کد خبر: 321299
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۴ ۱۱:۱۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از علت آلودگی این روزهای هوای پایتخت گزارش می دهد؛

تهران غرق در ازن، کسی پاسخ نمی‌دهد/ شهرداری و شرکت کنترل کیفیت هوا در صدد انتشار یک گزارش رسمی/ گرمای هوا، موتورسیکلت‌ها، مردم یا مدیران، مقصر کیست؟

آلودگی هوای تهران چند روزی است دوباره بر سر زبان‌ها افتاده. برای هوای آلوده تهران دلایل مختلفی ذکر می‌کنند، اما در این میان ازن نامی است که این روز‌ها بیشتر شنیده می‌شود.

تهران غرق در ازن، کسی پاسخ نمی‌دهد/ شهرداری و شرکت کنترل کیفیت هوا در صدد انتشار یک گزارش رسمی/ گرمای هوا، موتورسیکلت‌ها، مردم یا مدیران، مقصر کیست؟
کد خبر: 321299
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۴ ۱۱:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ عاطفه محمودی- هوای تهران باز هم حال خوبی ندارد. اگرچه مشکلات آلودگی هوای تهران موضوع تازه‌ای نیست، اما مقابله با آن همیشه موضوعی تازه بوده است. مقابله با این معضل محیط زیستی و شهری همکاری سازمان و نهادهای مختلفی را می‌طلبد، اما پای عمل که می‌رسد هر سازمان، دیگری را مقصر می‌داند.

یکی از دلایلی که این روزها برای آلودگی هوا شنیده می‌شود اُزُن است. البته نه تنها دلیل آلودگی بلکه می‌گویند مقصر اصلی آن نیز هست.

آلاینده اُزُن چیست و چگونه به‌ وجود می‌آید؟

موضوع افزایش غلظت ازن در تهران این روزها بیش از پیش شنیده می‌شود، اما این این آلاینده چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

ازن آلاینده‌ای ثانویه است که از طریق واکنش شیمیایی بر اثر تابش آفتاب و برخورد با عناصری مانند ترکیبات آلی فرار (VOC) تولید می‌شود.

این آلاینده حدود دو سال است که هوای تهران را در فصل گرم سال آلوده می‌کند.

اثرات مخرب ازن

از اثرات مخرب این آلاینده می‌توان به ایجاد تنگی نفس و خس‌خس سینه، سرفه و خارش‌ گلو، تشدید بیماری‌های ریه مانند آسم، افزایش تعداد حملات آسم، حساس‌تر شدن ریه به عفونت- به‌ طوری‌ که حتی وقتی علائم آن ناپدید می‌شود همچنان آسیب‌ ریه ادامه دارد- اشاره کرد؛ البته به آن معنا نیست که این آلاینده برای افراد سالم ضرری ندارد.

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست، پیشتر در این‌باره گفته بود: شاخص آلاینده ازن به طور وحشتناکی بالا رفته تا آنجا که برخی روزها شاخص این آلاینده در تهران به بیش از 130 رسیده است. به طور کلی غلظت ازن از ساعت 11 صبح تا هفت بعدازظهر بالاست.

او در ادامه گفته بود: با اینکه هوای تهران تمیز به نظر می‌رسد و آسمان آبی است، اما شاخص آلاینده ازن به طرز وحشتناکی بالا رفته است.

پاس‌کاری موضوع آلودگی هوا بین مسئولان

اعتمادآنلاین برای مصاحبه درباره آلودگی این روز‌های هوای تهران سراغ شرکت کنترل کیفیت هوا رفت. حسین شهیدزاده، سرپرست این شرکت، در مقابل تماس‌های مکرر ما ترجیح داد پاسخی ندهد. با این وجود بعد از اینکه خبرنگار اعتمادآنلاین پیامکی برای شهیدزاده فرستاد، با تماس روابط عمومی این شرکت مواجه شد. گویا آقای سرپرست پاسخگویی به این موضوع مهم را در اولویت کارهایشان ندانست یا شاید هم پاسخی برای آن نداشت.

در ادامه روابط‌عمومی شرکت آلودگی هوا ضمن اینکه عنوان کرد رسانه‌ها بیش از حد این موضوع را حساس کرده‌اند، گفت باید موضوع را از معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری تهران پیگیری کنیم.

در نهایت مشخص شد شهرداری و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران قرار است در همین روزها گزارشی آماده کنند که به بررسی دقیق موضوع طی چند روز اخیر بپردازد. گزارشی که به زودی از سوی این سازمان‌ها منتشر می‌شود.

وزارت بهداشت هم هشدار داد

عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ازن را آلاینده مسئول آلودگی هوا در فصول بهار و تابستان - در مقایسه میزان این آلاینده با بهار سال‌های 97 و 98- می‌داند و می‌گوید: بر اساس سنجش صورت‌گرفته در 93 روز ابتدای امسال، 24 روز از بهار 98 «ازن»، 13 روز دی‌اکسید نیتروژن (NO2) و 15 روز ذرات کمتر از 2.5 میکرون (PM2.5) آلاینده مسئول بوده‌اند.

عباس شاهسونی ضمن هشدار نسبت به آلاینده ازن و توصیه به مردم به ویژه بیماران تنفسی و کودکان برای پرهیز از قرار گرفتن در فضای باز طی روزهایی که غلظت این آلاینده در هوا زیاد است، در عین حال بر لزوم جدی گرفتن استفاده از کاتالیست در صنایع خودروسازی تاکید کرد.

به‌ گفته او بعد از ذرات معلق 2.5 میکرون، «ازن» خطرناک‌ترین آلاینده برای انسان قلمداد می‌شود.

سهم سواری های شخصی در آلودگی هوا بیشتر است یا تاکسی ها و موتورسیکلت ها ؟

آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد از 618 هزار تن آلودگی که به وسیله آلاینده‌های متحرک تولید شده، 45‌ درصد سهم منابع متحرک سواری، 18‌ درصد آن سهم تاکسی‌ها، 19‌ درصد آن سهم موتورسیکلت‌ها، 15‌ درصد متعلق به وانت‌ها و سه درصد مربوط به مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها بوده است.

سهم موتورها از این آلودگی اگرچه از نظر عددی کمتر به‌ نظر می‌آید، اما سهم‌شان در آلودگی بیشتر از خودرو‌هاست، دلیلش این است که هر موتورسیکلت برابر با سه خودرو آلایندگی تولید می‌کند؛ تقریباً به‌ ازای هر چهار خودرو یک موتورسیکلت وجود دارد که اگر ساماندهی شود، به اندازه چهار خودرو می‌تواند از میزان آلاینده‌های هوای تهران بکاهد.

موتورسیکلت

چندی پیش زهرا صدراعظم نوری با بیان اینکه موتورها به میزان سه درصد در تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون نقش دارند، گفت: باید با کمک سایر دستگاه‌ها از رشد قارچ‌گونه موتورها جلوگیری شود.

افشین حبیب‌زاده، عضو دیگر شورای شهر، نیز گفته بود: افزایش سرانه موتورسیکلت ممکن است افزایش یابد. پلیس اعلام کرده خریدوفروش موتورسیلکت 20 درصد بیشتر شده است.

تعداد کسانی که از موتورسیکلت استفاده می‌کنند روزبه‌روز بیشتر و متعاقباً کنترل آنها نیز سخت‌تر می‌شود. هرچند باید اشاره کرد وضعیت ترافیک تهران به‌ گونه‌ای است که موتورسیکلت وسیله نقلیه محبوبی برای جابه‌جایی شده، اما موضوع رسیدگی به موتورسیکلت‌ها و ساماندهی آنها همچنان مبهم مانده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها