کد خبر: 321981
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۶ ۱۰:۴۸:۰۳
| |

اپوزیسیون و شورای نظامی سودان به توافق سیاسی دست یافتند

شورای نظامی انتقالی سودان و گروه‌های آزادی و تغییر بالاخره به توافق سیاسی که مردم این کشور انتظارش را داشتند، دست یافتند و مراسم امضای این توافق امروز امضا شد.

اپوزیسیون و شورای نظامی سودان به توافق سیاسی دست یافتند
کد خبر: 321981
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۶ ۱۰:۴۸:۰۳

اعتمادآنلاین| خبرنگار اسکای نیوز اعلام کرد: در ساعات اولیه صبح امروز (چهارشنبه) گروه‌های آزادی و تغییر (اپوزیسیون) و شورای نظامی انتقالی به توافق سیاسی دست یافتند. مراسم امضای این توافق صبح امروز برگزار شد.

گروه‌های آزادی و تغییر نیز اعلام کردند که امضای سند دوم از توافق سیاسی که در مورد قانون اساسی است، روز جمعه انجام می‌شود.

فرستاده اتیوپی خاطرنشان کرد که باید سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج شود.

همزمان، محمد الحسن ولد لبات، میانجی گر آفریقا در سودان عنوان داشت که این توافق مساله‌ای تعیین کننده در چارچوب توافقات در سودان است.

در همین حال، ابراهیم الأمین، از رهبران گروه‌های آزادی و تغییر تصریح کرد: نمی‌توان جانفشانی‌های ملت سودان در هنگام انقلاب را فراموش کرد. انقلاب تغییر اساسی را در سودان ایجاد کرد.

توافق صورت گرفته شامل مسائل مرحله گذار است اما بیانیه قانون اساسی را دربرنمی‌گیرد. بالاخره بعد از سه روز تاخیر در برگزاری نشست دو طرف، گروه‌های آزادی و تغییر رایزنی‌های داخلی درباره دو پیش‌نویس بیانیه سیاسی و بیانیه قانون اساسی را قبل از ورود به مذاکرات جدید با شورای نظامی که از شب گذشته در خارطوم شروع شد، تکمیل کردند.

منابع موثق در ائتلاف مخالفان به الجزیره گفتند، رایزنی‌های داخلی بین فراکسیون‌های پنج‌گانه ائتلاف مخالفان به توافق درباره بندهای قابل بحث با شورا دست یافت. مشکل تنها در بیانیه قانون اساسی و مشخصاً مربوط به نحوه شکل‌گیری شورای قانونگذاری است.

بیانیه قانون اساسی که همچنان محل بحث است توسط کمیته‌ای مشترک از قانونگذاران شورای نظامی و گروه‌های تغییر تدوین شده است. در بیانیه سیاسی نیز روی آن توافق شده است. شورای قانونگذاری طبق توافق سیاسی متشکل از گروه‌های آزادی و تغییر به میزان 67 درصد مقابل 33 درصد از گروه‌های دیگر است. علت امضا نشدن بیانیه قانون اساسی نیز برخی ملاحظات اپوزیسیون است البته نظامیان از خود انعطاف‌پذیری نشان داده‌اند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها