سید علی حسینی،مدیر عامل بورس انرژی ایران خبر داد:

رشد 88 درصدی ارزش معاملات بورس انرژی در بهار

مدیر عامل بورس انرژی ایران از رشد 88 درصدی ارزش معاملات بازار فیزیکی این بورس در مدت سه ماهه ابتدای سال 98 نسبت به دوره مشابه سال قبل خبر داد و گفت: ارزش ریالی معاملات بورس انرژی در رینگ داخلی بیش از 24 هزار میلیارد ریال و در رینگ بین‌الملل بیش از 8 هزار میلیارد ریال بوده است.

رشد 88 درصدی ارزش معاملات بورس انرژی در بهار
کد خبر: 321309
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۴ ۰۹:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سید علی حسینی ، مدیر عامل بورس انرژی، از رشد 88 درصدی ارزش معاملات فیزیکی این بورس در بهار سال جاری خبر داد و گفت: عرضه­ محموله‌های نفتی در بورس انرژی با رشد روبرو شده است.


سید علی حسینی، پیرامون آخرین وضعیت معاملات بورس انرژی ایران در سه ماه اول امسال گفت: طی بهار سال 1398 در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران بیش از 615 هزار تن انواع فرآورده‌های هیدروکربوری به ارزش قریب به 33 هزار میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که از این حجم بیش از 481 هزار تن از محصولات معامله شده در رینگ داخلی و بیش از 133 هزار تن در رینگ بین‌الملل این بازار مورد داد و ستد قرار گرفته‌اند.

مدیر عامل بورس انرژی ایران از رشد 88 درصدی ارزش معاملات بازار فیزیکی این بورس در مدت سه ماهه ابتدای سال 98 نسبت به دوره مشابه سال قبل خبر داد و گفت: ارزش ریالی معاملات بورس انرژی در رینگ داخلی بیش از 24 هزار میلیارد ریال و در رینگ بین‌الملل بیش از 8 هزار میلیارد ریال بوده است.

وی بر نقش مهم فعالیت عرضه کنندگان و میزان عرضه‌های صورت گرفته توسط آنها در توسعه و رونق معاملات بورس انرژی ایران طی سال جاری سخن گفت و افزود: پنج عرضه‌کننده بزرگ در بازار فیزیکی فرآورده‌های هیدروکربوری که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند، شامل شرکت­های پالایش نفت لاوان، پالایش نفت کرمانشاه، نفت ستاره خلیج‌فارس، پالایش نفت اصفهان و پالایش گاز ایلام می‌شوند.

به گفته وی، با نگاهی به میزان معامله کالاهای عرضه شده در این بازار ، بیشترین حجم و ارزش معاملات محصولات طی سال جاری مربوط به کالاهای نفتای سنگین، متانول، حلال 402، گازمایع، میعانات گازی و آیزوریسایکل بوده است.

حسینی در ادامه با اشاره به نخستین عرضه نفت خام در رینگ بین‌­الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در ششم آبان ماه 1397 افزود: تا کنون 17 عرضه نفت خام سبک و سنگین توسط شرکت ملی نفت در بورس انرژی ایران صورت گرفته که از این میان 12 عرضه در قالب عرضه نفت خام سبک و پنج عرضه به صورت نفت خام سنگین بوده است.

مدیر عامل بورس انرژی با بیان این که نخستین محموله نفت خام در رینگ بین­‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به میزان یک میلیون بشکه عرضه شد، گفت: طی آن عرضه، تعداد280 هزار بشکه نفت خام به ارزشی بالغ بر 2 هزار و 850 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

وی ادامه داد: در نخستین عرضه نفت خام سبک، حجم تقاضای خریداران به میزان 350 هزار بشکه بود که در نهایت خریداران با ثبت 8 سفارش خرید 35 هزار بشکه ای جمعاً به میزان 280 هزار بشکه و با قبول قیمت 74.85 دلار به ازای هر بشکه، نخستین محموله صادراتی نفت خام سبک ایران را در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران خریداری کردند.

به گفته این مقام مسئول، در دومین عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در بیستم آبان ماه 1397 نیز تعداد 700 هزار بشکه نفت خام سبک به ارزش قریب به 6 هزار و 500 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

وی افزود: حجم تقاضای خریداران در دومین محموله یک میلیون بشکه­ای نفت خام سبک عرضه شده در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به میزان 700 هزار بشکه بود که در نهایت خریداران با ارائه 3 سفارش خرید 210 هزار بشکه و 245 هزار بشکه و 245 هزار بشکه نفت خام جمعاً به میزان 700 هزار بشکه و با قبول قیمت 64.97 دلار به ازای هر بشکه، دومین محموله صادراتی نفت خام سبک ایران در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران را خریداری کردند.

حسینی از سومین و چهارمین عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران،سخن گفت و افزود: هر یک از این عرضه ها به حجم یک میلیون بشکه در تاریخ های اول بهمن ماه و 15 بهمن ماه پارسال انجام پذیرفت که به معامله نینجامیدند. اما در پنجمین عرضه یک میلیون بشکه­ای نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در تاریخ 29 بهمن ماه 97 ، سفارش خریدی به میزان 35000 بشکه و ارزش معاملاتی بالغ بر225 میلیارد ریال منجر به معامله شد.

به گفته این مقام مسئول ، حجم تقاضا برای خرید پنجمین محموله نفت خام سبک عرضه شده در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به میزان 35 هزار بشکه بود که در نهایت با قیمت 52.25 دلار به ازای هر بشکه، مورد داد و ستد قرار گرفت. از ششمین عرضه تا نهمین عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران، حجم عرضه این محصول به میزان یک میلیون بشکه در تاریخ های 13و 27 اسفند ماه 97 و همچنین 20 فروردین و سوم اردیبهشت ماه امسال بود که هیچ یک از عرضه ها مورد معامله قرار نگرفت.

مدیر عامل بورس انرژی ایران با اشاره به اقدام شرکت ملی نفت ایران برای عرضه نفت خام سنگین در رینگ بین الملل بازار فیزیکی از اردیبهشت ماه 1398، گفت: نخستین عرضه نفت خام سنگین در تاریخ 10 اردیبهشت ماه امسال در تابلوی معاملاتی بورس انرژی عرضه شد. بدین ترتیب، یک میلیون بشکه نفت خام سنگین ایران در این بازار عرضه و از این میزان، تعداد 70 هزار بشکه به ارزشی بالغ بر 600 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. به عبارت دیگر، حجم تقاضا برای خرید نخستین محموله نفت خام سنگین عرضه شده در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به میزان 70 هزار بشکه بود که در نهایت با قیمت 60.68 دلار به ازای هر بشکه خریداری شد.

حسینی تاکید کرد:در اواخر اردیبهشت ماه سال 1398 بند "و" تبصره یک قانون لایحه بودجه سال 1398 ابلاغ شد که بر اساس آن وزارت نفت مکلف شده تا در سقف بند «ب» این تبصره به صورت ماهانه، حداقل دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی را به صورت منظم و مستمر با امکان تسویه 100 درصد ریالی یا ارزی در رینگ صادراتی بورس انرژی و در چهارچوب قوانین و مقررات سازمان بورس ، عرضه و گزارش عملکرد این بند را هر سه ماه یکبار به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

به گفته سخنگوی بورس انرژی ایران با توجه به رویکرد مثبت وزارت نفت، عرضه­‌های شرکت ملی نفت ایران پس از ابلاغ این تکلیف قانونی با افزایش حجم عرضه روبرو شده به طوری که دهمین عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران با حجم دو میلیون بشکه در 31 اردیبهشت ماه 1398 انجام شد.

حسینی در ادامه با اشاره به فهرست عرضه‌های مداوم نفت خام در سال جاری از سوی شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت: چهار عرضه نفت خام در خردادماه و دوعرضه دیگر این کالا در تیرماه 1398 خریداری نداشته است. قدر مسلم تداوم عرضه‌­های نفت خام و بهره­ برداری از مزایای بازارهای انرژی رقابتی که بورس انرژی ایران نیز مصداقی بارز از این دست بازارها به شمار می‌­آید، می‌­تواند کمک و گام بزرگی را در مسیر توسعه و رونق معامله انواع فرآورده‌­های نفتی و نفت خام ایفا کند.

وی با بیان اینکه طی نمودن این مسیر نیازمند حمایت و پشتیبانی تمامی نهادهای ذی­ربط در کشور است، ابراز امیدواری کرد: با انجام هماهنگی­‌های آتی و همکاری­‌های بیشتر این نهاد ها ، شاهد توسعه معاملات انواع فرآورده­‌های نفت و گاز در بورس انرژی ایران خواهیم بود.

مدیر عامل بورس انرژی ایران در خاتمه تصریح کرد: توسعه بازارهای معاملاتی، جذب خریداران بالقوه از طریق شبکه بازاریابی منسجم متشکل از 71 شرکت کارگزاری عضو، فروش فرآورده‌­های نفتی به قیمت‌های رقابتی و ایجاد تنوع در روش­های فروش با استفاده از ابزارها و قراردادهای معاملاتی تن‌ها چندین نمونه از مزایای آشکار به کارگیری سازوکارهای معاملاتی بازارمحور در حوزه بازار انرژی محسوب می‌ شوند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها