کد خبر: 321543
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۳ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بازسازی اعتماد عمومی باید اولویت برنامه‌های جریان اصلاحات باشد/ احتمالاً جمعیت خاموش در جامعه بیشتر می‌شود/ جمعیت خاموش به جریان‌های سیاسی بی‌اعتماد است/ جمعیت خاموش انتخاب اعتراضی انجام می‌دهد، یعنی احتمالاً ضعیف‌ترین کاندیدا را انتخاب می‌کند/ مهم‌ترین خ

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار، درباره برداشت منفی جامعه از به تکاپو افتادن اصلاح‌طلبان در نزدیکی انتخابات، برای قانع کردن بدنه اجتماعی‌شان، گفت: مردم هر برداشتی که داشته باشند، اصلاح‌طلبان باید درباره عملکرد خود به جامعه پاسخ دهند.

بازسازی اعتماد عمومی باید اولویت برنامه‌های جریان اصلاحات باشد/ احتمالاً جمعیت خاموش در جامعه بیشتر می‌شود/ جمعیت خاموش به جریان‌های سیاسی بی‌اعتماد است/ جمعیت خاموش انتخاب اعتراضی انجام می‌دهد، یعنی احتمالاً ضعیف‌ترین کاندیدا را انتخاب می‌کند/ مهم‌ترین خ
کد خبر: 321543
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۳ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محقق نشدن وعده‌هایی که جریان اصلاحات به مردم داده بود و از طرف دیگر ابتر ماندن مطالبات جامعه با روی کار آمدن دولت به اعتقاد کنشگران سیاسی و اقتصادی بی‌اعتمادی عمومی، ناامیدی و سرخوردگی را در پی داشته است. سرخوردگی‌ای که حالا بیش از هر زمان دیگری دامن‌گیر جریان اصلاحات شده و فعالان سیاسی این جریان به آن اذعان دارند. این موضوعی است که گفته می‌شود موجب ریزش سبد رای اصلاحات در انتخابات پیش‌ روی مجلس می‌‌شود.

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار، البته از مخالفان این نظریه است و در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین تاکید می‌کند نظرسنجی و بررسی‌ای صورت نگرفته که مشخص شود بدنه رای اصلاح‌طلبان ریزش داشته است. او همچنین می‌گوید حتی اگر این ریزش وجود داشته باشد، آرای جریان اصلاحات به جمعیت خاموش در جامعه افزوده می‌شود و تاثیری در حامیان دیگر جریان‌های سیاسی کشور نخواهد داشت. کمالی علاوه بر این درباره جمعیت خاموش جامعه می‌گوید این گروه یا در انتخابات شرکت نمی‌کنند یا اگر شرکت کنند، یک انتخاب اعتراضی خواهند داشت. مشروح گفت‌وگوی اعتمادآنلاین با حسین کمالی را در ادامه بخوانید:

*راهکار شما برای بدنه اجتماعی و سبد رایی که به گفته بسیاری در جریان اصلاحات ریزش داشته است، چیست؟

درباره ریزش بدنه اجتماعی جریان اصلاحات نه بررسی علمی و دقیقی صورت گرفته و نه جامعه خاصی برای ارزیابی آرای آینده مورد توجه واقع شده است.

بنابراین نمی‌توان گفت ریزش صورت گرفته یا نه و اینکه ریزش تنها در جریان اصلاحات بوده یا عمومیت داشته و به جریان اصولگرایی و دیگر مجموعه‌ها هم تسری پیدا کرده است. اطلاع دقیقی درباره هیچ یک از این موارد وجود ندارد، اما مردم برای انتخاب دولت، مجلس و شورای‌ شهر به اصلاح‌طلبان اعتماد کردند و بر اساس پیشنهادهای اصلاح‌طلبان رای دادند. بر همین اساس نیز اکنون اصلاح‌طلبان باید به وعده‌هایی که در زمان انتخابات به مردم دادند عمل کنند و به مردم بگویند که چه کارهایی انجام داده‌اند.

*به هر حال یکی از اعتراضات مطرح‌شده این است که اصلاح‌طلبان اطلاع‌رسانی نکرده و به وعده‌ها هم عمل نکرده‌‌اند و همین موجب بی‌اعتمادی مردم و ریزش بدنه اجتماعی آن شده است؟

شاید برای ایجاد برخی تغییرات از سوی شورای‌ شهر، مجلس، دولت و... شاهد نوعی کاهش آرا باشیم، اما بدان معنا نیست که اگر این اعتماد نسبت به جریان اصلاحات کاهش یابد، به میزان آرای طرف مقابل اضافه می‌شود و آن مجموعه از موقعیت بهتری برخوردار خواهد شد. می‌توان گفت شعاری که سال 96 بعد از گرانی‌ها در خیابان مطرح شد، بیشتر در این برهه زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد.

*یعنی حمایت نکردن بیشتر مردم از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی فعلی؟

بله، در این شرایط شاید اکثریت جمعیت خاموش افزایش پیدا کند؛ یعنی آن جمعیتی که می‌گویند ما سکوت را انتخاب کرده‌ایم. بنابراین این بدان معنا نیست که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان آرایشان کمتر شده یا سبد آرای آنها جابه‌جا می‌شود یا تعداد آرای آنها از هر کفه که کم شود به کفه دیگری اضافه می‌شود. نه چنین نیست، این عدم اعتماد می‌تواند عمومیت داشته باشد و هر دو سه گروه درون حاکمیت را در بر گیرد.

نکته بعدی این است که وقتی با مردم گفت‌وگو می‌کنیم، سیاست تعیین می‌کنیم و وعده می‌دهیم که اگر به مجلس، شورای‌ شهر و... رفتیم کارهایی را انجام می‌دهیم، بهترین روش برای جذب اعتماد عمومی عمل به وعده‌هایی است که داده شده. وقتی به وعده‌ها عمل نکنیم خودبه‌خود اعتمادسوزی صورت می‌گیرد و اعتماد به عنوان مهم‌ترین سرمایه اجتماعی آسیب می‌بیند. بنابراین فکر می‌کنم برنامه بازسازی اعتماد عمومی باید در دستور کار و در اولویت برنامه‌های جریان اصلاحات قرار گیرد.

*اصلاح‌طلبان چطور باید این کار را انجام دهند؟

اول اینکه درباره دلایل آنچه در کشور وجود دارد توضیح دهند و مردم از همه موضوعات و وقایع مطلع شوند؛ یعنی شفاف‌سازی فضا. همچنین دلایل عدم انجام امور بیان شود و مجموعه اصلاحات مسئولیت آنچه را که تعهد داده‌ و خطا کرده و انجام نداده است بپذیرد. علاوه بر این توضیح دهند که به دلیل شرایط موجود چه کارهایی انجام نشده، و نیز وقایعی را که از درون و برون کشور موثر بوده مطرح کنند.

*با توجه به اینکه چند ماه بیشتر به برگزاری انتخابات مجلس یازدهم باقی نمانده است، فکر نمی‌کنید افکار عمومی از موضوعاتی که عنوان کردید این‌طور برداشت کنند که اصلاح‌طلبان در حال یافتن راهکاری برای جلب رای دوباره مردم هستند؟

در هر صورت مردم هر برداشتی که داشته باشند، اصلاح‌طلبان باید درباره عملکرد خود به جامعه پاسخ دهند.

*جمعیت خاموشی که از آنها صحبت می‌کنید، به نظرتان بر مشارکت پایین در انتخابات تاثیر می‌گذارند یا...

احتمال دارد مشارکت کم شود، همچنین ممکن است مشارکت اعتراضی صورت گیرد.

*مشارکت اعتراضی یعنی چه؟

یعنی اینکه مردم در انتخابات حضور پیدا می‌کنند، اما تلاش خواهند کرد به افرادی رای دهند که در عمل نمی‌توانند به عنوان نماینده منتخب مردم ایفای نقش کنند.

*یعنی به کسانی رای دهند که جزو کاندیداها نیستند یا کاندیدا هستند اما افراد ناتوانی‌‌اند؟

به عنوان نمونه فرض را بر این بگیرید که چند نفر کاندیدا هستند، و مردم به ضعیف‌ترین فرد در این جمع رای دهند.

*مهم‌ترین خطای استراتژیک و راهبردی اصلاح‌طلبان در این سال‌ها چیست؟

مهم‌ترین شاخصه اصلاحات باید فکر، برنامه‌ریزی، تصمیم و عمل جمعی باشد. زمانی که کار به صورت تصمیمات انفرادی و خارج از چارچوب‌های علمی انجام شود، طبیعتاً نتیجه مناسبی به دست نمی‌آید. به نظر من این مهم‌ترین خطایی است که مجموعه اصلاحات مرتکب شده است. علاوه بر این عدم پاسخگویی به مردم هم در کلیه مسئولیت‌ها، نه به صورت عام و گسترده، اما به صورت سطحی مشاهده می‌‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها