خرید سامانه اس‌400 روسی؛ خداحافظی ترکیه با غرب

نشریه دی‌ولت آلمان با اشاره به تحویل سامانه دفاع موشکی اس‌400 روسیه به ترکیه، آن را به منزله خداحافظی رئیس‌جمهوری این کشور با غرب ارزیابی کرد.

خرید سامانه اس‌400 روسی؛ خداحافظی ترکیه با غرب
کد خبر: 321167
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ ۱۵:۰۴:۴۲

اعتمادآنلاین| روز جمعه نخستین محموله تجهیزات مربوط به سامانه دفاع موشکی اس -400 روسیه وارد آنکارا شد.

دی‌ولت در این باره نوشت: ترکیه با وجود انتقادهای شدید ناتو و تهدیدهای آمریکا این سامانه دفاع موشکی متحرک را به ارزش 2.5 میلیارد دلار از روس‌ها خرید.

این در حالی است که ترکیه به عنوان یکی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همپیمان آمریکا در منطقه، منافع راهبردی مشترک با این پیمان نظامی غربی دارد.

این نشریه آمریکا در ادامه این سوال را مطرح می کند که چرا «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه با وجود مخالفت ها در بروکسل و واشنگتن، حاضر شد به هر قیمتی این سامانه را از روسیه بخرد؟

دی‌ولت به نقل از کارشناسان امنیتی و دفاعی علت این امر را تمایل اردوغان به پایان دادن وابستگی کشورش به غرب عنوان می کند.

بر این اساس رئیس جمهوری ترکیه با این کار در واقع ضمن خداحافظی با غرب دوره جدیدی را در مناسبات خود با روسیه آغاز کرده است.

این در حالی است که انتشار خبر تحویل نخستین بخش از سامانه موشکی اس 400 روسیه به ترکیه باواکنش کاخ سفید و کشورهای غربی همراه شد و ایالات متحده اعلام کرد در چارچوب قانون تحریم ها (کاتسا) پاسخ سختی را به آنکارا خواهد داد.

به نوشته نشریه «فارین افرز» آغاز ایجاد شکاف میان آمریکا و ترکیه از موضوع عراق و سوریه آغاز شده و این چالش حتی ممکن است باعث اختلاف بیشتر در ناتو شود.

به دنبال تحویل سامانه موشکی اس 400 روسیه به ترکیه، «مارک اسپر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا در پیامی توییتری نوشت: از شروع تحویل پدافند اس 400 روسیه به ترکیه مطلع هستیم. موضع ما در خصوص جنگنده‌های اف 35 تغییر نکرده است.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز شنبه در پاسخ به همتای آمریکایی خود گفت: آنکارا به سیستم دفاعی اس‌400 روسیه نیاز دارد زیرا با تهدید جدی مواجه است.

آکار افزود: خرید موشک‌های اس‌400 از روسیه یک گزینه انتخابی نیست؛ بلکه کاملاً ضروری است زیرا ترکیه در شرایط تحت تهدید جدی قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها