کد خبر: 321810
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۵ ۱۵:۰۵:۲۲
| |

سازمان ملل از قانون جدید مهاجرتی آمریکا انتقاد کرد

سازمان ملل متحد از قانون جدید مهاجرتی آمریکا که از امروز «سه‌شنبه» اجرایی شد، انتقاد کرد.

سازمان ملل از قانون جدید مهاجرتی آمریکا انتقاد کرد
کد خبر: 321810
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۵ ۱۵:۰۵:۲۲

اعتمادآنلاین| مقررات جدید پناهندگی در آمریکا که می‌تواند مانع از پذیرش چند صد هزار شهروند کشورهای آمریکای مرکزی شود، با انتقاد سازمان ملل مواجه شده است.

بر اساس این مقررات که از امروز، سه‌شنبه، 25 تیر (16 ژوئیه)، به اجرا گذاشته شده فقط درخواست پناهندگی کسانی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که پس از فرار از کشورشان، درخواست پناهندگی خود را تسلیم مقامات مربوطه در اولین کشوری کرده باشند که در این مسیر به آن وارد شده‌اند و این درخواست رد شده باشد.

انگیزه اصلی صدور مقررات جدید، که اجرای موقت آن در اطلاعیه‌های وزارت امنیت داخلی و وزارت دادگستری آمریکا منتشر شده، حرکت هزاران تن از شهروندان کشورهای آمریکای مرکزی است که به منظور اقامت در آمریکا به سوی مرزهای جنوبی این کشور حرکت کرده‌اند. بسیاری از این افراد در نظر دارند با استناد به شرایط سیاسی و اجتماعی در کشورهای خود، متقاضی دریافت پناهندگی از آمریکا شوند.

وزارت امنیت داخلی آمریکا و وزارت دادگستری آمریکا در اطلاعیه‌هایی اجرایی شدن مقررات موقت پناهندگی را اعلام کرده‌اند. این مقررات عملاً قوانین کنونی آمریکا در مورد پناهندگی را در مورد این گروه از پناهجویان به حالت تعلیق درمی‌آورد.

طبق این قوانین، هر شهروند خارجی که خود را به مرزهای آمریکا برساند و اثبات کند که در کشور خود با خطر شکنجه و آزار مواجه است، مستحق دریافت پناهندگی تلقی می‌شود و درخواست او مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

مقررات جدید عطف به ماسبق نمی‌شود و شهروندان کشورهای آمریکای مرکزی که پیش از این به مرزهای جنوبی آمریکا رسیده‌اند همچنان حق دارند تقاضای پناهندگی خود را تسلیم مأموران مهاجرت کرده و خواستار رسیدگی به آن شوند اما با اجرایی شدن این مقررات، مأموران مهاجرت می‌توانند درخواست پناهندگی کسانی را که پیش از رسیدن به مرز آمریکا، از کشورهای مسیر درخواست پناهندگی نکرده باشند را رد کنند.

در اطلاعیه وزارت‌های امنیت داخلی و دادگستری آمریکا آمده است که هدف از به اجرا گذاشتن مقررات جدید، تسریع در روند رسیدگی به درخواست کسانی است که واجد شرایط دریافت پناهندگی از ایالات متحده هستند.

این وزارت افزوده است که در شرایط کنونی، هزاران نفر از شهروندان کشورهای آمریکای مرکزی به منظور ورود به آمریکا عازم مرزهای جنوبی شده‌اند و رسیدگی به درخواست پناهندگی آنان در اداره مهاجرت، دادگاه بدوی و احتمالاً دادگاه تجدید نظر به منزله صرف زمان و منابع مالی قابل توجه است.

دولت آمریکا در نظر دارد با به اجرا گذاشتن مقررات جدید، مانع از حرکت کسانی شود که بدون دارا بودن شرایط دریافت پناهندگی، عازم مرزهای جنوبی این کشور می‌شوند.

در حال حاضر، ایالات متحده با چند کشور در حال مذاکره در باره توافقنامه کشور ثالث امن است که بر اساس آن، پناه‌جوی واجد شرایط که کشور خود را به سوی آمریکا ترک کرده، با رسیدن به کشور ثالث امن در این مسیر، پناهندگی دریافت می‌کند.

برخی کارشناسان اینن قانون را مورد انتقاد قرار داده‌اند. به گفته آنان، اجرای این مقررات مغایر قوانین داخلی ایالات متحده و احتمالاً موازین حقوق بین‌الملل راجع به حق پناهندگی است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها