کد خبر: 321619
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۵ ۰۹:۴۲:۲۴
| |

اجساد در ایران مومیایی می‌شوند؟

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: مومیایی کردن جسد فقط برای انتقال جسد به خارج ازکشور و جلوگیری از فساد پذیری جسد و انتقال برخی از بیماری ها طبق نظر سازمان بهداشت جهانی و توسط پزشکی قانونی انجام می شود.

اجساد در ایران مومیایی می‌شوند؟
کد خبر: 321619
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۵ ۰۹:۴۲:۲۴

اعتمادآنلاین| ‌ مومیایی کردن اجساد اشراف و امرا در مصر باستان و برخی دیگر از نقاط جهان مرسوم بود و هنوز هم بعد از گذشت حدود 3هزار سال کشف مومیایی جسد یک انسان که بیشتر فراعنه بودند و حتی مومیایی برخی از حیوانات مانند موش و میمون توجه همه را جلب می کند و هنوز هم مردم و بخصوص باستان شناسان به دنبال کشف اسرار و عجایب مومیایی ها هستند، که شاید به واسطه رمز گشایی های که توسط متخصصان انجام می شود برخی از واقعیت های تاریخی یا اسرار علمی کشف شود و در کنار آن هم خدمتی نو به بشریت عرضه شود تا گره هایی از برخی ابهامات مانند راز سلامتی و یا علت برخی از بیماری ها و راز های سر به مهر برخی از حقایق تاریخی گشوده شود.

در سال‌های اخیر چندین فیلم سینمایی نیز به نام مومیایی ساخته شده‌است و بیشتر کسانی که علاقه مند به تماشایی فیلم های مهیج هستند حتماً آنها دیده اند و شاید هم بخواهند به خاطر موضوع بحث برانگیز و مهیج این فیلم ها یا بیان واقعیت های واقعی یا غیر واقعی و احساسی یا خیالی دوباره آن فیلم ها نگاه کنند.

اما مومیایی و مو ضوع مومیایی اجساد همچنان یکی از موضوعاتی است که همواره برای مخاطبان مورد توجه بوده است، چرا که با خود بیان و افشای برخی از واقعیت زندگی انسانی از بعد سلامت، حکمرانی حاکمان و بیان حوادث و اتفاقات تاریخی را دارد و اقدامی که هنوز هم با بهره گیری از دانش مومیایی کردن مصر باستان و با روش‌های عملی کنونی انجام می شود.

اگرچه مومیایی‌ها مربوط به سال‌های خیلی دورتر است و برخی با شنیدن واژه مومیایی به عصر باستان و بخصوص به دوران مصر باستان توجه می کنند، اما در عصری که ما زندگی می کنیم مومیایی انجام می شود، اما عمدتاً نه برای نگهداری جسدی که در زمان زنده بودنش دارای ابهت و ارزش و جایگاه سیاسی یا اجتماعی و اقتصادی است، بلکه بیشتر جنبه های سلامتی جسد و انتقال آن از کشوری به کشور دیگر بیشتر مد نظر است.

مومیایی کردن، روشی برای حفظ جسد است، مومیایی اجساد از دیر باز در فرهنگ ملت های مختلف رایج بود، اما این روش نگهداری اجساد در برخی موارد مجاز است و شرایط آن باید در نظر گرفته شود و به همین دلیل نیز سازمان پزشکی قانونی کشور بر اساس تایید قوه قضائیه تعرفه ای را برای انجام مومیایی اجساد در شرایط خاص در نظر گرفته است و دربین ده ها خدماتی که پزشکی قانونی ارائه می دهد، مومیایی کردن هم دیده می شود.

مسعود قادی پاشا افزود: از هر کشور دیگری اگر فردی تابعیت ایران داشته باشد یا اینکه فردی در کشور ما زندگی کند، در صورت فوت، برای انتقال جسد به کشور متوفی مومیایی در پزشکی قانونی انجام می شود.


مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در مورد هزینه مومیایی کردن هر جسد در پزشکی قانونی گفت: طبق جدول تعرفه های پزشکی قانونی هزینه مومیایی کردن به تنهایی 4 میلیون تومان است هزینه معاینه جسد هم 95 هزار تومان بر اساس تعرفه سال 98 است.


وی در پاسخ به اینکه آیا به در خواست فرد یا بازماندگان متوفی نیز جسد در گذشتگان مومیایی می شود نیز خاطرنشان کرد: مومیایی کردن اجساد بر اساس در خواست افراد در ایران را نداریم و این کار تنها برای اتباع خارجی که در کشور فوت می کنند و برای سالم ماندن جسد و جلوگیری از فساد جسد در مسیر انتقال به کشور خودشان انجام می شود.


وی ادامه داد: هزینه مومیایی کردن جسد در ایران نسبت به برخی از کشور ها و حتی کشور های منطقه نیز پایین است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها