کد خبر: 321551
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۵ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از روسای فدراسیون کشتی ایران؛

هجدهمین رئیس فدراسیون کشتی چه کسی خواهد بود؟

بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، وزارت ورزش اعلام کرد مجمع انتخابات فدراسیون کشتی روز چهارشنبه 26 تیرماه در محل آکادمی ملی المپیک برگزار خواهد شد.

هجدهمین رئیس فدراسیون کشتی چه کسی خواهد بود؟
کد خبر: 321551
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۵ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ورزش اول کشور روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. بعد از استعفای خادم از ریاست این فدراسیون در سال گذشته، کشتی ایران با سرپرست اداره شده است. وزارت ورزش و جوانان ابتدا حمید بنی تمیم را به‌ عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب کرد. با پایان یافتن مدت‌زمان ماموریت بنی تمیم در فدراسیون کشتی بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران در مجلس، به‌ عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب شد.

بعد از کش‌وقوس‌های فراوان وزارت ورزش اعلام کرد مجمع انتخابات فدراسیون کشتی روز چهارشنبه 26 تیرماه در محل آکادمی ملی المپیک برگزار خواهد شد. با اینکه عدم احراز صلاحیت امیررضا خادم، عباس جدیدی و علیرضا دبیر سوالاتی در ذهن دوستداران کشتی به وجود آورد، اما وزارت ورزش و جوانان هیچ پاسخ روشنی به این سوال‌ها نداد. هرچند وزارت ورزش صلاحیت علیرضا دبیر را تایید کرد تا او هم شانس حضور در انتخابات فدراسیون کشتی را داشته باشد.

اکبر فلاح، پیشکسوت کشتی ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به‌ شدت از عملکرد وزارت ورزش انتقاد کرد و گفت: «فارغ از اینکه اتهامات واردشده به این افراد درست است یا غلط، رویکرد وزارت ورزش در قبال این موضوع طی 6 ماه گذشته، کشتی ما را از نظر اخلاقی نابود کرده است. اگر شخصی برای ریاست فدراسیون صلاحیت کافی ندارد، باید در ابتدای امر کنار گذاشته شود نه اینکه این موضوع 6 ماه طول بکشد.»

کشتی ایران چند رئیس داشته است؟

اولین رئیس فدراسیون کشتی پس از انقلاب محمدعلی صنعت‌کاران بود. او بعد از برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون کشتی ایران را بر عهده گرفت. پس از او روند انتخاب روسای فدراسیون‌ها از شورایی به انتصابی تغییر یافت. دکتر محمد خرمی دومین رئیس فدراسیون کشتی بود که این بار توسط مصطفی داوودی رئیس سازمان تربیت‌ بدنی منصوب شد.

خرمی سال 1362 جای خود را به امیر شیرگیری داد. حضور او هم در فدراسیون دوام چندانی نداشت تا اینکه سلطانعلی ترخاق جانشین او شد. عمر ریاست ترخاق هم چندان طولانی نبود و به دنبال او به ترتیب مرادعلی شیرانی، جواد رفوگر، ناصر میرواحدی و عباس نکویه در مدتی حدود 6 سال به‌ صورت انتصابی و با حکم سرپرست وقت سازمان تربیت‌ بدنی حضور در فدراسیون کشتی را تجربه کردند. تمام شکست‌های مدیران پیشین فدراسیون کشتی با روی کار آمدن اکبر ترکان وزیر سابق دفاع و راه و ترابری به پایان رسید. ترکان عملکرد خوبی در فدراسیون کشتی از خود به‌ جای گذاشت. البته این موضوع را هم نباید فراموش کنیم که جنگ تحمیلی به پایان رسیده بود و کشور به سمت بازسازی حرکت می‌کرد. ورزش کشور نیز از این قاعده مستثنی نبود.

با استعفای ترکان از فدراسیون کشتی نوبت به پرویز سیروس‌پور رسید. اما دوره این مدیر هم چندان به طول نینجامید تا امیررضا خادم در رای‌گیری انتخابات به‌ عنوان جوان‌ترین رئیس وارد فدراسیون کشتی شد. او در حالی‌ که می‌رفت تا تجربه را هم چاشنی انگیزه و جوانی خود کند، در یک بازی سیاسی از سوی مهرعلیزاده مجبور به کناره‌گیری شد تا بار دیگر محمدرضا طالقانی به فدراسیون بازگردد؛ اما این بار با یک درجه ارتقا و به‌ عنوان رئیس فدراسیون کشتی. طالقانی سال 85 از ریاست فدراسیون کشتی کنار رفت تا محمدرضا یزدانی خرم که توانسته بود والیبال ایران را متحول کند رئیس فدراسیون کشتی شود. یزدانی خرم تا سال 90 ریاست فدراسیون کشتی را بر عهده داشت.

بعد از جدایی یزدانی خرم از فدراسیون کشتی در سال 90 حجت‌الله خطیب سرپرست این فدراسیون شد. خطیب تا سال 92 در این فدراسیون ماند و سپس در سال 92 جای خود را به رسول خادم داد. دوران رسول خادم شاید یکی از پرفراز و نشیب‌ترین دوره‌های کشتی ایران است. خادم که خود از خانواده کشتی است به خاطر آنچه فراهم نبودن شرایط برای ادامه کار عنوان می‌کرد از سمتش استعفا کرد. هرچند ماجرای عدم رویارویی کشتی‌گیران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی هم یکی از دلایل خادم برای استعفا بود. بنی تمیم و نعمتی نیز بعد از خادم هر کدام به مدت 6 ماه سرپرست فدراسیون کشتی شدند.

هجدهمین رئیس فدراسیون کشتی چه کسی خواهد بود؟

تنها 2 روز تا برگزاری انتخابات فدراسیون کشتی باقی مانده و تاکنون صلاحیت سید اصغر آزوره، جاسم امیری، حمید بنی تمیم، علی‌اکبر جیرسرایی بازار کرد، محمدرضا صالحی، عبدالمهدی نصیرزاده و علیرضا دبیر برای نامزدی ریاست فدراسیون کشتی احراز شده است. باید منتظر ماند و دید کدام‌ یک از این افراد هجدهمین رئیس فدراسیون کشتی ایران می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها