کتابخانه‌های سیار در افغانستان

یکی از طرح‌های موفقی که در دنیا برای علاقه‌مند کردن شهروندان علی الخصوص جوان‌ترین قشر جامعه به کتاب‌خوانی استفاده می‌شود، طرح خودروهای سیار است. از این رو کتابخانه‌های سیار با عنوان «‌چهار مغز» در افغانستان وجود دارد که جوانان را به داشتن نگرش انتقادی و خواندن تشویق می‌کند.

کتابخانه‌های سیار در افغانستان
کد خبر: 321377
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۴ ۱۱:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فرشته کریم، بنیانگذار ایده کتابخانه‌های سیار «چهار مغز» - موسسه‌ای که اتوبوس‌ها را به یک کتابخانه سیار تبدیل می‌کند - است.

به گزارش نشنال، یکی از اعضای این تیم می‌گوید: «ما یک گروه جوان افغان هستیم که همگی تجربه جنگ و تاثیرات مستقیم آن بر روی کودکی‌مان را داشته‌ایم. کودکی ما همچون هزاران کودک افغان دیگر پیش از آن‌که از آن بهره ببریم از بین رفت. این رنج ما را بر آن داشت تا تغییراتی در زندگی دیگر کودکان افغان ایجاد کنیم.»

با وجود این کتابخانه‌های سیار، کودکان زمانی را قبل و بعد از مدرسه به مطالعه کتاب‌های مورد علاقه‌شان یا به بازی‌های فکری و مباحثه می‌پردازند.

این اتوبوس‌ها در هر مکان برای دو ساعت توقف می‌کنند. به گفته‌ «کریم» برای انتخاب محل توقف اتوبوس‌های سیار ناچارند که حقایق ویرانگر افغانستان را بپذیرند و آن‌ها را درنظر بگیرند.

«کریم» در این‌باره می‌گوید: «برای دور شدن از مکان‌های پرجمعیتی که می‌تواند هدف حملات تروریستی و بمب‌گذاری باشد، اتوبوس‌ها را در جاده‌های داخلی پارک می‌کنیم.»

یکی از دانش‌آموزان ده‌ ساله‌ای که مرتبا از این کتابخانه سیار استفاده می‌کند، اظهار می‌کند: «داستان‌های جدیدی در این کتابخانه مطالعه می‌کنم و بعدا آن‌ها را برای پنج خواهر و برادرم که در خانه هستند نیز تعریف می‌کنم.»

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها