کد خبر: 321364
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۴ ۱۱:۰۲:۴۸
| |

الجزیره افشا کرد:

همکاری پادشاه بحرین با القاعده و یک تیم تروریستی در ایران

برنامه «آنچه پنهان است بزرگتر است» از یک طرح محرمانه که سازمان اطلاعات بحرین در سال 2003 با سرکردگان القاعده برای هدف قرار دادن مخالفان بحرینی سازماندهی کرده بود، پرده برداشت.

همکاری پادشاه بحرین با القاعده و یک تیم تروریستی در ایران
کد خبر: 321364
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۴ ۱۱:۰۲:۴۸

اعتمادآنلاین| طبق این برنامه که از شبکه الجزیره پخش شده است، سازمان اطلاعات بحرین یک سرکرده القاعده را برای هدایت یک تیم ترور برای هدف گرفتن و ترور مخالفان بحرینی به خدمت گرفته بود.

در این برنامه اشاره شده که سه مسؤول سازمان امنیت ملی به دستور مستقیم حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در این طرح دست داشتند.

براساس این برنامه، لیست ترور شامل رهبران سیاسی اپوزیسیون بحرین و در راس آن «عبدالوهاب الحسین» است.

در این برنامه اشاره می‌شود، پادشاه بحرین شخصاً نزد ریاض برای آزادی «محمد صالح» رهبر این تیم ترور مداخله کرده است.

در این برنامه شهادت‌های زنده و ضبط شده‌ای پخش می‌شود که مربوط به سال 2011 هستند. این مستند الجزیره از روابط محرمانه سازمان اطلاعات بحرین و رهبران القاعده برای هدف گرفتن چهره‌های مخالفان و اجرای برنامه‌های سیاسی داخلی و خارجی پرده برمی‌دارد.

محمد صالح از رهبران القاعده در اظهارات خود می‌گوید: قبلاً از سوی نیروهای امنیت کشور تماسی با من برقرار شد و به من اطلاع دادند که پادشاه از من می‌خواهد با شیعیان مقابله و طرح‌های ترور رهبران مخالف از جمله عبدالوهاب حسین از چهره‌های معروف شیعه را اجرا کنم.

صالح می‌افزاید: به من برای اجرای ترورها از طریق ارتباط با رهبران القاعده در عربستان جهت تهیه سلاح چراغ سبز نشان داده شده بود.

او ادامه می‌دهد: در حالی که در حال انجام این ماموریت بودم در پل ارتباطی بین ریاض و منامه بازداشت شده و به دلیل حمل سلاح مورد بازجویی قرار گرفتم.

این عضو برجسته القاعده می‌گوید: من بعد از آزادی در عربستان به بحرین برگشتم و پادشاه بحرین شخصاً از من استقبال کرد و به من وعده داد، اتفاقی که برای من افتاده و بازداشتم در عربستان را جبران می‌کند.

او اضافه کرد: سفارت بحرین از طریق محل بازداشتگاه من در عربستان به من اطلاع داد که دولت بحرین برای آزادی‌ام مداخله کرده است.

این برنامه همچنین برای اولین بار شهادت افسر «یاسر الجلاهمه» را پخش کرد که دولت بحرین او را مامور فرماندهی نیروهای سرکوب کننده تحصن میدان اللولوه در منامه در سال 2011 کرده بود. الجلاهمه می‌گوید: در جریان پراکنده کردن تحصن هیچ سلاحی در میدان اللولوه کشف نشد و تصاویر مربوط به وجود سلاح در این میدان تعمدا از سوی نیروهای امنیتی بحرین در آنجا قرار داده شده بود.

در این برنامه فاش می‌شود، بحرین می‌خواسته برچسب اتهام تروریسم را به مخالفانش بزند اما صلاح بندر، مشاور سابق در دفتر سلطنتی بحرین در اظهارتش می‌گوید: دفتر سلطنتی ایجاد گروه‌ها و سازمان‌های در داخل دولت را به منظور بازی گرفتن فضای سیاسی کشور و ایجاد جبهه قوی اهل سنت در مقابل مخالفان شیعه تامین مالی می‌کرد. از این رو سازمانی سری ایجاد شد که ماموریتش ایجاد سازمان‌هایی هم‌ردیف موسسات جامعه مدنی و موسساتی برای برگزاری انتخابات و ایجاد طرح‌های ساختاری برای جدا کردن شیعیان از اهل سنت به طور کامل بود.

در اولین واکنش رسمی بحرین به برنامه مستند شبکه الجزیره یک مقام مسؤول در وزارت اطلاع‌رسانی این کشور گفت، رویکرد برنامه شبکه الجزیره رویکردی تروریستی است که به انزجار، تفرقه و برهم زدن وحدت ملی تشویق می‌کند و این حتماً منجر به تشدید تنش در سطوح بدتر خواهد شد.

این مسؤول بحرینی به روابط محرمانه سازمان اطلاعات کشورش با القاعده برای هدف گرفتن مخالفان اشاره نکرد.

این یعنی منامه جزئیات منتشرشده را رد نمی‌کند و تنها به رویکرد شبکه الجزیره می‌تازد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها