مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران مطرح کرد:

درخواست از شهرداری برای 5 درصد عوارض ساخت و ساز

مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران با اشاره به طرح اختصاص پنج درصد عوارض ساخت‌وساز شهرداری به مدارس تهران گفت: طرحی را در شورای آموزش و پرورش تصویب و به عنوان پیشنهاد به شورای شهر تهران ارائه کردیم که براساس آن درخواست داریم؛ شهرداری 5 درصد عوارض ساخت و ساز را به ما بدهد.

درخواست از شهرداری برای 5 درصد عوارض ساخت و ساز
کد خبر: 321913
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۶ ۰۹:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره سرنوشت مدارس شاهد گفت: رای نهایی در این زمینه صادر شده است. طبق جلسه‌ای که با حضور محمد علی شهیدی، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، سیدجواد حسینی سرپرست آموزش وپرورش تشکیل شد، فعلا مصوب شده که ما به عنوان آموزش و پرورش اجاره این مدارس را پرداخت کنیم تا این مدارس برای خرید نرخ‌گذاری شوند. ضمن اینکه در نظر گرفته شد تا برای خرید آنها هزینه لازم در بودجه سال 99 قید شود.

وی در پاسخ به این سوال که با این وضعیت احتمال افزایش تاسیس مدارس غیردولتی وجود دارد؟ گفت: ما وظیفه داریم، طبق برنامه ششم توسعه 24 درصد از دانش آموزانمان را تحت پوشش مدارس غیردولتی قرار دهیم، اما این آمار اکنون 18 درصد است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران درباره عملکرد مدارس غیردولتی توضیح داد: ساختِ مشارکتی، اجاره و سپس بازگشت مدرسه به آموزش و پرورش یک روند در فعالیت مدارس غیردولتی است، زیرا به هر حال این مدارس متعلق به آموزش و پرورش هستند و مالکیت آنها دست آموزش و پرورش است. در حال حاضر تعدادی فضا با ابعاد کم داریم که با عنوان مدارس غیردولتی اجاره رفته است. بر اساس ماده 27 قانون می‌توان از این فضا برای مدارس غیردولتی استفاده کرد، در واقع آنها می‌توانند طی 5,6 سال این فضاها را از آموزش و پرورش اجاره کنند و سپس به خود آموزش و پرورش بازگردانند.

فولادوند اضافه کرد: به تعبیر دیگر ما در مدارس دولتی فضاهای کمی داریم که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. یا به عنوان مثال ما یک مدرسه با مساحت 400، 500 متر داریم که در اختیار بخش خصوصی است و بخش خصوصی مدرسه را با هزینه خود ساخته و به اندازه هزینه‌ای که صرف کرده بعد از 5, 6 سال استفاده از آنجا می‌تواند این مدرسه را به آموزش و پرورش برگرداند. یعنی در واقع فضایی که ما در اختیار آنها قرار داده‌ایم بازسازی می‌شود و هزینه آن به جای اجاره به فرصت استفاده از مدرسه طی 5, 6 سال خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که طبق قانون شهرداری می‌بایست درصدی از بودجه خود را به ساخت و نوسازی مدارس اختصاص دهد. آیا این کار در حال حاضر انجام می‌شود؟ گفت: پیش‌تر از سوی شهرداری هزینه‌ها به شکل غیرمتمرکز پراخت می‌شد، اما ما درخواست کردیم که این بار به شکل متمرکزی هزینه پرداخت شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران در این خصوص توضیح داد: ما طرحی را در شورای آموزش و پرورش تصویب کردیم و به عنوان پیشنهاد به شورای شهر تهران ارائه دادیم. طی این طرح درخواست کردیم که شهرداری 5 درصد عوارض ساخت و ساز را به ما بدهد و یا اینکه شهرداری تهران در زمین‌هایی که ما در مناطق به آنها می‌دهیم هر سال یک مدرسه بسازد و بدین صورت به آموزش و پرورش کمک کند.

فولادوند اضافه کرد: این طرح در شورای آموزش و پرورش تصویب و حالا به شواری شهر پیشنهاد شده است. ما قبلا چنین طرحی نداشتیم و این اقداما کاملا جدید است، اما قبل از انقلاب چنین طرحی بوده و ما حالا می‌خواهیم دوباره آن را احیا کنیم. البته اعضای شورای شهر هم از آن استقبال کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پایان اظهار داشت: ما در دو سه روز گذشته این طرح را به شورای شهر دادیم و بعد از اینکه توسط شواری شهر مصوب شد، توسط شهرداری اجرا می‌شود. این پنج درصد مبلغ مشخصی ندارد و به میزان ساخت و ساز بستگی خواهد داشت.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها