کد خبر: 321352
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ ۱۵:۵۰:۰۰
| |

تازه‌های اقتصادی هفته- قسمت چهارم

از تشکیل منطقه آزاد تجاری آفریقا تا نسل جدید خودروهای هیبریدی جگوار

در این قسمت از برنامه تازه‌های اقتصادی هفته، مروری خواهیم داشت بر تشکیل منطقه آزاد تجاری آفریقا و آرمان مردم این قاره برای رسیدن به رفاه و اقتصاد خوب، گشایش بازار مالی چین، ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانکی و بیمه به این کشور، امکان‌پذیر شدن حق مالکیت کامل سهام‌ها و اوراق قرضه برای خارجی‌ها در چین و اقدام شرکت جگوار لندرور برای تغییر کاربری یکی از کارخانه‌های خود در انگلستان با هدف تولید نسل جدید خودروهای هیبریدی و الکتریکی در این کشور.

حجم ویدیو: 15.31M | مدت زمان ویدیو: 00:04:19 دانلود ویدیو
کد خبر: 321352
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ ۱۵:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رهبران کشورهای آفریقایی یکشنبه گذشته برای تشکیل یک منطقه آزاد تجاری به توافق رسیدند. این بلوک اقتصادی از 55 کشور تشکیل شده و در صورت موفقیت یک میلیارد و 300 میلیون نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد و می‌تواند بازاری درون‌منطقه‌ای به ارزش سه تریلیون و 400 میلیارد دلار تشکیل دهد.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر و رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا، در مراسم افتتاحیه نشست این اتحادیه طی هفته گذشته گفت: تشکیل این منطقه آزاد آزمایشی عملی است که نشان می‌دهد آیا رویای مردم ما برای رسیدن به رفاه و زندگی خوب به واقعیت بدل خواهد شد یا خیر.

با این حال آفریقا راه زیادی برای رسیدن به این رویا دارد. علاوه بر ناآرامی‌های گسترده در این قاره، تجارت درون‌منطقه‌ای آفریقا تنها 17 درصد از صادرات آن را در سال 2017 تشکیل می‌داد. در حالی که این رقم در آسیا و اروپا به ترتیب 59 و 69 درصد بود.

متن کامل این گزارش را اینجا مطالعه کنید.

***

گشایش بازار مالی در چین، دومین گزارش منتخب ما از هفته‌نامه اکونومیست است. «لی که چیانگ» نخست‌وزیر چین در دوم جولای اعلام کرد سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از سال 2020، یعنی یک سال زودتر از تاریخ موعود، مالکیت کامل سهام بانک‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بیمه را به دست آورند. این مقدار تا سال قبل حداکثر 51 درصد بود.

البته بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی همچنان به دلیل محدودیت‌های متعدد، توان رقابت بالایی در بازار چین ندارند. با این حال، به استناد موسسه امور مالی بین‌المللی، از آغاز سال 2018 خارجی‌ها 75 میلیارد دلار در سهام چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مالکیت خارجی اوراق قرضه چینی هم طی دو سال اخیر با افزایشی بیش از 2 برابر به 265 میلیارد دلار رسیده و انتظار می‌رود در یک دهه آینده پنج برابر افزایش پیدا کند.

متن کامل این گزارش را اینجا مطالعه کنید.

***

در حالی که بعضی از کشورهای در حال توسعه همچنان آمار تولید خودروهای آلاینده خود را یک شاخص مثبت معرفی می‌کنند و مردم آن کشورها حتی برای خرید از فروشگاهی که نزدیک منزل‌شان قرار دارد از خودرو استفاده می‌کنند، کشورهای توسعه‌یافته به سمت تولید خودروهای پاک می‌روند و مردم آنها نیز برای کاهش آلاینده‌ها تظاهرات می‌کنند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارش اخیر خود اعلام کرده شرکت خودروسازی جگوار لندرور برای تولید نسل جدید خودروهای هیبریدی و الکتریکی خودش در بریتانیا یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. اقدام اخیر شرکت باعث شده صنعت خودروسازی و همچنین اشتغال در این حوزه، که اخیراً با مشکلات زیادی مواجه شده بود، چشم‌انداز روشن‌تری پیدا کند.

علاوه بر این، شرکت جگوار لندرور از شرکت‌های تجاری اروپایی خواسته همکاری کنند تا باتری‌های این خودروها- که 40 درصد از هزینه آنها را تشکیل می‌دهد- نیز در داخل کشور تولید شود چون این کار می‌تواند ارزش افزوده زیادی برای انگلستان نگه دارد و وابستگی به واردات این باتری‌ها را از کشورهای شرقی نظیر چین، ژاپن و کره جنوبی کاهش دهد.

متن کامل این گزارش را اینجا مطالعه کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها