شیوه‌های صحیح سرمایه‌گذاری در گفت‌گوی «اعتمادآنلاین» با کارشناس بازار سرمایه:

سواد سرمایه‌گذاری مردم باید بالا برود/ چرا باید در خیابان پول خرید و فروش شود؟/ سپرده‌گذاری ارزی، بهترین شیوه سرمایه‌گذاری است/ مردم با مفاهیم بازار سرمایه بیگانه‌ا‌ند/ سرمایه‌گذاری در بورس حوصله می‌خواهد

حمیدرضا میرمعینی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، گفت: حتی اگر بپذیریم هجوم به بازارهای دلالی به دلیل بی‌اعتمادی به سیاست‌های اقتصادی دولت است، باید این نکته قابل تامل را هم مد نظر داشته باشیم که مردم ایران پایین‌ترین سواد سرمایه‌گذاری را دارند.

سواد سرمایه‌گذاری مردم باید بالا برود/ چرا باید در خیابان پول خرید و فروش شود؟/ سپرده‌گذاری ارزی، بهترین شیوه سرمایه‌گذاری است/ مردم با مفاهیم بازار سرمایه بیگانه‌ا‌ند/ سرمایه‌گذاری در بورس حوصله می‌خواهد
کد خبر: 321512
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۵ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نوسان قیمت دلار، رفتار اقتصادی دهک‌های درآمدی جامعه را به انواع مختلف تغییر داده است؛ چه بسیار افرادی که با بالا و پایین شدن قیمت ارز یک‌شبه پولدار شدند یا به اصطلاح مردم کوچه‌وبازار به خاک سیاه نشستند! آمارهای غیررسمی می‌گویند از فروردین‌ماه سال گذشته که افزایش افسارگسیخته قیمت ارز در بازار آزاد آغاز شد تاکنون، رقمی در حدود 20 میلیارد دلار ارز توسط سرمایه‌گذاران خرد و خانگی خریداری شده است. رقمی که بانک مرکزی را به شدت نگران کرده و طی ماه‌های گذشته، به اشکال مختلف برای بازگرداندن این حجم از ارز خانگی به بازار آزاد، تلاش شده است.

در یک سال گذشته بازارهای ارز، سکه، طلا و مسکن بیشترین آمار جذب نقدینگی را در مقایسه با سال‌های قبل به خود اختصاص داده‌اند. به نظر می‌رسد بی‌اعتمادی مردم به سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها، به خصوص در شرایط بحرانی، دلیل هجوم به سوی بازارهای دلالی برای کسب سود بیشتر باشد، اما حمیدرضا میرمعینی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، در این‌باره نظر دیگری دارد. میرمعینی در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین گفت: «حتی اگر بپذیریم هجوم به بازارهای دلالی به دلیل بی‌اعتمادی به سیاست‌های اقتصادی دولت‌ است، باید این نکته قابل تامل را هم مد نظر داشته باشیم که مردم ایران پایین‌ترین سواد سرمایه‌گذاری را دارند.»

مشروح گفت‌و‌گوی اعتمادآنلاین با حمیدرضا میرمعینی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، به شرح زیر است:

*این روزها سرمایه‌گذاران خرد و خانگی بیش از هر زمان دیگری به دنبال سرمایه‌گذاری مطمئن برای کسب سود و البته یافتن راهی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود هستند.

قبل از هر اقدامی باید مفهوم درست «سرمایه‌گذاری» را بدانند. کاری که بسیاری از مردم انجام می‌دهند ضربه زدن به اموال و دارایی‌شان است.

*تعریف درست مفهوم سرمایه‌گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری به مفهوم اولویت‌بندی برای کسب پول و دارایی است. این روند به انتخابی هوشمندانه، صبر و ریسک‌پذیری نیاز دارد و اطلاع از پروسه مناسب هم بسیار الزامی است. چند سالی است بخش بزرگی از سرمایه‌گذاران خانگی توقع دارند ظرف چند روز پولدار شوند، به همین دلیل سمت بازارهایی مثل ارز می‌روند.

*به نظر شما سرمایه گذاری در این بازار شیوه خاصی دارد؟

به هیچ عنوان سرمایه گذاری به شیوه فعلی را در بازار ارز توصیه نمی‌کنم. شاید ایران تنها کشوری است که عده‌ای کنار خیابان پول خرید و فروش می‌کنند. عجیب است! این کار اشتباه محض است. چند ماه پیش بانک مرکزی شیوه درستی برای سرمایه گذاری ارزی پیشنهاد داد و آن هم سپرده‌گذاری ارزی بود. فارغ از بحث‌های مربوط به انجام تعهد بانک‌ها به شیوه اجرای آن، سپرده‌گذاری ارزی به اعتقاد من می‌تواند یکی از راه‌های امن سرمایه‌گذاری به شمار آید. در این شرایط هم سپرده‌گذار سود می‌کند هم اقتصاد. بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به این شیوه سرمایه‌گذاری می‌کنند. در حال حاضر حدود 70 درصد از خریداران ارز، بازنشستگان هستند که هر لحظه بیم از دست دادن کل دارایی خود را دارند.

*سرمایه‌گذاری در بورس را چطور ارزیابی می‌کنید؟ در شرایط تحریم اقتصادی می‌توان امیدی به بازدهی بازار سرمایه داشت؟

برخلاف تصور عموم، بسیاری از شرکت‌های واگذارشده به بخش‌ خصوصی شرکت‌های قدر و سوددهی هستند. پتروشیمی و خودرو بارها توانسته‌اند شاخص‌های بازار سرمایه را سبزپوش کنند. نکته‌ حائز اهمیت این است که سود و زیان در بازار سرمایه امری طبیعی است، چرا که این بازار در اصطلاح انتظاری بوده و با ریسک همراه است. همچنین باید توجه کرد که لازم است 10 تا 20 درصد از کل دارایی فرد در این بازار سرمایه‌گذاری شود. توصیه جدی نیز این است که سرمایه‌گذار اطمینان حاصل کند حداقل به مدت پنج سال به این بخش از دارایی خود نیازی پیدا نخواهد کرد. باقی اتفاق‌ها روند طبیعی این بازار خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها