کد خبر: 322112
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۸ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

تکنولوژی چگونه مشکل زباله‌های شهری را حل می‌کند؟

یک شرکت نرم‌افزاری به کمپانی‌هایی نظیر گوگل و وی‌ورک (WeWork) وعده داده حجم زباله‌های دفن‌کردنی آنها را به صفر نزدیک خواهد کرد.

تکنولوژی چگونه مشکل زباله‌های شهری را حل می‌کند؟
کد خبر: 322112
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۸ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| استفاده از ظروف و قوطی‌های تجزیه‌پذیر در اماکن عمومی نظیر ورزشگاه‌ها و پارک‌های تفریحی بیشتر می‌شود. با این حال مساله زباله‌های شهری همچنان یکی از معضلات مدیریت شهری باقی مانده است.

استادیوم بیسبال سیتی‌فیلد نیویورک در آمریکا به تدریج بسته‌بندی غذا و نوشیدنی خود را با مواد زیست‌تخریب‌پذیر جایگزین می‌کند. سطل‌زباله‌های تفکیک‌شده در جایگاه‌های متعدد ورزشگاه نصب شده‌اند. مدیر استادیوم نیز وعده داده است که تا سال 2020 زباله‌های دفن‌شدنی خود را به صفر خواهد رساند.

نمودار

به گزارش بلومبرگ بیزینس ویک، مایکل دانرت، مدیر ارشد باشگاه بیسبال «متز» در عملیات‌ پارک بیسبال، می‌گوید: رسیدن به این هدف بسیار دشوار است، زیرا زیرسازی‌های کافی انجام نشده و ما به رغم اینکه می‌دانستیم چه می‌خواهیم، طی سال‌های اول نتوانستیم کاری از پیش ببریم.

شرکتی که برای رفع مشکلات زیرساختی به تیم «متز» کمک می‌کند «سیستم‌های رهگیری بازیافت» (RTS) نام دارد؛ یک شرکت تولید نرم‌افزار که با استفاده از تحلیل داده نه تنها هزینه‌ تولید زباله‌های آنها را کاهش می‌‌دهد، بلکه با کاهش پسماندهایشان به سبزتر شدن‌شان نیز یاری می‌رساند.

گرگ لتیری، رئیس ارشد اجرایی این شرکت، می‌گوید «تکنولوژی شرکت روی بازیافت و پسماندهای غذایی» تمرکز دارد. شرکت RTS برخلاف دیگر شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند هیچ کامیون یا کارگاه‌ بازیافت زباله‌ای ندارد و تنها روی توسعه نرم‌افزارش متمرکز است. دانرت درباره همکاری با این شرکت می‌گوید: «آنها تاکنون سر قول‌شان مانده‌اند.» این شرکت 1400 مشتری دارد که از جمله آنها می‌توان به بانک آمریکا، گوگل، وی‌ورک (WeWork)، هول فودز (Whole Foods)، سول‌سایکل (SoulCycle) و [موزه] مجسمه آزادی اشاره کرد.

زباله‌های غذایی

نرم‌افزارهای RTS به مشتریانش امکان می‌دهد که نوع زباله‌ و مقدار دلخواه خود را انتخاب کنند. سپس هنگام نزدیک شدن ماشین بازیافت، برداشت و دفع زباله پیام دریافت می‌کنند. همچنین نرم‌افزار RTS از طریق پیام یا ایمیل مشتریان خود را از زمان و فاصله کامیون‌ها مطلع می‌کند و در نتیجه زمان انتظار آنها کاهش می‌یابد.

دومینیک مونوپلی، مالک نسل چهارم شرکت Filco Carting Corp.، که از این سیستم در 40 کامیون خود استفاده می‌کند، عقیده دارد: «این [فناوری] بخشی از آینده است. ابتدا به شدت مردد بودم، اما بعد متوجه می‌شود که چند سال شما را جلو می‌برد.»

آقای لتیری پیشتر در بخش امنیت شبکه بانک آمریکا مشغول فعالیت بود، اما آدام پاسکال، یکی دیگر از بنیان‌گذاران شرکت، از خانواده قدیمی مدیران بخش زباله آمده است. تخصص او باعث شد شرکت‌های بزرگی نظیر گوگل، پسماندهای غذایی خود را برای تهیه کمپوست خوک، به زمین‌های زراعی و شرکت «هول فودز مارکت» ارسال کنند. این شرکت همچنین با سازماندهی مجدد سطل زباله‌ آشپزخانه‌ها، کارکنان خود را بازآموزی کرده تا به طور محدود زباله‌ها را در محلْ تفکیک کنند و دسته‌بندی اولیه آنها را انجام دهند. RTS به شرکت وی‌ورک کمک می‌کند تا میز و صندلی‌های خود را به دفاتر دولتی یا غیرانتفاعی اهدا کند و برای اوراق حدوداً پنج هزار دوچرخه‌ اسپین قدیمی با شرکت «سول‌سایکل» همکاری کرده است. نیک کاربلنیکوف، رئیس سول‌سایکل در بخش نوآوری‌ و عملیات سخت‌افزاری می‌گوید: «ما قصد داشتیم گزارش بدهیم که [زباله‌ها] با مسئولیت‌پذیری کامل از بین رفتند و فرایند طی‌شده به شکل پایداری انجام شد. برای ما بسیار مهم بود که شفافیت داشته باشیم.»

RTS با چهار سال قدمت و 40 کارمند 25 میلیون دلار تامین مالی کرده و تا پایان امسال درآمدی 25 میلیون دلاری پیش‌بینی می‌کند. به گفته بنیان‌گذاران RTS، این شرکت سال آینده به سودآوری خواهد رسید.

در مقام نظریه، شرکت‌های دفع و بازیافت زباله می‌توانند سیستم‌های خود را به‌روز و RTS را از بازار حذف کنند. روهان باشین، مدیر عملیات «مرکز بارکلیز» در بروکلین، می‌گوید استفاده از تحلیل داده‌ها آن‌قدرها که به نظر می‌رسد ساده نیست. «بازین» که پیشتر مسئول رسیدگی دستی فاکتورهای جمع‌آوری و انتقال زباله در این منطقه بود عنوان می‌کند: «جمع‌آوری داده‌ها درباره ساختمان و گزارش به مدیران بالایی کار بسیار سختی بود.» او وظیفه داشت داده‌های جمع‌آوری‌شده را به صورت مقایسه حجم زباله در مقابل مقدار بازیافت‌شده ارزیابی کند. او در ادامه گفت: «با داده‌ها و نمودارهایی که RTS فراهم می‌کند، می‌دانیم چه تعداد پیکاپ در اختیار داریم، به چه تعداد نیازمندیم و آیا دستگاه کمپکتور فضای کافی دارد یا خیر. این ابزار بسیار پیشرفته کمک زیادی به انجام کارهای ما کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها