کد خبر: 321545
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۶ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

شرایط زنان عربستان در نخستین سالگرد آزادی رانندگی چگونه است؟

ژوئن سال گذشته بود که ریاض با اعلام رفع ممنوعیت رانندگی زنان، جنجال رسانه‌ای بزرگی در منطقه و جهان به پا کرد.

شرایط زنان عربستان در نخستین سالگرد آزادی رانندگی چگونه است؟
کد خبر: 321545
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۶ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| زنان عربستان اولین سالگرد رفع ممنوعیت رانندگی خود را پشت سر گذاشتند.

ژوئن سال گذشته بود که ریاض با اعلام رفع ممنوعیت رانندگی زنان جنجال رسانه‌ای بزرگی در منطقه و جهان به پا کرد. جنجالی که به سرعت فروکش کرد و پشت اخبار دیگر و حتی نقض‌های مختلف حقوق زنان کمرنگ و محو شد.

این در حالی است که شماری از فعالان مدافع حقوق زنان، به دلیل خواسته‌هایی که امروز به نام ولیعهد عربستان تحقق یافته‌اند، همچنان در زندان به سر می‌برند و به گفته خانواده‌هایشان مورد تعرض و شکنجه هم قرار می‌گیرند.

به گفته کارشناسان، با وجود اینکه عربستان سعودی از سال 2000 میلادی توافقنامه سازمان ملل برای رفع تبعیض علیه زنان را امضا کرده و در برابر محافل بین‌المللی متعهد به برابری جنسیتی در راستای احکام و شریعت اسلامی شده است، اما گزارش‌های رسیده از داخل این کشور نشان می‌دهد زنان در عربستان با وجود اعطای برخی از حقوق شکلی همچنان در شرایط بد و اسفباری زندگی می‌کنند.

تحقیق انجام‌‌شده توسط انجمن جهانی اقتصاد درباره میزان مشارکت اقتصادی، سیاسی، بهداشتی و آموزشی زنان در عربستان سعودی طی سال 2017، مشخص کرد این کشور یکی از بدترین کشورهای جهان به لحاظ تبعیض جنسیتی است و در میان 144 کشور در رتبه 138 قرار دارد.

این در حالی است که ژوئن گذشته نیز یک هیات از سازمان خبرنگاران بدون مرز با سفر به عربستان خواستار آزادی شماری از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده، از جمله سه روزنامه‌نگار و فعال فضای مجازی زن، شدند.

همچنین سازمان نویسندگان «PEN» طی بیانیه‌ای که در صفحه مجازی «زنان بازداشت‌شده سعودی» منتشر شد، از ادامه نقض حقوق بشر و سرکوب وحشیانه سه زن نویسنده عربستان ابراز تاسف کرد.

با اینکه برخی زنان عربستانی یک سال است پشت فرمان خودروهای خود رانندگی می‌کنند، زنانی از جمله «هتون الفاسی»، «عزیزه الیوسف»، «سمر بدوی»، «ایمان الفنجان»، «نسیمه الساچه» و «لجین الهذلول» همچنان زندانی هستند.

به نوشته مضاوی‌الرشید، نویسنده مخالف عربستانی: اگر بخواهیم یک مورد از برابری بین زنان و مردان را در دولت محمدبن سلمان نام ببریم، باید به برابری این دو در شکنجه کردن زندان‌های سعودی اشاره کنیم؛ بازجویان و جلادان در شکنجه کردن، هیچ تفاوتی بین مرد و زن قائل نیستند.

گرچه امروز زنان عربستان برای خروج از زیر سلطه و قیومیت مردان تلاش می‌کنند و قول‌هایی هم در این زمینه دریافت کرده‌اند، اما هرگز نمی‌توان فراموش کرد که تمامی مردم این کشور، چه مرد چه زن، تحت سلطه آل سعود هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها