی نبوده است؛ روش‌های تشویقی و آگاه کردن نسبت به مزایا و معایب حجاب و بی‌حجابی، و دادن قدرت انتخاب به خود افراد باعث شده آنها حجاب‌شان را در حد اعلا حفظ کنند و رضایت‌مند هم باشد. حجابی که با اجبار باشد و رضایت‌مندی به دنبال نداشته باشد، زیبنده نیست.

*ورود نهادهای قضایی و انتظامی تاکنون کمکی به ماجرای حجاب نکرده...


متاسفانه در مجلس به دلیل ساختاری که دارد قانون باکیفیت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کم می‌بینم. ما چه قانون خوبی تصویب کردیم؟ برای مثال درباره منع استفاده از ماهواره داد می‌زدیم که این قانون قابلیت اجرا ندارد. در خانه کدام روحانی، کدام وزیر و وکیلی ماهواره نیست؟ بیش از 90 درصد مردم از ماهواره استفاده می‌کنند، اما قانون منع استفاده از ماهواره داریم. بنابراین این قانون ایراد دارد.

اگر قانون کیفیت لازم را نداشته باشد، اجرای آن مختل می‌شود

قانونی که کیفی، جامع، مانع و کامل باشد باید حتماً به مرحله اجرا دربیاید، اما اگر در قانون تمام ابعاد قضیه را ندیده باشیم قابلیت اجرا را از دست می‌دهد. آن وقت منجر به برخورد پلیس می‌شود و پلیس زن و ناموس مردم را بغل می‌کند و به داخل ماشین می‌اندازد!

قانون باید اجرا شود، اما باید کیفی، جامع، مانع و کامل باشد. اگر قانون کیفیت لازم را نداشته باشد، اجرای آن مختل می‌شود.


*آیا وقتش نرسیده مساله حجاب را به خود مردم واگذار کنیم؟


در هر صورت جامعه باید با قانون اداره شود و نمی‌توان همه چیز را بر عهده مردم گذاشت. مردم نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کنند، رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند و زمام امور را به دست آنها می‌دهند.


نمایندگان و مجریان باید عاقل باشند و متناسب با مقتضیات زمان و در نهایت با در نظر گرفتن دو عنصر مکان و زمان تصمیماتی بگیرند که بر جان و دل بنشیند، اصول و ارزش‌های اسلامی مراعات شود و تحکم در آن نباشد؛ در کل باید جامعه را به سمت اجرای موازین شرعی، اخلاقی و اسلامی سوق بدهیم.

*بنابراین در این زمینه نیاز به قانون‌گذاری داریم؟


قانون‌گذاری ضرورت دارد، اما قانون باید همان‌طور که گفتم جامع، مانع و کامل باشد؛ قابل تفسیر نباشد و قابلیت اجرا داشته باشد و از نظر کیفیت هم بالا باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها