محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران مطرح کرد:

پیشنهاد صادرکنندگان برای تسهیل بازگشت ارز حاصل از صادرات

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، با بیان اینکه اگرچه بانک مرکزی برای نحوه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان مطابق با ضرایب بخشنامه اخیر سخت گیری ندارد اما این موضوع باید قانونمند شود.

پیشنهاد صادرکنندگان برای تسهیل بازگشت ارز حاصل از صادرات
کد خبر: 322047
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۶ ۱۲:۴۹:۴۴

اعتمادآنلاین| محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، با اشاره به آخرین بخشنامه بانک مرکزی درباره نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات سال 98، گفت: تعامل خوبی بین بانک مرکزی و فعالان اقتصادی مخصوصا با صادرکنندگان وجود دارد و این بانک همراهی لازم را با این بخش دارد اما در بخشنامه مذکور ضرایبی برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان تعیین شده است بطوری که صادرکنندگان بخشی از ارز خود را براساس بخشنامه باید در سامانه نیما، بخشی را به صورت اسکناس و بخشی را هم از طریق واردات در مقابل صادرات به نام خود یا واگذاری به غیر می توانند وارد کنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: پیشنهاد اتاق بازرگانی و بخش خصوصی این است که با توجه به شرایط سخت نقل و انتقالات پولی در شرایط تحریم این الزامات و ضرایب برای رفع تعهد ارزی برداشته شود و صادرکننده مجاز باشد از هر 4 روش و بدون در نظر گرفتن ضرایب رفع تعهد ارزی کند.

وی اظهار داشت: در صورت موافقت بانک مرکزی برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان به هر روشی و بدون در نظر گرفتن ضرایب در بخشنامه اخیر، برگشت ارز تسریع و تسهیل می یابد و سرعت برگشت ارز هم بیشتر می شود و بانک مرکزی هم قطعا رضایت بیشتری خواهد داشت.

صادرکنندگان مخالفتی با عرضه ارز در نیما ندارند

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه طرح این درخواست به معنای مخالفت صادرکنندگان با عرضه ارز در سامانه نیما یا حذف سامانه نیما نیست، گفت: معتقدیم سامانه نیما یکی از ابزارهای کارآمد است که به شفافیت در میزان صادرات و بازگشت ارز حاصل از صادرات کمک کرده است.

وی بیان داشت: با نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی با نرخ ارز در بازار آزاد قطعا فعالیت و کارآمدی سامانه نیما بیشتر نمایان می شود.

بانک مرکزی تا کنون برای رفع تعهد ارزی سخت‌گیری نکرده است

لاهوتی اظهار داشت: البته بانک مرکزی تا به امروز نسبت به نحوه تعهد ارزی صادرکنندگان سخت گیری نکرده است و حتی مسئولان این بانک در جلسات اعلام کرده اند که رفع تعهد ارزی صادرکنندگان بدون در نظر گرفتن ضرایب مشکلی ندارد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: اما ما برای اطمینان بخشی بیشتر به جامعه و سریع در برگشت ارز حاصل از صادرات از بانک مرکزی می خواهیم تا این موضوع قانون مند شود.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در آخرین بخشنامه نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال 98 و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال 1397 صادرکنندگان را تصویب کرد.

به موجب این مصوبه، نحوه برگشت ارز پتروشیمی‌ها به چرخه اقتصادی در سال 1398 ، حداقل 60 درصد سامانه نیما، حداکثر 10 درصد اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود تعیین شد، سایر صادرکنندگان بایستی حداقل 50 درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه نمایند و حداکثر تا 20 درصد به صورت اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام کنند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها